Lackering med sprayfärg/klarlack - sträv yta?

blink_pj
12 mars 2013 · 477 Inlägg

Fixat till 2 av mina kantstötta fälgar under vintern och har nu lagt på lack och klarlack.
Har slipat som en gud men 400 våtslip-papper före första lagret med färg. Tyckte ytan känndes sträv på vissa ytor. gick på lätt med 400 papper igen så det blev baby lent o fint, la ett nytt lager färg med samma resultat. slipa lätt igen och la på klarlack för att testa. blev aningen bättre men inte helt. har slipat ner nu igen och lagt ett rikligt lager (tjockt) med klarlack och tycker väll att det blir lite bättre o bättre hela tiden, men är fortfarande lite strävt.

är rädd att smutsen sätter sig fast i den sträva ytan och blir svåra att tvätta rent.
kan man gå på lätt igen med ett ännu mer fin kornigt papper och låta det vara så eller behövs ett skydd/lager över en slipad yta?

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Rehn_78
16 mars 2013 · 70 Inlägg

Jag ruggade bara upp mina fälgar lite lätt och tvättade rent noga med tvätt tinner,  la färgen och sen 12 lager klarlack.
Det va väl inget svar på frågan men kanske lite hjälp på vägen.

Volkswagen Golf GL "MK1" (1983)
ncc1701d
16 mars 2013 · 127 Inlägg

Är det strävt efter tjockt lager med klarlack så är det isf klarlackslackdamm som satt sig. våtslipa med 1500-2500 papper och polera sedan.

Slipa på baslacken tror jag inte man ska/brukar göra. Men det kanske bara gäller metallic/flake/pearl o liknande.

blink_pj
17 mars 2013 · 477 Inlägg

hum tror inte det är slipdamm då det är nästan perfekt på den plana ytan (ekrarna) och blir sämre på fälgens innerbana (lackar fälgarna liggandes)...

men ska prova slipa med finare papper så får vi se resultatet

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
valle22 Smidd i rostigt stål
18 mars 2013 · 933 Inlägg

blink_pj skrev:
Fixat till 2 av mina kantstötta fälgar under vintern och har nu lagt på lack och klarlack.
Har slipat som en gud men 400 våtslip-papper före första lagret med färg. Tyckte ytan känndes sträv på vissa ytor. gick på lätt med 400 papper igen så det blev baby lent o fint, la ett nytt lager färg med samma resultat. slipa lätt igen och la på klarlack för att testa. blev aningen bättre men inte helt. har slipat ner nu igen och lagt ett rikligt lager (tjockt) med klarlack och tycker väll att det blir lite bättre o bättre hela tiden, men är fortfarande lite strävt.

är rädd att smutsen sätter sig fast i den sträva ytan och blir svåra att tvätta rent.
kan man gå på lätt igen med ett ännu mer fin kornigt papper och låta det vara så eller behövs ett skydd/lager över en slipad yta?

vilka lacker använder du? Är det 1k eller 2k? Fabrikat och var köper du dem ifrån?

mvh
Valle

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
blink_pj
19 mars 2013 · 477 Inlägg

valle22 skrev:
vilka lacker använder du? Är det 1k eller 2k? Fabrikat och var köper du dem ifrån?

mvh
Valle

lite osäker men tror mer det är 1k både färg och klarlack
köpte riktiga prudukter på en lokal färgfirma först men nu sista gången körde jag med biltemas o det vart ju precis lika ändå så...


Kröp ner i badkaret med mina kära fälgar och putsade mycket lätt med 2000 våt papper med duchens stråle riktad direkt på slipytan. Vart en enormt stor skillnad nu, riktigt slätt och glansigt halt. tror jag ska gå på med lite polisch nu för att få den alldeles perfekta ytan big_smile

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang