Uppgradera turbo volvo v70 t5 1998

Glimbrink
10 mars 2013 · 723 Inlägg

Tjenare, har kommit över en turbo från en v70r 1999 vilket är en 19t med vinklat avgashus.

Har aldrig bytt turbo förr men vill prova på det nu och har läst mig till att det är rakt avgashus i min bil.

Hur löser man detta? Har letat som en galning hela dagen men det verkar väldigt lite skrivit om just detta.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Christian S
10 mars 2013 · 4 816 Inlägg

V70 R AWD 99 har 18T med vinklat avgashus, 19T sitter enbart på V70 R AWD 00 wink

enklaste är ju att byta downpipen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MatteSundstrom
10 mars 2013 · 97 Inlägg

En bra start är väl att få tag i en downpipe som är utformad för att passa mot avgashuset på nya turbon?
Finns olika firmor som säljer grövre eftermarknads varianter. Annars finns det säkert folk som kan tänka sej att sälja sina gamla original downpipes till x70R om du vill komma billigt undan.

Glimbrink
10 mars 2013 · 723 Inlägg

Kommer från denna annonsen http://www.blocket.se/vi/45177611.htm

Fick med downpipe också.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
MatteSundstrom
10 mars 2013 · 97 Inlägg

Glimbrink skrev:
Kommer från denna annonsen http://www.blocket.se/vi/45177611.htm

Fick med downpipe också.

Då är det ju bara att montera grejerna. Eller vad är problemet?

*En ny packningssats kan vara bra också föresten.

Senast redigerat av MatteSundstrom (10 mars 2013)

Glimbrink
10 mars 2013 · 723 Inlägg

MatteSundstrom skrev:

Glimbrink skrev:
Kommer från denna annonsen http://www.blocket.se/vi/45177611.htm

Fick med downpipe också.

Då är det ju bara att montera grejerna. Eller vad är problemet?

Haha har ingen kunskap om turbo men förklara gärna för mig med vinklat/rakt och downpipe för jag har ingen aning om detta

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
MatteSundstrom
10 mars 2013 · 97 Inlägg

Googla lite bilder så ska du se att det klarnar. Avgashusen är olika utformade på nya och gamla turbon, därför lär du byta ut första delen av avgassystemet (downpipen) också.
Nu vet inte jag vad du har för turbo i dagsläget, men du är väl medveten om att du måste anpassa mjukvaran i bilen om du går upp i storlek på turbon?

Glimbrink
10 mars 2013 · 723 Inlägg

MatteSundstrom skrev:
Googla lite bilder så ska du se att det klarnar. Avgashusen är olika utformade på nya och gamla turbon, därför lär du byta ut första delen av avgassystemet (downpipen) också.
Nu vet inte jag vad du har för turbo i dagsläget, men du är väl medveten om att du måste anpassa mjukvaran i bilen om du går upp i storlek på turbon?

Jag har 16t nu och har steg 2 liggandes, byter till steg 3 när jag byter andra delar när ekonomin tillåter.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
MatteSundstrom
10 mars 2013 · 97 Inlägg

Kan vara en idé att vänta med turbobytet tills du har en ordentlig programvara. Annars är det risk att motorn spikar vid full last vilket medför att bilen går dåligt plus att det krävs dyra reparationer i slutänden.
Vet inte hur det är med v70 men 850 vill ha steg 4 programvara plus större spridare för att lira med 19t.

Glimbrink
10 mars 2013 · 723 Inlägg

MatteSundstrom skrev:
Kan vara en idé att vänta med turbobytet tills du har en ordentlig programvara. Annars är det risk att motorn spikar vid full last vilket medför att bilen går dåligt plus att det krävs dyra reparationer i slutänden.
Vet inte hur det är med v70 men 850 vill ha steg 4 programvara plus större spridare för att lira med 19t.

Jasså är det såpass. Trodde inte det spelade så stor roll sålänge man inte hade för hög programvara.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
MatteSundstrom
10 mars 2013 · 97 Inlägg

Japp så kinkigt är det.. Men om du är osäker är det vettigast att du vänder dej till en seriös trimningsfirma så hjälper dom dej med exakt vad du behöver.

Glimbrink
10 mars 2013 · 723 Inlägg

MatteSundstrom skrev:
Japp så kinkigt är det.. Men om du är osäker är det vettigast att du vänder dej till en seriös trimningsfirma så hjälper dom dej med exakt vad du behöver.

Jo men vill hålla ner kostnaderna och göra det mesta själv, enligt dem flesta så räcker det med 3 tums och steg 3 så behöver man inte byta stakar osv för det har jag inte planerat på. Org spridarna ska ju räcka till det också

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
MatteSundstrom
10 mars 2013 · 97 Inlägg

Du behöver ju inte nödvändigtvis köpa grejerna av dom.. Men det kan vara bra att höra vad du egentligen behöver för övrig hårdvara för att köra 19t i din bil. Kan vara som du säger att det räcker med steg 3. Men jag är skeptisk till det.

Glimbrink
10 mars 2013 · 723 Inlägg

MatteSundstrom skrev:
Du behöver ju inte nödvändigtvis köpa grejerna av dom.. Men det kan vara bra att höra vad du egentligen behöver för övrig hårdvara för att köra 19t i din bil. Kan vara som du säger att det räcker med steg 3. Men jag är skeptisk till det.

Okej men du verkar ju ha bra koll på det kan du inte säga hur jag ska göra för bästa resultat? smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
MatteSundstrom
10 mars 2013 · 97 Inlägg

Det är svårt att seja exakt vad du ska ha i din bil för att få bästa resultat då jag inte är insatt i v70 men motorn är ju i grunden väldigt lik min 850 t5 och jag kommer köra på denna spec i år:

- 19t
- 3” från turbon
- japangrenrör 9207”688”
- ljusblå bosch 0 280 155 830 spridare
- 40mm alu intercooler
- autotech steg4 chipp

Sedan få man ju hålla koll så lambda värde och avgastemp ligger på vettiga nivåer men enligt autotech ska detta funka. Men då är både vevstakar och koppling på bristningsgränsen åtminstone i 850.
Tills nästa år är planerna att uppgradera fler saker för att vara på den säkra sidan så som:

- h-profils vevstakar
- walbro 255 soppapump
- malpassi bränsletrycksregulator
- kraftigare koppling

Sedan finns det självklart fler recept som passar med 19t men det här är vad jag kommer satsa på dom närmaste åren som det verkar i dagsläget.

spokenratt
10 mars 2013 · 3 860 Inlägg

Men du kör org idag?

Räcker det inte med att börja på steg 3 isf?

ca 300 hk 430 Nm

* Omprogrammering av bilens styrbox.
* Byta downpipe och halvsats?

EDIT: Kollade på Auttechs steg 3, stämmer väl med en Steg 3 Volvo V70 Turbo/T5 (240 hk) -98

Senast redigerat av spokenratt (10 mars 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Glimbrink
10 mars 2013 · 723 Inlägg

spokenratt skrev:
Men du kör org idag?

Räcker det inte med att börja på steg 3 isf?

ca 300 hk 430 Nm

* Omprogrammering av bilens styrbox.
* Byta downpipe och halvsats?

EDIT: Kollade på Auttechs steg 3, stämmer väl med en Steg 3 Volvo V70 Turbo/T5 (240 hk) -98

Absolut men kom över denna turbon billigt så kunde inte tacka nej till de smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang