Tips på projektarbete man kan göra?

Volvo740-88 Volvo850-92
2 mars 2013 · 1 678 Inlägg

Har ni något bra tips på ett projektarbete man kan göra? Jag har tillgång till allt man kan önska sig.
Det ska ha med styrenhet att göra och mekanik. Styrenheten är Ardruino.

Nuvarande idé är att göra en ABS-enhet som har en perfekt inbromsning utan "hack".

Lopphunden Turbobonde
2 mars 2013 · 277 Inlägg

En CNC-fräs kanske? Där man gör en ritning och sen låter diverse motorer styra själva borren som följer ritningen, antagligen fräsa i trä då kanske. Har sett något sådant på SweClockers skulle jag tro.
Kanske kan vara något? roll

In rust we trust!
Volvo 940 LTT "Slagskeppet" (1996)
Volvo740-88 Volvo850-92
2 mars 2013 · 1 678 Inlägg

Lopphunden skrev:
En CNC-fräs kanske? Där man gör en ritning och sen låter diverse motorer styra själva borren som följer ritningen, antagligen fräsa i trä då kanske. Har sett något sådant på SweClockers skulle jag tro.
Kanske kan vara något? roll

CNC fräs är lite för avancerat och det är inte lämpligt som projektarbete då det är ganska en vanlig sak som folk brukar göra, ungefär som en lökpress som är en klassiker.

Men finns det någon som vi behöver?

yakozan
3 mars 2013 · 333 Inlägg

Gymnasienivå? En ABS enhet tror jag blir lite väl tilltaget isåfall. Blir ganska avancerade styrningar för att klara olika underlag och varierande grepp. Att få den "hack-fri" tror jag blir väldigt svårt om man ska gå efter dagens principer på ABS system.

Däremot skulle du ju kunna göra en elektroniskt styrd luftbroms till bilar. Då får du ju med mer mekanik också.
styrningen skulle kunna vara av och på eller variera i steg med signalen från bromsanordningen.
En idé iallafall smile

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
Volvo740-88 Volvo850-92
3 mars 2013 · 1 678 Inlägg

yakozan skrev:
Gymnasienivå? En ABS enhet tror jag blir lite väl tilltaget isåfall. Blir ganska avancerade styrningar för att klara olika underlag och varierande grepp. Att få den "hack-fri" tror jag blir väldigt svårt om man ska gå efter dagens principer på ABS system.

Däremot skulle du ju kunna göra en elektroniskt styrd luftbroms till bilar. Då får du ju med mer mekanik också.
styrningen skulle kunna vara av och på eller variera i steg med signalen från bromsanordningen.
En idé iallafall smile

Universitetsnivå.

Som jag vet så finns det ingen "hack-fri" ABS på marknaden? Varje gång när man bromsar med ABS så känner man att den glider och sedan bromsar. Man skulle kunna spara några meter igenom att göra en "hack-fri" ABS system. Jag har en idé hur det ska fungera.

SportPilot Ubåtsingenjör
3 mars 2013 · 7 234 Inlägg

Volvo740-88 skrev:

yakozan skrev:
Gymnasienivå? En ABS enhet tror jag blir lite väl tilltaget isåfall. Blir ganska avancerade styrningar för att klara olika underlag och varierande grepp. Att få den "hack-fri" tror jag blir väldigt svårt om man ska gå efter dagens principer på ABS system.

Däremot skulle du ju kunna göra en elektroniskt styrd luftbroms till bilar. Då får du ju med mer mekanik också.
styrningen skulle kunna vara av och på eller variera i steg med signalen från bromsanordningen.
En idé iallafall smile

Universitetsnivå.

Som jag vet så finns det ingen "hack-fri" ABS på marknaden? Varje gång när man bromsar med ABS så känner man att den glider och sedan bromsar. Man skulle kunna spara några meter igenom att göra en "hack-fri" ABS system. Jag har en idé hur det ska fungera.

gör det då ! kan va intressant och se hur det slutar smile gör en projekt tråd och håll oss uppdaterade smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
yakozan
3 mars 2013 · 333 Inlägg

Säger som CHEEVA. Kör på smile

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang