Gammal traktor tänder inte.

Lindskog944
12 mars 2013 · 146 Inlägg

Ett ordentligt tråd lyft men jag har fortfarande samma problem och vill få igång den gamle.

Jag har nu bytt fördelarlock, rotor,brytarspetsar,kondesator,tändkablar och stift. Förtfarande ingen gnista.

Hur är det med tändspolen, ska den ha 12v om man mäter över + och -? den har bara 0.5v och så ska pluskabeln från tändspolen gå till fördelaren? ska det vara 12v där med? den visar 0v.

Hjälp! sad

sverkera
12 mars 2013 · 564 Inlägg

Titta om du kan hitta något elschema på http://www.maskinisten.net/downloads.php

Drönirettab
12 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Om du sätter minusmätpinne på jord, tex kaross eller batteriminus, så ska det visa omkring 12 V när du mäter med plusmätpinnen på tändspolens plusanslutning. Kabeln mellan tändspolen och fördelaren är minuskabel (bry dig inte om att den är röd), men den ger bara minuskontakt när brytarspetsarna ligger ihop. smile

Lindskog944
12 mars 2013 · 146 Inlägg

Jaha så det är minus mellan tändspole-fördelare. Det förklarar ju en del. Jag kan inte hitta någon verkstadshandbok, vet någon hur stort spel det skall vara mellan brytarspetsarna?

Finns det någon annan avgörade faktor som kan göra att jag inte får gnista? allt är ju nytt utom tändspolen.

Drönirettab
12 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Är det 12 V fram till tändspolens plusanslutning?

Brytaravståndet brukar så vitt jag vet vara runt 0,4 mm i de flesta brytarsystem.

Det är inte så många saker som behövs för att ge gnista. Tändspolen ska ha 12 V plusspänning, brytarspetsarna ska ha bra kontakt (när det går ihop) och kunna öppna sig 0,4 mm, kondensatorn ska vara hel. Om dessa saker är okej så ska det bli gnista helt enkelt. hmm

Man kan resistansmäta tändspolen för att se om den verkar hel eller är trasig. Motståndet mellan spolens plus och minus ska vara någon enstaka Ohm, motståndet mellan en av plus/minusanslutningarna och tändkabelutgången ska vara flera kiloOhm (typ 10-15 kOhm). Koppla bort plusmatningen vid mätningen. smile

Senast redigerat av Drönirettab (12 mars 2013)

Lindskog944
16 mars 2013 · 146 Inlägg

Nu har jag fixat så jag har 12v till tändspolen och 0,4mm mellan spetsarna, fortfarande ingen gnista blir galen...

även mätt tändspolen så den är hel och det är den

Senast redigerat av Lindskog944 (16 mars 2013)

Drönirettab
16 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Ta loss kabeln vid kondensatorn, mät sedan mellan spolens plusanslutning och brytarspetsarnas kabel när spetsarna ligger ihop. Då ska det visa omkring 12 V eftersom spetsarna ger jord när de går ihop. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang