D24tic ryker vitt på tomgången

Jesperfn
9 mars 2013 · 31 Inlägg

Tjena köpte en 945a 93a med en d24tic som ryker vitt rätt så mycket på tomgången den drar varken vatten eller olja. Laddet ligger på 1.1bar fast pumpen verkar inte va påställd för den sotar inget alls. När vi körde hem den 40mil så var inte vattnet i expansionskärlet inte äns varmt när vi kom hem hmm . Inge glapp i turbon.
Så vad kan felet vara? Tacksam för svar

Senast redigerat av Jesperfn (9 mars 2013)

volvochefen
9 mars 2013 · 514 Inlägg

inte körd på länge?

Volvo 945 "tdi" (1992)
Jesperfn
9 mars 2013 · 31 Inlägg

volvochefen skrev:
inte körd på länge?

Han som hade den innan sa att han pendlade med den till Norge varje vecka
och att han körde med den nästan varje dag så han har kört med den

Senast redigerat av Jesperfn (9 mars 2013)

volvochefen
9 mars 2013 · 514 Inlägg

Okej, tänkte om den stått ett tag o de blivit kondens i avgaset, hur pass vitt ryker den?

Volvo 945 "tdi" (1992)
Jesperfn
9 mars 2013 · 31 Inlägg

volvochefen skrev:
Okej, tänkte om den stått ett tag o de blivit kondens i avgaset, hur pass vitt ryker den?

Den ryker rätt så bra, nästan lite blått i röken också får kolla exakt imorn.

volvochefen
9 mars 2013 · 514 Inlägg

risiga spridarspetsar kanske

Volvo 945 "tdi" (1992)
uhlin
9 mars 2013 · 2 834 Inlägg

Går den upp i temp som den ska? Annars kan det va en bra ide att byta termostat, går den kall kan den ju ryka lite

Jesperfn
9 mars 2013 · 31 Inlägg

uhlin skrev:
Går den upp i temp som den ska? Annars kan det va en bra ide att byta termostat, går den kall kan den ju ryka lite

Ja temp mätaren visar normal temp iallafall

Jesperfn
9 mars 2013 · 31 Inlägg

volvochefen skrev:
risiga spridarspetsar kanske

Kan motorn ta nån skada om man fortsätter att köra utan att byta dom?

volvochefen
9 mars 2013 · 514 Inlägg

De tror ja inte, däremot är sprutbilden på spridarna inte riktigt som det ska, o bränsleblandningen blir lite annorlunda, då kan de hända att den ryker mer än vanligt.

Volvo 945 "tdi" (1992)
Jesperfn
9 mars 2013 · 31 Inlägg

volvochefen skrev:
De tror ja inte, däremot är sprutbilden på spridarna inte riktigt som det ska, o bränsleblandningen blir lite annorlunda, då kan de hända att den ryker mer än vanligt.

Då låter jag nog bli att byta. Men har du nån aning om varför vattnet i expansionskärlet inte blev varmt?
Kan vatten pumpen va dålig så det inte cirkulerar? Den övre slangen från motorn var varm men den undre var kall i början och blev varmare mot motorn. Om det har nått med saken att göra.

PMPerformance
10 mars 2013 · 2 266 Inlägg

Va luktar avgaserna då?
Mina d24or var också kalla nere och i expansionskärlet.
Satte tom extra tempmätare på slangarna och man fick plåga och sladda och greja innan man fick temp på nedre slangen , då hade jag ny vattenpump och termostat.

svetsdiff !!!
Jesperfn
10 mars 2013 · 31 Inlägg

PMPerformance skrev:
Va luktar avgaserna då?
Mina d24or var också kalla nere och i expansionskärlet.
Satte tom extra tempmätare på slangarna och man fick plåga och sladda och greja innan man fick temp på nedre slangen , då hade jag ny vattenpump och termostat.

Avgaserna luktar bränt och diesel. Här är en film på hur det ryker

http://www.youtube.com/watch?v=p2i9aGbIFVM

volvo_240_tic ingen aning
10 mars 2013 · 687 Inlägg

aaa. pumpen är felinstäld

även zebran har sina fläckar
Jesperfn
10 mars 2013 · 31 Inlägg

volvo_240_tic skrev:
aaa. pumpen är felinstäld

Vet du hur mycket det skulle kostar att skicka iväg pumpen och få den inställd?

volvo_240_tic ingen aning
10 mars 2013 · 687 Inlägg

du kommer att behöva skicka iväg hela bilen för att få pumpen inställd.

även zebran har sina fläckar
PMPerformance
10 mars 2013 · 2 266 Inlägg

Flesta bilverkstäderna fixar pumpinställning på en sån gammal bil, Volvo bla eller nån dieselverkstad

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang