Motorbyte Saab 9-5. Bilen klar!

Här kan du ser vad som händer med mina Saabar.
  • 18 Följare
  • 23 820 Visningar
  • Projektet avslutat 6 januari 2014
M_icke_
3 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Jahopp då kommer det ett nytt projekt här!

Allt började med att en kompis frågade om jag behövde fler ljusa dörrsidor så sa jag att de e fan aldrig fel o ha de. Fick då veta att han hade en 9-5a som han haft i en månad o sen smällt den med en älg. Passade då på o fråga om de va den gamla karossen o den hade dimljus, eftersom dessa är grymt svåra att få tag i till en vettig peng o mitt ena är kasst på kombin. Han kunde ju självklart inte svara på detta så han erbjöd mej att komma och kolla själv.

Vi åkte dit och tittade lite på bilen, som vi fick skotta fram då där låg en halvmeter snö på den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-924f6ce33f2c398bfb0b5f7e041288cc.jpg

Provstartade den
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-bb155a5ca6573fdcd146ec0a1acd6ed6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-357300a2fbf490ed8bbdff53cc14e91e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-1c09a7179de8ba7d8cdac11c2efd6efb.jpg

Verkade ju finnas en hel del o plocka på den till kombin så de slutade med att jag bytte till mej hela bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-efd1c90f102a1d63e180eb1765593b99.jpg

Senast redigerat av M_icke_ (6 januari 2014)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
3 februari 2013 · 3 466 Inlägg

När jag hade införskaffat en komplett bil så tänkte jag att jag skulle leta upp en tom kaross o flytta över allt på men de slutade med att jag fick tag i ytterligare en komplett bil. Enda felet på denna är att ena kolven ligger i oljetråget. Perfekt då jag har en bil med fungerande motor tänkte jag!

Då motorn låg vid sidan om bilen så blev det en liten nödlösning. Stoppade i den på lättaste sätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-a1f6b942949cb9ca8fed058fb5033564.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-a40562ef732b266e616debd6a65eb717.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-77c601df42da59714bfb6c1aeca300b2.jpg

Farsans ena 9-5a får va dragbil då den dels är automatare och min kombi inte har dragkrok tongue

Skottar undan för den hemma på uppfarten. Där den får stå o vänta tills det är dens tur.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-6825ef954ba2ebdb6d5cb60e2192b3d3.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
3 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Sen va de dags att börja på o lyfta ur motorn ur den svarta.

Då jag inte hade plats att göra detta hemma i garaget hos mina föräldrar så blev det att dra ner den till en polares verkstad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-c0734a9689028bd5b7b919530df1fbd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-09ce7444e34c248d5761537f3b0e63c3.jpg

Vevhusventilationen verkade väll inte vara jättebra...
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-bb7414031492f09e7ff011a89f61f336.jpg

Börjat o plocka ner bilen. Allt utom motorfäste och subframe lossat. Skar bort vindrutan så man kunde ut och provköra den lite först:P
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-3f7833a68d1d2a97e4e561f0e8c0a18d.jpg

Byggde upp en lyftanordning lite snabbt för att lyfta bilen (betydligt stadigare än de ser ut) Sen pallade vi under rejäla pallbockar så bilen blev stående högt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-d73c9a45512922512b54fdcf4b5b202d.jpg

Sen var det "Bara" att koppla på en talja och lossa subframen och fjäderbenen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-386655d8629504c9c5a1209e4162b0cb.jpg

Drog fram hela paketet.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-21c05f4361ccf93646979a3dda
13c877.jpg[/img]


Lyfte av motorn från subframen
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-cd3bef02496ae8b54f6ac8740cdc06ac.jpg

På med motorn på farsans släp o hem med skiten till deras garage.
Då det både är värme så man kan hålla 25 grader där inne när det är -10 ute så är det lite skönare att sitta där i skruva än i verkstan som knappt klarar hålla plusgrader.

https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-ab17c6a9d40de42513c1934bfd438e99.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
3 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Började sen att lossa allt som är ivägen runt motorn för ett kedjebyte redan när motorn låg på släpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-133995938176738d2f94e6fa6f66751e.jpg

För att sedan göra det så smidigt som möjligt så lät jag växellådan vila bak på släpen medan jag hängde upp själva motorn i en talja i taket. Då låg den otroligt stadigt och hur lätt som helst att komma åt.

Nu va de dags att ställa motorn i noll-läge. då ska kammarna alltså ställas så de lilla jacket i kammen ska stämma med kammen i överfallet. Syns dåligt då bilderna är mörka.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4982a4a787413b67867a5d5e79478822.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-04f068ac59ab229f8a0a7e22d02763dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-d8c61203cf8e709b154feab86094cbee.jpg

Brukar vara svårt att få dom att stämma helt men eftersom den gamla kedjan var så jävla slapp kunde man mer eller mindre ställa dom individuellt och därmed blev dom så gott som helt hundra.
Däremot stod veven såhär när kammarna var nollade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-85ba61a15f6b6673c5fc11194f063e89.jpg

Krävs nog ingen Einstein för att föstå hur den borde stå och att något är fel.
Så detta löser vi helt enkelt med att lossa kamdreven och flytta dom en kugg eller 2 för att kompensera bort kedjans slitage tongue (eller inte)

För att få en uppfattning om hur pass sliten kedjan faktiskt är (som om de ens behövs i detta fallet så kan man lossa kedjespännaren. Den sitter bak på toppen och ska gå att komma åt genom ett hål i motorfästet (inget jag provat att göra själv) Men här ser man den tydligt. https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-39c4cf7a3a29fa16dab8ec0a41f8dbe2.jpg

För att kontrollera den måste man först lossa den lilla skruven i mitten och på så sätt släppa fjädern. Därefter lossar man hela spännaren. Den lilla bulten är 14mm (om jag inte missminner mig, kan va 12mm med) och den stora är 26mm. 26mm hylsa brukar inte ingå i standard-satser så dessa hylsorna brukar man få köpa löst.
Tänk dessutom på att den kan sitta något förbannat hårt!

Den ser ut såhär, ska vara en liten pinne i mitten av fjädern med men den ligger kvar inne i spännarhuset på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-5193ff9e2d435c4ae9a1291c5a73524a.jpg

Mäter den gör man helt enkelt med ett skjutmått. Är den utspänd mer än 14,5mm så är kedjan sliten och bör bytas (saabs rekommendation). I detta fallet var spännaren ute 18,5mm (fullt). Efter mätning så trycker man på haken under och trycker in spännararmen sedan skruvar man i den innan man sätter i fjädern och den lilla bulten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-81423d812e3272a53c43e58e981c53ff.jpg

Passade även på att kontrollera turbons skick. Den verkar vara bytt för inte allt för länge sedan. och verkade oväntat fräsch. Fick en nästan ny med den silvriga bilen men att byta känns onödigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4b398255c74808b3063ec017c630113b.jpg

Lossa fjädersäkringen till oljepumpshuset är inte jätteroligt. En rejäl rörtång som gapar tillräckligt stort för att greppa den är en fördel. Nu har motorn rört sig en del när jag lossade remhjulet så pumpen står inte nollat. Drog tillbaka motorn efter att bilden var tagen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-d264564a2117ba3a5b82b0c6d8d52823.jpg

Viktigt är att plocka av oljesumpen och rengöra den. De underlättar dessutom extremt mycke om man ska ha av och på bröstkåpan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-32d5d566bd94c1e831bb519de43f7cea.jpg

Lossat kåpan i sumpen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-52c9723f38630959c4d54e47c7e32f71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-3318ef9b0fc4605edf39fd83e5b36cb3.jpg

Silen borplockad. Inte så mycket skit som jag hade väntat mig faktiskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4cd72dbdc7671038255962fd4c1fa4c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-ee10437fe951e1a9bdecc876ca78a14d.jpg

Rengjort tråget så mycke som jag tyckte var nödvändigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4f35839b3a58079cb2ac6b1dadd490ed.jpg

En rengjord sil tittar i. Själklart byter men o-ringen på silens rör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-7d719c79abe96dd7dcda75615b9987b1.jpg

Oljepluggshålet var inte så fint. Har ju hållt tätt innan men vill ändå fixa de när man har chansen. slipade till de o ska sen använda en tätningspasta som tål hög värme o framförallt olja mellan tråget och kopparpackingen. Bilden är självklart innan slipning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-b0f4d97decddba49d52415282dd9c8d9.jpg

Lite närmare titt på gamla kedjan
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-405b3f5bc05c33ffc6e45e597ad924cc.jpg

Plockat bort kedjorna. Dreven till balansaxlarna får sitta kavr så länge då dom kan vara tråkiga att få tag i om dom glider in i hålen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-c86090e5201127ab87b26ce7b08bd552.jpg

Kamkedjan monterad med nya glidskenorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-eb8d3f282a097479b1813cf72bb468fa.jpg

Här ser man hur kedjan sa sitta. Där ska vara 16 hål mellan märkningarna på kamdreven men annars fäljer man dom gula markeringarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-4bf05e3d4151262d42ee7927f117314f.jpg

Den sista gula punkten ska stämma med märket på vevens drev. Även detta drevet byts självklart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-b2829d7d6a77bcc38a6d44c429127e9d.jpg

Även balansaxelkedjan bytt med alla drev och spännare. Viktigt att tänka på att man INTE släpper nålen i spännaren innan man är helt 100 på att allt sitter rätt. När den väl har gått ut går det inte få in den igen utan att skruva av kedjedreven igen så man kan ta bort kedjan, spänna in spännaren o göra om.
Man bör dessutom tänka på att denna kedjan är precis lika viktig att byta som själva kamkedjan. Den är oftast lika sliten och om den går av kan det resultera i ett motorras.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-793f24ec55256e7b0b34f624c9e13c93.jpg

Bröstkåpan monterad. Flänstätning till detta ingår i kamkedjesatsen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-b77c163a1f1f8055d5626ec863b5985a.jpg

Oljepumpen monterad i noll-läge. Alltid bra o smörja upp denna med olja innan montering så den inte skär innan den hunnit bygga upp tryck när man startar motorn efter kedjebytet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-6dc0a1e1c40bd5831dafc0c3f159f9c9.jpg

Packboxen på oljepumpskåpan byts med för att inte riskera läckage efter ihopmontering. Tänk på att denna inte får knackas för långt in. Den bör sitta som den gamla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-df4c66ee6e0e7284b410e13b4d54b2f9.jpg

Den stora o-ringen runt kåpan byts med innan montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-074ef5e65a4be3bc869134ed08f0559f.jpg

Tråget skruvas dit med flänstätning emellan
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-83ea432d83965da4dc76e80135dd2d06.jpg

O-ringarna till oljekylens anslutnigar byts med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-83ea432d83965da4dc76e80135dd2d06.jpg

O sen i med fjädersäkringen till oljepumpen med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-a6ec0d157424aa22602be0dce4b75b3b.jpg

Vattenpump och Ventilkåpa monterat. Självklart med nya packningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-24ff9c8d12e0d5d0b0b3550a3359543e.jpg

Så nu är den i princip klar att monteras i bilen!

Senast redigerat av M_icke_ (10 februari 2013)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Jeqpe Nukelear Devize
3 februari 2013 · 1 357 Inlägg

Vad finns det för framtidsplaner med den här, snabb som fan eller mer ljud? smile Lycka till iallafall! big_smile

Lobster knife fight
M_icke_
3 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Jeqpe skrev:
Vad finns det för framtidsplaner med den här, snabb som fan eller mer ljud? smile Lycka till iallafall! big_smile

Tanken med denna bilen är ha den som brukis så länge. Tänkte införskaffa en 2,3T motor från en 9000 och bygga lite på, sen om den kommer hamna i kombin eller denna är osäkert än så länge tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Jeqpe Nukelear Devize
4 februari 2013 · 1 357 Inlägg

M_icke_ skrev:

Jeqpe skrev:
Vad finns det för framtidsplaner med den här, snabb som fan eller mer ljud? smile Lycka till iallafall! big_smile

Tanken med denna bilen är ha den som brukis så länge. Tänkte införskaffa en 2,3T motor från en 9000 och bygga lite på, sen om den kommer hamna i kombin eller denna är osäkert än så länge tongue

hehe "bygga lite" hamnar väl på 800hk eller nåt haha big_smile

Lobster knife fight
M_icke_
10 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Nu ligger motorn i bilen och är mer eller mindre klar att startas så när som på några mindre delar.

Upptäckte när jag hissade upp bilen att vänster hjullager va totalkass så de kommer plockas från den andra bilen.
Av någon anledning så hade tidigare ägare också kapat yttre länken på krängningshämmaren så den är beställd ny, har även köpt nya aggregatremmar olja och filter till både denna och Aeron då det var dags för en service även på den. smile

Slänger upp fler bilder när jag har tid för de smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Johanness
10 februari 2013 · 853 Inlägg

Blir ganska imponerad av att se din kunskap, fattar själv inte ett skvatt. Jobbar du som bilmekaniker?

Senast redigerat av Johanness (10 februari 2013)

M_icke_
11 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Johanness skrev:
Blir ganska imponerad av att se din kunskap, fattar själv inte ett skvatt. Jobbar du som bilmekaniker?

Nej jag jobbar som truckmekaniker, men där håller jag mer eller mindre enbart på med eltruckar.
Har inte heller pluggat någon form av fordonsteknisk utbildning tongue

De kunskaperna jag har inom detta ämnet är inskaffade på egen hand. Finns hur mycket information som helst att hitta på nätet och sen finns alltid Haynes rep.handböcker där alla åtdragningsmoment osv står så man får de helt rätt.

Efter att ha haft 3st egna 9000, och numer 3st egna 9-5or så känner jag mig ganska säker på att skruva på dessa bilarna faktiskt även om det fortfarande finns mycke som jag inte kan om dom. Men det bästa sättet att lära sig på är att ge sig på o skruva på bilen wink De roliga med att skruva är ju faktiskt känslan man har när man fått ihop de o de funkar som de ska. smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
13 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Alltid kul med snabb leverans, speedparts brukar va riktigt duktiga på det! Fick hem grejerna igår så remmen har åkt på, skaffade den nya kortare remmen för att slippa dragningen om spännrullen på bröstkåpan smile

Har ännu inte haft möjlighet att hämta grejerna på den andra bilen i verkstan så ännu har den inget fräscht hjullager och därmed står den fortfarande på pallbockar. sad

I övrigt är den mer eller mindre klar rent motormässigt, Ska slänga på kylare, slangar o tryckrör, lmm och downpipe (kanske något till som jag glömt nämna).

Dessvärre har min telefon gått sönder och är nu inne på lagning, där finns alla bilder så dom får vänta tills den kommer tillbaka sad

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
23 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Fick tillbaka telefonen från lagning igår, helt rensad!
Problemet jag hade var att sladden till datorn hade slutat funka så jag kunde varken ladda eller lägga över mina saker till datorn. Telenors sätt att fixa detta var att först fixa kabeln och sedan fabriksåterställa telefonen så allt försvann. neutral
Inte blir det bättre av att dom var grymt otrevliga heller när jag ringde o frågade vad dom höll på med.

Detta innebär med andra ord att bilderna på själva motorbytet är borta hmm

Vad som är roligt däremot är att jag igår hade bilen ute på en testrunda o den funkar kanon!
Kommer upp lite bilder på bilen när den är hel senare.

Idag hade jag planerat att åka ner och fortsätta slakten på donatorn så den kan skrotas.



Till det lite roligare så har det trillat in lite "godis" till Aeron som jag förhoppningsvis kommer kunna montera nu i veckan! wink

Får snart tillbaka den ena 19"-fälgen från rikt då den hade fått sig en känga i somras så den inte var helt rund.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
24 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Hopp!

Då är Sedanen klar och provkörd, går som en klocka! Bokat besiktning imorgon så får vi se hur det går!
Har lite problem att den ryker då den blåst ut både olja o kylarvatten i ljuddämparna vid motorraset så vi får se hur avgasvärden blir, har låtit den stå o bränna ur det mesta.

Vad gäller Aeron så har där trillat in lite godis till den.
I helgen har jag passat på att ge den en liten service och nytt dimljus på vänster sida då det har varit trasigt sen jag köpte den.

Dessutom har jag monterat ett 3" Rostfritt avgassystem från turbon o bak med 100-cells kat. Köpte det på KL-racing då jag tyckte priset va bra men efter att ha monterat det förstår jag exakt varför.

Till att börja med var downpipen i 2 delar som skulle klämmas ihop med en avgasklämma, detta kunde dessutom inte göras så det blev tätt då muffen var för stor. Katten var en lös del därefter som även denna skulle fästas med klämma.
Hela resten av röret var även det lösa delar så varje böj var separat. tror de va runt 10-delar till hela systemet, alla dessa skulle klämmas ihop och nästan alla muffar var för stora, utom flexröret som var för litet. Gick helt enkelt inte att få helt tätt och när skiten var monterad så såg det ut som fan under, syntes ju även bak bilen då det satt väl synliga klämmor både vid bakre dämparen och slutröret. Spände ihop skiten med klämmorna, monterade av det och svetsade ihop möget (självklart med rostfri svets) Lämnade en skarv på mitten för att lättare montera och plocka av. Blev kanon och passformen på röret i övrigt var inte dålig. Men framför allt ljudet i de är extremt härligt!
Gjorde ganska stor skillnad på draget i bilen, betydligt mer än vad jag hade räknat med faktiskt!
Även om det var en hel del jobb så var det helt klart värt det i slutändan! wink

Bilder på spektaklet kommer imorn då det var för mörkt att ta idag när jag var färdig med skiten.

Har även skaffat nya fälgar till den då jag tröttnat på mina 19". Är någon intresserad så finns dom till salu wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
26 februari 2013 · 3 466 Inlägg

Nej nu är det dags för lite bilder så ni blir motiverade att läsa och kommentera lite wink

Sedanen är numer besiktigad och påställd! Rullade igenom felfritt förutom diverse lampor som jag slarvat med att kolla innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-e78cff8296d5a9a179515489bbed2a0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-63672020e95ab940a890d7235dcd098d.jpg

Med denna bilen klar tyckte jag de kunde vara dags att ta hand lite om Aeron smile

Har vibrerat en hel del i bilen på sista tiden och det har bara blivit värre och värre. Har inte kunnat känna var det kommer ifrån heller. Tänkte att jag skulle kolla upp de närmare och när jag fick av ena hjulet så upptäckte jag att där va en rejäl böld på däckets körbana. Kollade vidare och det visade sig att 3 av däcken hade likadant.
Med tanke på att dessa däcken knappt var dugliga att stå på längre så tänkte jag att jag kan slänga på o testa dom nya fälgarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-a6b96cc5b48dacb5d407ebc7710017c7.jpg

Då jag tyckte att mina 19" såg en aning vardagliga ut så skaffade jag ett par lite "roligare" fälgar. Blev en uppsättning Dotz Roadster 20"
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-40a1160bf56d1efa79c64aefdbeb6d3f.jpg

Passade dessutom på att tvätta bilen. Dessvärre så var det så pass mörkt när jag fått på hjulen att det inte gick något vidare att ta bilder. Syns även 4" slutröret på avgassystemet lite. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/43/42153/42153-127d32b0cadf737141c4a47ff18ef536.jpg

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
stojf
3 mars 2013 · 589 Inlägg

här har vi en kille som kan de där med att skruva wink härligt med sådana här projekt! kika gärna in på mitt om du har tid med! smile detta skall följas!

saab turbo!
Skoda octavia rs "RS" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang