Stålrör istället för stötdämpare bak på volvo 745?

eatorb
20 mars 2013 · 204 Inlägg

Hejsan!


Har en liten fundering, och ja det kommer bli stötigt. Men går det att montera bort stötdämpare och fjädrar bak på en volvo 745 och montera rör som är kortare än stötdämpare för att få bilen så jävla soplåg det bara går. Ja det går, det antar jag. Men hur mycket lägre än fjäderfritt kan man få tro?

Tror ni det går igenom besiktningen så...? Knappast, men kanske om jag besiktar i Iraq roll

Mvh/ Elias

Senast redigerat av eatorb (20 mars 2013)

Nybergrobin
20 mars 2013 · 2 385 Inlägg

eatorb skrev:
Hejsan!


Har en liten fundering, och ja det kommer bli stötigt. Men går det att montera bort stötdämpare och fjädrar bak på en volvo 745 och montera rör som är kortare än stötdämpare för att få bilen så jävla soplåg det bara går. Ja det går, det antar jag. Men hur mycket lägre än fjäderfritt kan man få tro?

Tror ni det går igenom besiktningen så...? Knappast, men kanske om jag besiktar i Iraq roll

Mvh/ Elias

köp dem billigaste coilsen du hittar istället!

eatorb
20 mars 2013 · 204 Inlägg

Nybergrobin skrev:

eatorb skrev:
Hejsan!


Har en liten fundering, och ja det kommer bli stötigt. Men går det att montera bort stötdämpare och fjädrar bak på en volvo 745 och montera rör som är kortare än stötdämpare för att få bilen så jävla soplåg det bara går. Ja det går, det antar jag. Men hur mycket lägre än fjäderfritt kan man få tro?

Tror ni det går igenom besiktningen så...? Knappast, men kanske om jag besiktar i Iraq roll

Mvh/ Elias

köp dem billigaste coilsen du hittar istället!

Vi snackar om en gammal sleten jävla vinter/pilsnerbil nu smile

mb_pucken
20 mars 2013 · 5 089 Inlägg

Går väl att svetsa bakaxeln direkt i rambalkarna wink fan vad ölen ska skumma fint efter några mil wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
dawwe ...has left the building...
20 mars 2013 · 4 474 Inlägg

O hur länge tror du "fjädertornen" klarar sig innan de blir deformerade eller utmattade? Vet inte hur konstruktionen ser ut på Voflo, men sitter det "fjäderben" bak så kan det kanske hålla, men om fjädrarna sitter separerade från dämparna så lär inte tornen vara designade för att bära upp bilens vikt konstant....

Senast redigerat av dawwe (20 mars 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Maattheew
20 mars 2013 · 158 Inlägg

Plocka bort fjädrar och hela skiten wink

- Den som ingen turbo har, han får åka utan bar -
Kolla in min 945 Ltt! Lite av ett projekt! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=1
Volvo V70 T5 "Sport Edition" (2004)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
20 mars 2013 · 1 778 Inlägg

Du är medveten om att du kommer utsätta dig själv och andra i trafiken för ganska stor fara va?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
eatorb
20 mars 2013 · 204 Inlägg

mb_pucken skrev:
Går väl att svetsa bakaxeln direkt i rambalkarna wink fan vad ölen ska skumma fint efter några mil wink

Haha, det är klart. Vet ju att asfaltseliten körde utan stötdämpare och fjädrar på någon gammal 240 dom hade efter att hjulhusen valsats ut en aning men sånt orkar inte jag krångla med :p Ölen kommer bli klart förbättrad smile

eatorb
20 mars 2013 · 204 Inlägg

dawwe skrev:
O hur länge tror du "fjädertornen" klarar sig innan de blir deformerade eller utmattade? Vet inte hur konstruktionen ser ut på Voflo, men sitter det "fjäderben" bak så kan det kanske hålla, men om fjädrarna sitter separerade från dämparna så lär inte tornen vara designade för att bära upp bilens vikt konstant....

Finns tusentals gamla volvos som gått ofjädrade i sina dagar så det går nog bra med stålrör ska du se smile

Mack Forum- och sitemoderator
20 mars 2013 · 26 180 Inlägg

eatorb skrev:

dawwe skrev:
O hur länge tror du "fjädertornen" klarar sig innan de blir deformerade eller utmattade? Vet inte hur konstruktionen ser ut på Voflo, men sitter det "fjäderben" bak så kan det kanske hålla, men om fjädrarna sitter separerade från dämparna så lär inte tornen vara designade för att bära upp bilens vikt konstant....

Finns tusentals gamla volvos som gått ofjädrade i sina dagar så det går nog bra med stålrör ska du se smile

Men herregud människa..gör det inte!
TÄNK en extra gång och bara gör det inte så förstår du varför.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
plankan
20 mars 2013 ·

eatorb skrev:
Finns tusentals gamla volvos som gått ofjädrade i sina dagar så det går nog bra med stålrör ska du se smile

Om du nu redan vet detta,varför frågan i tråden då roll

eatorb
20 mars 2013 · 204 Inlägg

plankan skrev:

eatorb skrev:
Finns tusentals gamla volvos som gått ofjädrade i sina dagar så det går nog bra med stålrör ska du se smile

Om du nu redan vet detta,varför frågan i tråden då roll

Skriver ju att jag vet att det går men frågar hur mycket lägre än ofjädrat det går att få roll

Henrik-N
20 mars 2013 · 450 Inlägg

eatorb skrev:

dawwe skrev:
O hur länge tror du "fjädertornen" klarar sig innan de blir deformerade eller utmattade? Vet inte hur konstruktionen ser ut på Voflo, men sitter det "fjäderben" bak så kan det kanske hålla, men om fjädrarna sitter separerade från dämparna så lär inte tornen vara designade för att bära upp bilens vikt konstant....

Finns tusentals gamla volvos som gått ofjädrade i sina dagar så det går nog bra med stålrör ska du se smile

om du nu ger dig själv bekräftelse på att de funkar, varför i alla dar ställa frågan. jag håller också med om att detta är både korkat och trafikfarligt, att du utsätter dig själv bryr mig inte mycket men andra, då kan man känna varför du ska ha körkort.

ölbil eller inte, bilar utrustas med fjädrar för att dem ska sitta där.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang