Försäkringsfråga

jimmzzan
5 mars 2013 · 1 168 Inlägg

Mack855 skrev:

jimmzzan skrev:
åh!! varför vill du ha splitt nya dörrar? så du kan få ett par 100% omlackade dörrar med sämre rostskydd än du har?
Åk till nån stor firma så de blir riktigt B gjort!

om din bil är orörd så är den som bäst (om den inte har börjat släppa i galvet överallt..)
Troligen är väl knappast dörrarna 15cm in och är mos? det bästa är att rikta dom! utan tvekan, hur snyggt är det och ha skruvarna i gångjärna avskrapade färg utav nyckeln när dom har släppt o dratt åt dörren. och lite feljusterad med smile några clips går sönder, ska demontera allt o får nån skruv över, asså det är bara negativt. Där bästa är att bara rikta de, då får du bäst resultat! och om du ororar dej för att det kommer synas, så kan jag nästan lova dej att din bil e omlackad nånstans innan ändå. så sluta va så nojig och tro att dom bara slänger på spackel som ligger löst o släpper när du har kommit hem.
fyfan för såna kunder som dej......

Lilla söta vän. Innan du var tvungen att avreagera din ilska så hade du lätt bara kunnat förklara det du skrev utan att gå till personangrepp eller idiotförklara mig. Tack iallafall för att du sa det, då förstår jag lite mer. Ha en bra dag och hoppas du inte idiotförklarar dina kunder i ditt arbete (om du har ett arbete där du möter kunder. Annars ha en fortsatt bra dag)

Lilla vän, jag förstår att du inte alls har nån koll inom detta. men att tro att folk som sammarbetar med försäkringsbolag bara står och kastar på spackel som det vore kolasås e ju enormt korkat.

Det jag irriterade mig mest på är att det verkligen skulle bytas dörrar, hade en kund kommit till oss och bara sagt att han har krockad bil, och berättar för oss hur vi ska gå tillväga att reparera hans bil, då hade jag hänvisat honom att det blir bäst om han gör det själv isåfall för då får han som han vill ha det! (försäkringsskador)
Något och fundera på kanske? Begär en summa av försäkringsbolaget och köp dörrar åt alla håll och byt.

folk som står o reparerar alla bilar, dom är rätt medvetna om vilka krav det är på allt (förutom stora firmor, återförsäljare med egna skadeverkstäder, vissa e helt puckade)

Har jag en jobbig kund som står och gnäller om att han vill ha det repareat på ett visst sätt så är det enklast och säga att det kostar för mycket att byta dörrar (eller som ovan, GÖR DET SJÄLV), tänk dej all D/M (demontera/montera) det blir, allt ska ner i dörrarna och flyttas, bytas clips, putsa till allt, justera dörrar ev, grundlackera och klossa in och utsida, lackering in och utsida. Det blir mycket jobb för att nån tror att plåtslagare e utvecklingsstörda.

Möter kunder varje dag, har inga problem med dom heller för dom har vett att inte stå o skrika i verkstaden om hur det ska lagas och vilka fuskare vi e som kör spackel i hinkmått. (och även monterar dit lite rost för framtida problem med)

Senast redigerat av jimmzzan (5 mars 2013)

Hilmer
5 mars 2013 · 1 789 Inlägg

LordLife skrev:
Om den begagnade dörren är fri från repor och annat så varför lacka om den? Så har jag varit med om på dom flesta verkstäder där jag jobbat/praktiserat.

Det anser jag vara oerhört oseriöst, med det kundklientel jag arbetat med hade dom aldrig accepterat sådant förfarande. Ev kan man lösa det så på en äldre bil som annars riskerar att lösas in, men aldrig under mina år i branschen har vi gjort något liknande oavsett märke.
Är folk överlag mindre noggranna i storstäderna!??

jimmzzan
5 mars 2013 · 1 168 Inlägg

Hilmer skrev:

LordLife skrev:
Om den begagnade dörren är fri från repor och annat så varför lacka om den? Så har jag varit med om på dom flesta verkstäder där jag jobbat/praktiserat.

Det anser jag vara oerhört oseriöst, med det kundklientel jag arbetat med hade dom aldrig accepterat sådant förfarande. Ev kan man lösa det så på en äldre bil som annars riskerar att lösas in, men aldrig under mina år i branschen har vi gjort något liknande oavsett märke.
Är folk överlag mindre noggranna i storstäderna!??

JA.

caromania Forummoderator
5 mars 2013 · 9 296 Inlägg

jimmzzan skrev:

Mack855 skrev:

jimmzzan skrev:
åh!! varför vill du ha splitt nya dörrar? så du kan få ett par 100% omlackade dörrar med sämre rostskydd än du har?
Åk till nån stor firma så de blir riktigt B gjort!

om din bil är orörd så är den som bäst (om den inte har börjat släppa i galvet överallt..)
Troligen är väl knappast dörrarna 15cm in och är mos? det bästa är att rikta dom! utan tvekan, hur snyggt är det och ha skruvarna i gångjärna avskrapade färg utav nyckeln när dom har släppt o dratt åt dörren. och lite feljusterad med smile några clips går sönder, ska demontera allt o får nån skruv över, asså det är bara negativt. Där bästa är att bara rikta de, då får du bäst resultat! och om du ororar dej för att det kommer synas, så kan jag nästan lova dej att din bil e omlackad nånstans innan ändå. så sluta va så nojig och tro att dom bara slänger på spackel som ligger löst o släpper när du har kommit hem.
fyfan för såna kunder som dej......

Lilla söta vän. Innan du var tvungen att avreagera din ilska så hade du lätt bara kunnat förklara det du skrev utan att gå till personangrepp eller idiotförklara mig. Tack iallafall för att du sa det, då förstår jag lite mer. Ha en bra dag och hoppas du inte idiotförklarar dina kunder i ditt arbete (om du har ett arbete där du möter kunder. Annars ha en fortsatt bra dag)

Lilla vän, jag förstår att du inte alls har nån koll inom detta. men att tro att folk som sammarbetar med försäkringsbolag bara står och kastar på spackel som det vore kolasås e ju enormt korkat.

Det jag irriterade mig mest på är att det verkligen skulle bytas dörrar, hade en kund kommit till oss och bara sagt att han har krockad bil, och berättar för oss hur vi ska gå tillväga att reparera hans bil, då hade jag hänvisat honom att det blir bäst om han gör det själv isåfall för då får han som han vill ha det! (försäkringsskador)
Något och fundera på kanske? Begär en summa av försäkringsbolaget och köp dörrar åt alla håll och byt.

folk som står o reparerar alla bilar, dom är rätt medvetna om vilka krav det är på allt (förutom stora firmor, återförsäljare med egna skadeverkstäder, vissa e helt puckade)

Har jag en jobbig kund som står och gnäller om att han vill ha det repareat på ett visst sätt så är det enklast och säga att det kostar för mycket att byta dörrar (eller som ovan, GÖR DET SJÄLV), tänk dej all D/M (demontera/montera) det blir, allt ska ner i dörrarna och flyttas, bytas clips, putsa till allt, justera dörrar ev, grundlackera och klossa in och utsida, lackering in och utsida. Det blir mycket jobb för att nån tror att plåtslagare e utvecklingsstörda.

Möter kunder varje dag, har inga problem med dom heller för dom har vett att inte stå o skrika i verkstaden om hur det ska lagas och vilka fuskare vi e som kör spackel i hinkmått. (och även monterar dit lite rost för framtida problem med)

Du är lite modig som försvarar alla plåtverkstäder som försäkringsbolagen använder sig av. Jag har blivit påkörd två gånger. Ena gången lagades bilen synligt helt perfekt. Det höll i ca 1 år, (hundbenet) sedan sprack klarlacken därefter spacklet och stora sjok spackel föll av. Den andra lagningen ser fortfarande bra ut efter 2 år så det verkar ju vara bra gjort. 50% fusklagning är alltså min erfarenhet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jimmzzan
5 mars 2013 · 1 168 Inlägg

caromania skrev:

jimmzzan skrev:

Mack855 skrev:

Lilla söta vän. Innan du var tvungen att avreagera din ilska så hade du lätt bara kunnat förklara det du skrev utan att gå till personangrepp eller idiotförklara mig. Tack iallafall för att du sa det, då förstår jag lite mer. Ha en bra dag och hoppas du inte idiotförklarar dina kunder i ditt arbete (om du har ett arbete där du möter kunder. Annars ha en fortsatt bra dag)

Lilla vän, jag förstår att du inte alls har nån koll inom detta. men att tro att folk som sammarbetar med försäkringsbolag bara står och kastar på spackel som det vore kolasås e ju enormt korkat.

Det jag irriterade mig mest på är att det verkligen skulle bytas dörrar, hade en kund kommit till oss och bara sagt att han har krockad bil, och berättar för oss hur vi ska gå tillväga att reparera hans bil, då hade jag hänvisat honom att det blir bäst om han gör det själv isåfall för då får han som han vill ha det! (försäkringsskador)
Något och fundera på kanske? Begär en summa av försäkringsbolaget och köp dörrar åt alla håll och byt.

folk som står o reparerar alla bilar, dom är rätt medvetna om vilka krav det är på allt (förutom stora firmor, återförsäljare med egna skadeverkstäder, vissa e helt puckade)

Har jag en jobbig kund som står och gnäller om att han vill ha det repareat på ett visst sätt så är det enklast och säga att det kostar för mycket att byta dörrar (eller som ovan, GÖR DET SJÄLV), tänk dej all D/M (demontera/montera) det blir, allt ska ner i dörrarna och flyttas, bytas clips, putsa till allt, justera dörrar ev, grundlackera och klossa in och utsida, lackering in och utsida. Det blir mycket jobb för att nån tror att plåtslagare e utvecklingsstörda.

Möter kunder varje dag, har inga problem med dom heller för dom har vett att inte stå o skrika i verkstaden om hur det ska lagas och vilka fuskare vi e som kör spackel i hinkmått. (och även monterar dit lite rost för framtida problem med)

Du är lite modig som försvarar alla plåtverkstäder som försäkringsbolagen använder sig av. Jag har blivit påkörd två gånger. Ena gången lagades bilen synligt helt perfekt. Det höll i ca 1 år, (hundbenet) sedan sprack klarlacken därefter spacklet och stora sjok spackel föll av. Den andra lagningen ser fortfarande bra ut efter 2 år så det verkar ju vara bra gjort. 50% fusklagning är alltså min erfarenhet.

Låt mig fråga, vilken verkstad? (Saab ana skadeverkstad ungefär, eller är det klimpans plåt och lack?)

Mack855
5 mars 2013 · 1 354 Inlägg

jimmzzan skrev:

Mack855 skrev:

jimmzzan skrev:
åh!! varför vill du ha splitt nya dörrar? så du kan få ett par 100% omlackade dörrar med sämre rostskydd än du har?
Åk till nån stor firma så de blir riktigt B gjort!

om din bil är orörd så är den som bäst (om den inte har börjat släppa i galvet överallt..)
Troligen är väl knappast dörrarna 15cm in och är mos? det bästa är att rikta dom! utan tvekan, hur snyggt är det och ha skruvarna i gångjärna avskrapade färg utav nyckeln när dom har släppt o dratt åt dörren. och lite feljusterad med smile några clips går sönder, ska demontera allt o får nån skruv över, asså det är bara negativt. Där bästa är att bara rikta de, då får du bäst resultat! och om du ororar dej för att det kommer synas, så kan jag nästan lova dej att din bil e omlackad nånstans innan ändå. så sluta va så nojig och tro att dom bara slänger på spackel som ligger löst o släpper när du har kommit hem.
fyfan för såna kunder som dej......

Lilla söta vän. Innan du var tvungen att avreagera din ilska så hade du lätt bara kunnat förklara det du skrev utan att gå till personangrepp eller idiotförklara mig. Tack iallafall för att du sa det, då förstår jag lite mer. Ha en bra dag och hoppas du inte idiotförklarar dina kunder i ditt arbete (om du har ett arbete där du möter kunder. Annars ha en fortsatt bra dag)

Lilla vän, jag förstår att du inte alls har nån koll inom detta. men att tro att folk som sammarbetar med försäkringsbolag bara står och kastar på spackel som det vore kolasås e ju enormt korkat.

Det jag irriterade mig mest på är att det verkligen skulle bytas dörrar, hade en kund kommit till oss och bara sagt att han har krockad bil, och berättar för oss hur vi ska gå tillväga att reparera hans bil, då hade jag hänvisat honom att det blir bäst om han gör det själv isåfall för då får han som han vill ha det! (försäkringsskador)
Något och fundera på kanske? Begär en summa av försäkringsbolaget och köp dörrar åt alla håll och byt.

folk som står o reparerar alla bilar, dom är rätt medvetna om vilka krav det är på allt (förutom stora firmor, återförsäljare med egna skadeverkstäder, vissa e helt puckade)

Har jag en jobbig kund som står och gnäller om att han vill ha det repareat på ett visst sätt så är det enklast och säga att det kostar för mycket att byta dörrar (eller som ovan, GÖR DET SJÄLV), tänk dej all D/M (demontera/montera) det blir, allt ska ner i dörrarna och flyttas, bytas clips, putsa till allt, justera dörrar ev, grundlackera och klossa in och utsida, lackering in och utsida. Det blir mycket jobb för att nån tror att plåtslagare e utvecklingsstörda.

Möter kunder varje dag, har inga problem med dom heller för dom har vett att inte stå o skrika i verkstaden om hur det ska lagas och vilka fuskare vi e som kör spackel i hinkmått. (och även monterar dit lite rost för framtida problem med)

Tycker du ska ta och sluta sitta och leka i sandlådan nu. Du är förmodligen äldre än mig, själv är jag 19 år. Jobbar som byggnadsarbetare, jag ser VARJE DAG kollegor som fuskar. Varför skulle inte en plåtslagare kunna göra detsamma? Ingen sa att dörrarna absolut skulle bytas, nu orkar jag inte läsa igenom tråden men jag har ett vagt minne av att jag sa att om dom inte vill det så får jag lackskydda bilen hos ett proffs och hoppas på det bästa. Vet inte hur din ekonomi såg ut men 200 papp är mycket för en 18 åring att lägga pengar på en bil som han har jobbat ihop till varenda krona och med andra ord, jag är rädd och mån o min bil och jag hoppas du förstår själv att jag inte riktigt är så invalid att jag skulle skrika och gapa åt en jag vill "köpa en tjänst av" då förstår ju till och med lilla jag att han/ hon som eventuellt ska utföra arbetet kommer att bli förbannad på mig och som ni på svenska säger be mig dra åt helvete.
Tänker inte tala om för dig hur du ska bete dig som människa utan ber dig bara att innan du idiotförklarar någon för att du sitter bakom en skärm först argumentera vad du vill få fram på ett vänligt sätt. I Sverige är vi ju faktiskt kända för att vara vänliga.. Hade du bara förklarat allt det andra som gäller resultat hade jag sagt "Okej, tack så mycket för hjälpen!" Istället. Ber om ursäkt för att jag inte vet nånting om plåtslageri och därför hör mig för innan. Tackar ännu än gång för att du faktiskt sa att det är bättre att dom riktar dörrarna än byter ut dom, för jag antar nu att du jobbar som bilplåtslagare så som sagt tack! smile

caromania Forummoderator
5 mars 2013 · 9 296 Inlägg

jimmzzan skrev:

caromania skrev:

jimmzzan skrev:

Lilla vän, jag förstår att du inte alls har nån koll inom detta. men att tro att folk som sammarbetar med försäkringsbolag bara står och kastar på spackel som det vore kolasås e ju enormt korkat.

Det jag irriterade mig mest på är att det verkligen skulle bytas dörrar, hade en kund kommit till oss och bara sagt att han har krockad bil, och berättar för oss hur vi ska gå tillväga att reparera hans bil, då hade jag hänvisat honom att det blir bäst om han gör det själv isåfall för då får han som han vill ha det! (försäkringsskador)
Något och fundera på kanske? Begär en summa av försäkringsbolaget och köp dörrar åt alla håll och byt.

folk som står o reparerar alla bilar, dom är rätt medvetna om vilka krav det är på allt (förutom stora firmor, återförsäljare med egna skadeverkstäder, vissa e helt puckade)

Har jag en jobbig kund som står och gnäller om att han vill ha det repareat på ett visst sätt så är det enklast och säga att det kostar för mycket att byta dörrar (eller som ovan, GÖR DET SJÄLV), tänk dej all D/M (demontera/montera) det blir, allt ska ner i dörrarna och flyttas, bytas clips, putsa till allt, justera dörrar ev, grundlackera och klossa in och utsida, lackering in och utsida. Det blir mycket jobb för att nån tror att plåtslagare e utvecklingsstörda.

Möter kunder varje dag, har inga problem med dom heller för dom har vett att inte stå o skrika i verkstaden om hur det ska lagas och vilka fuskare vi e som kör spackel i hinkmått. (och även monterar dit lite rost för framtida problem med)

Du är lite modig som försvarar alla plåtverkstäder som försäkringsbolagen använder sig av. Jag har blivit påkörd två gånger. Ena gången lagades bilen synligt helt perfekt. Det höll i ca 1 år, (hundbenet) sedan sprack klarlacken därefter spacklet och stora sjok spackel föll av. Den andra lagningen ser fortfarande bra ut efter 2 år så det verkar ju vara bra gjort. 50% fusklagning är alltså min erfarenhet.

Låt mig fråga, vilken verkstad? (Saab ana skadeverkstad ungefär, eller är det klimpans plåt och lack?)

Båda verkstäderna var valda av försäkringsbolagen, den första var den som IF använde sig utav där jag bodde då när olyckan inträffade. Den andra den som Gjensidige använde sig utav lokalt där jag bor nu när den olyckan inträffade. Båda verkstäderna var "stora" med en mängd bilar in och ut, med lackboxar, många anställda etc men ingen av dem hade någon auktoriserad bilmärkesskylt utanför. Jag hade ingen påverkan på vilken verkstad som valdes  utan fick en adress dit jag skulle lämna bilen.

Jag har full förståelse för att folk är skeptiska mot den här cirkusen för i verkstäderna finns en massa unga oerfarna småpojkar som inte alls vet, alternativt fullständigt skiter i hur det ska göras för att hålla. Jag är exempelvis övertygad om att den första lagningen inte höll då underarbetet stressats och varit dåligt. Förövrigt verkade det inte som om man riktat plåten alls utan endast spacklat på ett ganska tjockt lager. Yrkesfolk? Javisst. Klåpare? Absolut. De var förövrigt ganska otrevliga när jag skulle hämta bilen men det är en annan historia.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jimmzzan
5 mars 2013 · 1 168 Inlägg

Mack855 skrev:

jimmzzan skrev:

Mack855 skrev:

Lilla söta vän. Innan du var tvungen att avreagera din ilska så hade du lätt bara kunnat förklara det du skrev utan att gå till personangrepp eller idiotförklara mig. Tack iallafall för att du sa det, då förstår jag lite mer. Ha en bra dag och hoppas du inte idiotförklarar dina kunder i ditt arbete (om du har ett arbete där du möter kunder. Annars ha en fortsatt bra dag)

Lilla vän, jag förstår att du inte alls har nån koll inom detta. men att tro att folk som sammarbetar med försäkringsbolag bara står och kastar på spackel som det vore kolasås e ju enormt korkat.

Det jag irriterade mig mest på är att det verkligen skulle bytas dörrar, hade en kund kommit till oss och bara sagt att han har krockad bil, och berättar för oss hur vi ska gå tillväga att reparera hans bil, då hade jag hänvisat honom att det blir bäst om han gör det själv isåfall för då får han som han vill ha det! (försäkringsskador)
Något och fundera på kanske? Begär en summa av försäkringsbolaget och köp dörrar åt alla håll och byt.

folk som står o reparerar alla bilar, dom är rätt medvetna om vilka krav det är på allt (förutom stora firmor, återförsäljare med egna skadeverkstäder, vissa e helt puckade)

Har jag en jobbig kund som står och gnäller om att han vill ha det repareat på ett visst sätt så är det enklast och säga att det kostar för mycket att byta dörrar (eller som ovan, GÖR DET SJÄLV), tänk dej all D/M (demontera/montera) det blir, allt ska ner i dörrarna och flyttas, bytas clips, putsa till allt, justera dörrar ev, grundlackera och klossa in och utsida, lackering in och utsida. Det blir mycket jobb för att nån tror att plåtslagare e utvecklingsstörda.

Möter kunder varje dag, har inga problem med dom heller för dom har vett att inte stå o skrika i verkstaden om hur det ska lagas och vilka fuskare vi e som kör spackel i hinkmått. (och även monterar dit lite rost för framtida problem med)

Tycker du ska ta och sluta sitta och leka i sandlådan nu. Du är förmodligen äldre än mig, själv är jag 19 år. Jobbar som byggnadsarbetare, jag ser VARJE DAG kollegor som fuskar. Varför skulle inte en plåtslagare kunna göra detsamma? Ingen sa att dörrarna absolut skulle bytas, nu orkar jag inte läsa igenom tråden men jag har ett vagt minne av att jag sa att om dom inte vill det så får jag lackskydda bilen hos ett proffs och hoppas på det bästa. Vet inte hur din ekonomi såg ut men 200 papp är mycket för en 18 åring att lägga pengar på en bil som han har jobbat ihop till varenda krona och med andra ord, jag är rädd och mån o min bil och jag hoppas du förstår själv att jag inte riktigt är så invalid att jag skulle skrika och gapa åt en jag vill "köpa en tjänst av" då förstår ju till och med lilla jag att han/ hon som eventuellt ska utföra arbetet kommer att bli förbannad på mig och som ni på svenska säger be mig dra åt helvete.
Tänker inte tala om för dig hur du ska bete dig som människa utan ber dig bara att innan du idiotförklarar någon för att du sitter bakom en skärm först argumentera vad du vill få fram på ett vänligt sätt. I Sverige är vi ju faktiskt kända för att vara vänliga.. Hade du bara förklarat allt det andra som gäller resultat hade jag sagt "Okej, tack så mycket för hjälpen!" Istället. Ber om ursäkt för att jag inte vet nånting om plåtslageri och därför hör mig för innan. Tackar ännu än gång för att du faktiskt sa att det är bättre att dom riktar dörrarna än byter ut dom, för jag antar nu att du jobbar som bilplåtslagare så som sagt tack! smile

Ja, vad ska jag svara på?

Ursäkta, men varför jag inte svarar är enbart för att allt är skrivet i ett stycke. Blir helt förvirrad.

jimmzzan
5 mars 2013 · 1 168 Inlägg

caromania skrev:

jimmzzan skrev:

caromania skrev:

Du är lite modig som försvarar alla plåtverkstäder som försäkringsbolagen använder sig av. Jag har blivit påkörd två gånger. Ena gången lagades bilen synligt helt perfekt. Det höll i ca 1 år, (hundbenet) sedan sprack klarlacken därefter spacklet och stora sjok spackel föll av. Den andra lagningen ser fortfarande bra ut efter 2 år så det verkar ju vara bra gjort. 50% fusklagning är alltså min erfarenhet.

Låt mig fråga, vilken verkstad? (Saab ana skadeverkstad ungefär, eller är det klimpans plåt och lack?)

Båda verkstäderna var valda av försäkringsbolagen, den första var den som IF använde sig utav där jag bodde då när olyckan inträffade. Den andra den som Gjensidige använde sig utav lokalt där jag bor nu när den olyckan inträffade. Båda verkstäderna var "stora" med en mängd bilar in och ut, med lackboxar, många anställda etc men ingen av dem hade någon auktoriserad bilmärkesskylt utanför. Jag hade ingen påverkan på vilken verkstad som valdes  utan fick en adress dit jag skulle lämna bilen.

Jag har full förståelse för att folk är skeptiska mot den här cirkusen för i verkstäderna finns en massa unga oerfarna småpojkar som inte alls vet, alternativt fullständigt skiter i hur det ska göras för att hålla. Jag är exempelvis övertygad om att den första lagningen inte höll då underarbetet stressats och varit dåligt. Förövrigt verkade det inte som om man riktat plåten alls utan endast spacklat på ett ganska tjockt lager. Yrkesfolk? Javisst. Klåpare? Absolut. De var förövrigt ganska otrevliga när jag skulle hämta bilen men det är en annan historia.

Hm, ja du har verkligen ställt mig mot väggen. Får börja se mer skillnad på våra jobb och att andra inte håller samma kvalite som det borde göra!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 mars 2013 · 17 546 Inlägg

Är 2 dörrar tillknycklade byter de givetvis dessa. Antar att verkstaden är en aukt. sådan. Sen lackar de och bilen ska

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack855
5 mars 2013 · 1 354 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Är 2 dörrar tillknycklade byter de givetvis dessa. Antar att verkstaden är en aukt. sådan. Sen lackar de och bilen ska

Två dörrar är tillknycklade, såg idag att det var en lång buckla och inte en lång repa. Uppskattningsvis 15-25 mm djup.

LordLife
5 mars 2013 · 998 Inlägg

Hilmer skrev:

LordLife skrev:
Om den begagnade dörren är fri från repor och annat så varför lacka om den? Så har jag varit med om på dom flesta verkstäder där jag jobbat/praktiserat.

Det anser jag vara oerhört oseriöst, med det kundklientel jag arbetat med hade dom aldrig accepterat sådant förfarande. Ev kan man lösa det så på en äldre bil som annars riskerar att lösas in, men aldrig under mina år i branschen har vi gjort något liknande oavsett märke.
Är folk överlag mindre noggranna i storstäderna!??

Jag vet inte, men så har det varit på dom flesta stora. Men om dörren är hel och fin varför lacka om den? Man kan ju polera den. Men visst tycker även jag att man kan gott lacka om den.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Mack855
5 mars 2013 · 1 354 Inlägg

jimmzzan skrev:

Mack855 skrev:

jimmzzan skrev:

Lilla vän, jag förstår att du inte alls har nån koll inom detta. men att tro att folk som sammarbetar med försäkringsbolag bara står och kastar på spackel som det vore kolasås e ju enormt korkat.

Det jag irriterade mig mest på är att det verkligen skulle bytas dörrar, hade en kund kommit till oss och bara sagt att han har krockad bil, och berättar för oss hur vi ska gå tillväga att reparera hans bil, då hade jag hänvisat honom att det blir bäst om han gör det själv isåfall för då får han som han vill ha det! (försäkringsskador)
Något och fundera på kanske? Begär en summa av försäkringsbolaget och köp dörrar åt alla håll och byt.

folk som står o reparerar alla bilar, dom är rätt medvetna om vilka krav det är på allt (förutom stora firmor, återförsäljare med egna skadeverkstäder, vissa e helt puckade)

Har jag en jobbig kund som står och gnäller om att han vill ha det repareat på ett visst sätt så är det enklast och säga att det kostar för mycket att byta dörrar (eller som ovan, GÖR DET SJÄLV), tänk dej all D/M (demontera/montera) det blir, allt ska ner i dörrarna och flyttas, bytas clips, putsa till allt, justera dörrar ev, grundlackera och klossa in och utsida, lackering in och utsida. Det blir mycket jobb för att nån tror att plåtslagare e utvecklingsstörda.

Möter kunder varje dag, har inga problem med dom heller för dom har vett att inte stå o skrika i verkstaden om hur det ska lagas och vilka fuskare vi e som kör spackel i hinkmått. (och även monterar dit lite rost för framtida problem med)

Tycker du ska ta och sluta sitta och leka i sandlådan nu. Du är förmodligen äldre än mig, själv är jag 19 år. Jobbar som byggnadsarbetare, jag ser VARJE DAG kollegor som fuskar. Varför skulle inte en plåtslagare kunna göra detsamma? Ingen sa att dörrarna absolut skulle bytas, nu orkar jag inte läsa igenom tråden men jag har ett vagt minne av att jag sa att om dom inte vill det så får jag lackskydda bilen hos ett proffs och hoppas på det bästa. Vet inte hur din ekonomi såg ut men 200 papp är mycket för en 18 åring att lägga pengar på en bil som han har jobbat ihop till varenda krona och med andra ord, jag är rädd och mån o min bil och jag hoppas du förstår själv att jag inte riktigt är så invalid att jag skulle skrika och gapa åt en jag vill "köpa en tjänst av" då förstår ju till och med lilla jag att han/ hon som eventuellt ska utföra arbetet kommer att bli förbannad på mig och som ni på svenska säger be mig dra åt helvete.
Tänker inte tala om för dig hur du ska bete dig som människa utan ber dig bara att innan du idiotförklarar någon för att du sitter bakom en skärm först argumentera vad du vill få fram på ett vänligt sätt. I Sverige är vi ju faktiskt kända för att vara vänliga.. Hade du bara förklarat allt det andra som gäller resultat hade jag sagt "Okej, tack så mycket för hjälpen!" Istället. Ber om ursäkt för att jag inte vet nånting om plåtslageri och därför hör mig för innan. Tackar ännu än gång för att du faktiskt sa att det är bättre att dom riktar dörrarna än byter ut dom, för jag antar nu att du jobbar som bilplåtslagare så som sagt tack! smile

Ja, vad ska jag svara på?

Ursäkta, men varför jag inte svarar är enbart för att allt är skrivet i ett stycke. Blir helt förvirrad.

Du kan säga att det var kul att kunna hjälpa till smile som sagt nu struntar jag i om dom byter dörrarna eller riktar dom med tanke på ditt första inlägg med en förklaring på varför en reparation är bättre än byten av dörrarna smile

Återigen tack! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang