Insprut celica gt4 CS

Vallentinoo
13 februari 2013 · 146 Inlägg

tjenare , undrar har en gt4 som är ganska mycket trimmad, men har ett orginal insprut "tror ja" och hade tänkt mappa bilen , men gick tydligen inte om man har ett. och tänkte kolla om någon vet vad för insprut man ska ha på min celica. och om det måste vara modelanpassat ? eller om man kan ta eftermarknads insprutningssystem?

Tack för svar!

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
_Jonex_ Byggare Behm
13 februari 2013 · 562 Inlägg

Man kan inte mappa org boxen , ett så kallat " piggyback-system" funkar och även hela "stand alone - system, typ Megasquirt, VEMS, Nira osv.. Men det krävs folk som är vana att bygga motorer.

Om din bil är ganska mycket trimmad så vill man gärna veta VAD som är gjort, åker du med org grejer så handlar det inte om jätte effekt.  Det är vanligt på Gt4 att man skruvar upp laddtrycket ( oftast okunnigt folk som skruvar upp det för högt ), tar bort laddtrycksregulatorn och kör som fan med motorn i övrigt helt orörd.  Det håller ett tag men motorn är inte byggd för det.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
_Jonex_ Byggare Behm
13 februari 2013 · 562 Inlägg

Finns massvis med matnyttigt att läsa på  www.gtfours.co.uk och www.toyotaclubsweden.com.

Jag kan också en hel del om dessa bilar men det är svårt att veta vad som är gjort och inte på din bil om du inte vet själv ( vilket inte är bra, motorhaveri är drygt. )

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Vallentinoo
13 februari 2013 · 146 Inlägg

aaså det är typ " större turbo t28. smidda kolvar , h-profilstakar, trimkammar, portadtopp, planad. trimchipp.

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
_Jonex_ Byggare Behm
13 februari 2013 · 562 Inlägg

Om det är det så är det totalt meningslöst bygge att inte kosta på ett helt nytt sprut för att få ut effekten som motorn nu klarar, förutsatt att det rätt byggt.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Vallentinoo
13 februari 2013 · 146 Inlägg

asså vill ju ha ett nytt sprut och mappa bilen , men tänkte om det gick att göra själv för att spara pengar , men tror det får bli inläming en då för det . för allt är ju seriöst gjort den ska ju vara byggd för 700hk, och inte inkört eller något då bilen får för lite soppa så . det är därför ja måste mappa den så allt blir bra.

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
_Jonex_ Byggare Behm
14 februari 2013 · 562 Inlägg

Det är förbaskat svårt sånt där med styrelektronik och mappning, mycket att hålla reda på och nu är ju motorn dyrare att köra sönder så att lämna till kunnigt folk är att föredra.
Tänkte på om du kör med högt laddtryck och org  mängd soppa, då riskerar motorn att spika sönder. Se upp med det, kör hellre med org .0,5-0,6 bar i 50-100 mil innan mappning.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Vallentinoo
14 februari 2013 · 146 Inlägg

okeej , blir nog till att sälja den endå , eller försöka som den är. allt i motorn har väl rullat 200 mil nästan nu men inte ladda turbo nånting , men tror den är stäld på 0,8 just nu. men blir en tankeställare vad ja ska görat med han nu. men tack för svar och hjälp iaf smile

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
_Jonex_ Byggare Behm
15 februari 2013 · 562 Inlägg

Om du håller dig till org. laddtryck som jag tror är runt 0,6 bar så kan du använda bilen som bruksbil hur länge du vill, ingen fara för motorn så länge soppan räcker till och det trycket är den ju byggd för.

Ja det är kostsamt att bygga bil, du är inte den första att hamna i det dilemmat. Tror dock inte du kan sälja den just nu för en vettig peng.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Vallentinoo
15 februari 2013 · 146 Inlägg

okeej nee men motorn blir så tok varm när ja kör utan att ladda turbo något alls , "/

jooo precis asså har ju redan kviotto på över 130 000 kr så kääns lite så där ^^ men tästa la ut den men ingen vill betala nått större då den inte är klar.

men får se hur ja vill göra då det är sån jävla bekväm bil att köra och rolig att leka med smile

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
_Jonex_ Byggare Behm
15 februari 2013 · 562 Inlägg

Montera dubbla kylfläktar framför kylaren, finns tunna fläktar som får plats. På min Gt4 har tempgivaren på kylaren gett upp ,så med den kontakten i så går inte fläkten alls. Drar jag ur den så går fläkten på fullvarv , men org fläkten fick inte heller plats nu när jag byggde om tryckrören så jag har 2 elfläktar från biltema. Enda kruxet med det är att man får koppla strömbrytare och reläer själv eftersom det inte funkar med org fläktens uttag.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Vallentinoo
15 februari 2013 · 146 Inlägg

okeeej så dubbla fläktar , jag har ju IC som sitter över motorn så den kyler inte turbon så bra då motorn blir så varmt , men ska frontmotera snart tänkte jag , men det kommer ju inte få platts om man ska ha dubla kylare och intercoler fram ?

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
_Jonex_ Byggare Behm
15 februari 2013 · 562 Inlägg

IC sätter du nedtill. krockbalken är urkapad en bit på min. Fläktarna sitter under balken som håller huvlåset.    Org IC är aldrig bra men den ska inte koka för det, iaf inte vid normal körning.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Vallentinoo
17 februari 2013 · 146 Inlägg

neee den kokar inte , men motorn på blir ju svin varm, så vill ju inte köra turbon varm för finns ju inget som kyler ner den så.

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
_Jonex_ Byggare Behm
18 februari 2013 · 562 Inlägg

Inte riktigt sant, oljan kyler turbon, men t28 agget kanske inte har vattenkylning som org Ct26 har ??
Har du inte monterat nya oljekylare till motorn och lådan så är det en bra investering.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Vallentinoo
18 februari 2013 · 146 Inlägg

det är ny oljekylare och ny låda i den

Nissan 200sx s13 "Thespinner" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang