Problem med handbromsen på Volvo 240

Johannesh
23 februari 2013 · 58 Inlägg

Hej, Jag har en volvo 240 som nu har fått ett problem med handbromsen som jag inte förstår mig på.
När jag kör låter det som om något ligger emot, ljudet kommer från högra bakdäcket, när jag svänger så slutar det låta (medans jag fortfarande svänger) som om det skulle vara något som är löst som då ligger emot något och sen inte ligger emot när jag svänger, och det låter ganska högt.
Handbromsen funkar men man får dra ganska hårt och högt upp för att den ska ta bra (den tar inte den första decimetern). Vad skulle det kunna vara för fel? Tack på förhand!

(Råkade tidigare posta denhär tråden på fel ställe så repostar den här så det blir rätt)

Senast redigerat av Johannesh (23 februari 2013)

Volvo 744 (1990)
OmegaCoffe Dumpersförare.
23 februari 2013 · 970 Inlägg

Låter inte som att detta har med handbromsen att göra. har du kollat så att det inte är annat som ligger emot.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Johannesh
23 februari 2013 · 58 Inlägg

VolvoCoffe skrev:
Låter inte som att detta har med handbromsen att göra. har du kollat så att det inte är annat som ligger emot.

Har försökt kolla lite men ser inte så mycket för den är så rostig, men när jag kör och drar i handbromsen så låter det mer. Någon gissning på vad det skulle kunna vara? Men jag håller med, låter inte som att det har med handbromsen att göra.

Volvo 744 (1990)
OmegaCoffe Dumpersförare.
23 februari 2013 · 970 Inlägg

Johannesh skrev:

VolvoCoffe skrev:
Låter inte som att detta har med handbromsen att göra. har du kollat så att det inte är annat som ligger emot.

Har försökt kolla lite men ser inte så mycket för den är så rostig, men när jag kör och drar i handbromsen så låter det mer. Någon gissning på vad det skulle kunna vara? Men jag håller med, låter inte som att det har med handbromsen att göra.

Vad är rostigt så du inte kan kolla. kan inte komma på nått. finns det inget under bilen på höger sida som kan ligga emot när du kör?
Du har inte en cycklist som ligger under bilen och släpar haha

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
horbybonnen
23 februari 2013 · 1 160 Inlägg

det ljudet kommer när det är dags att skrota bilen

Onebyone
23 februari 2013 · 42 Inlägg

Plocka bort hjulet/oket/skivan o kolla, innan det händer nå. Inge kul att bli ståendes med låst hjul.

Johannesh
23 februari 2013 · 58 Inlägg

VolvoCoffe skrev:

Johannesh skrev:

VolvoCoffe skrev:
Låter inte som att detta har med handbromsen att göra. har du kollat så att det inte är annat som ligger emot.

Har försökt kolla lite men ser inte så mycket för den är så rostig, men när jag kör och drar i handbromsen så låter det mer. Någon gissning på vad det skulle kunna vara? Men jag håller med, låter inte som att det har med handbromsen att göra.

Vad är rostigt så du inte kan kolla. kan inte komma på nått. finns det inget under bilen på höger sida som kan ligga emot när du kör?
Du har inte en cycklist som ligger under bilen och släpar haha

Jag menar att det är så rostigt så att allt ser inte ut som vanligt, lite svårt att se småsaker som är fel. Men får gå ut och se så att det inte är någon cyklist under senare ikväll wink

Volvo 744 (1990)
Johannesh
23 februari 2013 · 58 Inlägg

Onebyone skrev:
Plocka bort hjulet/oket/skivan o kolla, innan det händer nå. Inge kul att bli ståendes med låst hjul.

Joo, får se till att ficksa det nu så att hjulet inte låser sig när man är ute och kör,  kommer nog inte sluta så bra...

Volvo 744 (1990)
OmegaCoffe Dumpersförare.
23 februari 2013 · 970 Inlägg

Onebyone skrev:
Plocka bort hjulet/oket/skivan o kolla, innan det händer nå. Inge kul att bli ståendes med låst hjul.

Han säger det slutar att låta när han svänger. det har inte med handbromsen att göra. isf skulle allt på högersidan vara löst. hjul ok osv.Så nej.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
uhlin
23 februari 2013 · 2 834 Inlägg

Har du kollat handbromsbackarna?

Tror nästan felet kan ligga där att beläggen är slut så det går mot järn.

Onebyone
23 februari 2013 · 42 Inlägg

Spelar ingen roll, man dör ju inte av att kolla upp det.

Johannesh
23 februari 2013 · 58 Inlägg

uhlin skrev:
Har du kollat handbromsbackarna?

Tror nästan felet kan ligga där att beläggen är slut så det går mot järn.

Tack för tipset! Får se att kolla upp det. smile

Volvo 744 (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang