Knackande ljud från motorn. volvo verkstad sger byt motor. men motorn går bra om man bortser från missljud

hyperICE
27 mars 2013 · 85 Inlägg

Jag har en volvo v70 2.5t. jag missade att fylla på olja i tid det stod lågt oljetryck. jag var då ute i skogen körde med bilen ca 7 mil till. därefter börja bilen skaka och låta konstigt på toomgång. jag stängde av bilen. dagen efter åkte jag med en annan bil och köpte 2 liter olja. jag hällde i 1.5 liter. och  skakande försvann delvis. men tyckte att något problem fanns kvar. jag lämnade in bilen på felsökning där konstaderade dom att det behövdes ca 2 liter olja till. så ett oljebyte gjordes. och missljud kvarstod. 3 olika verkstaäder säger att det (KAN) vara ramlager eller vevlager om gått. och att billigaste alternativet är att byta motor. har dock kört långa sträckor med bilen efter dessa påståenden samt kört väldigt hårt med bilen för att se om den går sönder för motorbyte. trots riktigt hård körning höga varvtal och slitna däck går motorn fortfarande som vanlig men har missljud i sig. mestadels upp ill 3000 varv. därefter låter det mindre eller så hör jag sämre. kör jag landsväg så märks inte problemet av.
Vad ska göras ? byta motor innan den rasar eller går detta att laga billigare  än volvos kostnadsförslag på 27500 kr?
har en som kan byta motor svar 15000 ink motor. men behövs det verkligen? hoppas på svar från er kunninga tack på förhand smile

JeepPerformance
27 mars 2013 · 211 Inlägg

byt motor själv big_smile

BMW e34 530d "om606 8mm 250cc" (1993)
Volkswagen Beach Buggy 1500 "Weber Turbo" (1967)
hyperICE
27 mars 2013 · 85 Inlägg

inte min grej wink finns det någon som har ett svar

Swemil93
27 mars 2013 · 429 Inlägg

Nu är ju redan skadan skedd, men när oljelampan lyser, DÅ STÄNGER MAN AV!

Hur som helst, den verkar ju funka bra trots missljud. Hade jag haft din bilnyckel i fickan så hade jag kört så länge allt verkar fungera eller tills de blir ett riktigt haveri, vilket de kan bli imorgon eller om fem år..

Volvo V70 "D5" (2010)
Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
27 mars 2013 · 296 Inlägg

hyperICE skrev:
inte min grej wink finns det någon som har ett svar

Du får antingen låta någon öppna upp din motor och kika eller så byter du motor , du hade någon som gjorde det för 15000 svart så satsa på det istället för verkstad ! Svårt för oss att säga vad som är fel , men låter som mekanikerna kan ha rätt!

Det blir som det blir!
hyperICE
27 mars 2013 · 85 Inlägg

okej tack för att ni svarar. ja jag funderar med på att bara köra tills det säger stopp. tycker det är  skumt att inga lampor lyser bara. och oljelampan har aldrig tänts bara stått lågt oljetryck stanna bilen vid inbromsning eller sväng tongue

rcy
27 mars 2013 · 1 705 Inlägg

Du har troligtvis ett rejält lagerras på gång under huven, bara en tidsfråga innan det är över.
Dåliga lager är ett mekaniskt fel och tänder inga varningslampor.

Är man duktig på att skruva kan man givetvis riva motorn och kolla vilka lager det är som väsnas, men med tanke på hur du behandlat motorn skulle jag nog säga att i det här läget är en ny motor det enda rätta.

BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
hyperICE
27 mars 2013 · 85 Inlägg

okej a jag har beställt en ny mot beg. men ska jag köra tills den rasar eller kan det skada andra saker?

Dream_ Lastmaskinförare/produktions arbetare
27 mars 2013 · 296 Inlägg

hyperICE skrev:
okej a jag har beställt en ny mot beg. men ska jag köra tills den rasar eller kan det skada andra saker?

Har du beställt motor skulle jag börja ta ur en gamla nu, så du kan få i nya motorn direkt! Absolut smidigast enligt mig!

Det blir som det blir!
SafetyCar
28 mars 2013 · 403 Inlägg

Tips. Ha en liter motorolja i bilen nästa gång. Det har jag iaf. smile

mb_pucken
28 mars 2013 · 5 088 Inlägg

SafetyCar skrev:
Tips. Ha en liter motorolja i bilen nästa gång. Det har jag iaf. smile

Annars kollar man oljan vid tvätt eller tankning så har man lite tid på sig och fylla på om de närmar sig MIN smile

Förövrigt låter det som trådskaparens motor gjort sitt smile jag skulle bytt motorn så fort jag kunnat och lärt mig av misstaget och sett till och kolla oljestickan lite oftare, eller lärt mig hur den funkar till och börja med wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Racebo Racebo
28 mars 2013 · 420 Inlägg

Antingen köper du nya vevlager och sätter ditt, eller om nån polare kan görat åt dig!
Eller så tar du ur motorn, sätter i en annan och byter vevlager på den motorn som du tog ur och säljer den. Även byter lite andra grejer som kanske har gått sönder/fått slitatge och sälj motorn, då du får in pengar för motorn + grejerna du har köpt till just den motorn!

Cash is king!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952
Volvo 944 FTT polisbil "fulltryckarn" (1993)
perzy Snål gnällspik
28 mars 2013 · 402 Inlägg

Det är svårt att skilja på ramlagerknack och lyftarknack bl.a. Det kan vara bara nån lyftare som gett upp i bästa fall. Att byta alla lyftarna kostar en tiondel ungefär, ca 2-2500 kr.

Volvo S80 2,9.
dadooo
28 mars 2013 · 841 Inlägg

Sammasak me min ford när ja körde utan olja o de va ramlagrena som gick  men ifs va de en gamnal häck fö 2000kr som ja inte brydde mig ett skit om smile

Mercedesturbodiesel Sothora <3
28 mars 2013 · 1 201 Inlägg

och volvos vitmotorer kan det vara lurigt att få upp oljetrycket riktigt i lyftarna efter dom gått torr.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Bjacke
28 mars 2013 · 149 Inlägg

perzy skrev:
Det är svårt att skilja på ramlagerknack och lyftarknack bl.a. Det kan vara bara nån lyftare som gett upp i bästa fall. Att byta alla lyftarna kostar en tiondel ungefär, ca 2-2500 kr.

så svårt är det ju inte.. bara att inhandla ett "stetoskop" på biltema och lyssna vart knacket kommer ifrån..

hjälpte en polare med ett "lagerbyte" det lät som fan i botten på ettans cylinder.
detta var en T5 spis.. det visade sig att en vevstake var krokig och därav uppkom knacket..

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang