Beteende av sätta svänhjul fel på en b230fk

Ahlbom
17 februari 2013 · 651 Inlägg

hej igen. får in med en fråga igen. ingen som vet om svänhjulet på en fk är så gätte känsligt på och sättas fel. bilen går somsagt väldigt tungt å hakigt samt svarar ej på gas. motorn har vart i molykyler för motor renovering så kanske inte fick rätt de. samt den svarar ej på gasen eller lite. är som den inte orkar gasa. någon som kanske vet de bättre hur den beter sej smile

Glesmark
17 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Har väldigt lite erfarenhet om volvos gamla tändsystem, men läser inte vevaxelgivaren från ett stift på svänghjulet? Tycker inte den borde starta alls om det sitter fel.

På dom bilar jag meckat kan man bara sätta svänghjulet på ett sätt, annars passar inte bulthålen så att säga.

Ahlbom
17 februari 2013 · 651 Inlägg

Glesmark skrev:
Har väldigt lite erfarenhet om volvos gamla tändsystem, men läser inte vevaxelgivaren från ett stift på svänghjulet? Tycker inte den borde starta alls om det sitter fel.

På dom bilar jag meckat kan man bara sätta svänghjulet på ett sätt, annars passar inte bulthålen så att säga.

bulthålen är som en fälg så du kan säta den på alla lägen. är ju en form av singal i hålen. tändingsfölden är i domhålen säger en å siter de fel så borde den gå konstigt

Djo
17 februari 2013 · 10 163 Inlägg

Svänghjulet sitter fel hade exakt samma symtom på min b230f när mitt svänghjul satt fel gick tungt hakade ville ej varvas ner med lådan och sätt det rätt finns info om hur du sätter det rätt på nätet.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Glesmark
17 februari 2013 · 1 938 Inlägg

Ahlbom skrev:

Glesmark skrev:
Har väldigt lite erfarenhet om volvos gamla tändsystem, men läser inte vevaxelgivaren från ett stift på svänghjulet? Tycker inte den borde starta alls om det sitter fel.

På dom bilar jag meckat kan man bara sätta svänghjulet på ett sätt, annars passar inte bulthålen så att säga.

bulthålen är som en fälg så du kan säta den på alla lägen. är ju en form av singal i hålen. tändingsfölden är i domhålen säger en å siter de fel så borde den gå konstigt

På dom bilar jag skruvat så har det varit en bultcirkel där 2 av hålen har kortare avstånd, då går inte bultarna i om man sätter det åt fel.
Man lär sig något nytt varje dag. smile

Turbo4life MuThEr KrUtEr
17 februari 2013 · 29 Inlägg

Det går att sätta på sex olika sätt. Bara ett är rätt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=56920

<3 SreamPipe <3
Nissan Skyline R33 "Kizzon" (1995)
Volvo 740 turbo "T-5" (1984)
Djo
17 februari 2013 · 10 163 Inlägg

Glesmark skrev:

Ahlbom skrev:

Glesmark skrev:
Har väldigt lite erfarenhet om volvos gamla tändsystem, men läser inte vevaxelgivaren från ett stift på svänghjulet? Tycker inte den borde starta alls om det sitter fel.

På dom bilar jag meckat kan man bara sätta svänghjulet på ett sätt, annars passar inte bulthålen så att säga.

bulthålen är som en fälg så du kan säta den på alla lägen. är ju en form av singal i hålen. tändingsfölden är i domhålen säger en å siter de fel så borde den gå konstigt

På dom bilar jag skruvat så har det varit en bultcirkel där 2 av hålen har kortare avstånd, då går inte bultarna i om man sätter det åt fel.
Man lär sig något nytt varje dag. smile

okej ja det var ju ett bra sätt på b230 kan man sätta på 6olika sätt och vet man ej om det blire lite klurigt innan man får reda på det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Ahlbom
17 februari 2013 · 651 Inlägg

Turbo4life skrev:
Det går att sätta på sex olika sätt. Bara ett är rätt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=56920

vet hur de ska sita. såfal hade en lite bråtom å inte kolla allt ordentligt

Ahlbom
17 februari 2013 · 651 Inlägg

Djo skrev:

Glesmark skrev:

Ahlbom skrev:

bulthålen är som en fälg så du kan säta den på alla lägen. är ju en form av singal i hålen. tändingsfölden är i domhålen säger en å siter de fel så borde den gå konstigt

På dom bilar jag skruvat så har det varit en bultcirkel där 2 av hålen har kortare avstånd, då går inte bultarna i om man sätter det åt fel.
Man lär sig något nytt varje dag. smile

okej ja det var ju ett bra sätt på b230 kan man sätta på 6olika sätt och vet man ej om det blire lite klurigt innan man får reda på det.

vet hur de ska sita allt men hade lite bråtom när en skruva ihop de hmm vill se ifal någon har med gjort de. är osäker på om den är rätt eller jag skruva dit de fel. ska ta reda påt imöra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang