Hej! Skulle pröva ställa fast min Saab 9-5 Aero idag (DUMT) nu när sommardäcken var på och handbromsen fixad, bilen är en 2004a. -Kortfattat så la jag i handbromsen och därefter 2 ans växel och varvade upp och släppte upp kopplingspedalen, jag hann spinna i 2-3 sek vad jag trodde tills jag märkte att det inte rök utan att den spann på kopplingen, sen sa det pang och nu är kopplingspedalen ganska slapp.. Handbromsen tog alltså för bra och däcken hade för bra fäste.
Kopplingspedalen är inte helt slapp men den har helt tappat funktionen då det inte går att växla. Jag tog mig hem genom att crossväxla utan att frikoppla alltså. Jag passade på att dra på på 3-4-5 an på motorvägen och lamellerna verkar ha klarat sig då den inte gav någon tendens till att slira.
Vad kan mest troligt ha hänt?
Har urtrampningslagret smullit p.g.a detta eller kan man behöva typ lufta kopplingen??
Om det är urtrampningslagret så blir det tämligen dyrt då det sitter integrerat i slavcylindern på dessa..
Tacksam för snabba svar så jag kan beställa delar redan imorn förmiddag(fredag)
Civilarn skrev: Hej! Skulle pröva ställa fast min Saab 9-5 Aero idag (DUMT) nu när sommardäcken var på och handbromsen fixad, bilen är en 2004a. -Kortfattat så la jag i handbromsen och därefter 2 ans växel och varvade upp och släppte upp kopplingspedalen, jag hann spinna i 2-3 sek vad jag trodde tills jag märkte att det inte rök utan att den spann på kopplingen, sen sa det pang och nu är kopplingspedalen ganska slapp.. Handbromsen tog alltså för bra och däcken hade för bra fäste.
Kopplingspedalen är inte helt slapp men den har helt tappat funktionen då det inte går att växla. Jag tog mig hem genom att crossväxla utan att frikoppla alltså. Jag passade på att dra på på 3-4-5 an på motorvägen och lamellerna verkar ha klarat sig då den inte gav någon tendens till att slira.
Vad kan mest troligt ha hänt?
Har urtrampningslagret smullit p.g.a detta eller kan man behöva typ lufta kopplingen??
Om det är urtrampningslagret så blir det tämligen dyrt då det sitter integrerat i slavcylindern på dessa..
Tacksam för snabba svar så jag kan beställa delar redan imorn förmiddag(fredag)
Tack på förhand! MVH Robin Westberg!
ja driver det på 3 4 5 så borde väll va lådan ren på 1 2?
Om det nu är slaven eller lådan som givit upp så är det liks bra att du byter koppling på en gång när du har Allt nere. Tråkigt att behöva göra om arbetet om säg 1000 mil.
ja det är mkt jobb..bytade precis koppling på min s60. satan vad jobb. jag fick sänka ner motorn 2 dec .. vet ej inte hur det är på saabarna men skulle nästan att det är samma opration
eftersom du han slira så länge på kopplingen, så har den garanterat smälltitt ihop, kopplingen kan ha varit dålig en längre tid, urtrampningslagret är det garanterat inte, kopplingen har fastnat, men de går att crossväxla, för själva lådan är det inte fel på. men slavcylindern kan du gott ta en titt på oxå.
Går inte att hoppa 1>2an på en 9-5a innan däcken hinner stanna och då är det samma effekt som att starta redan på tvåan, intesant?
Pröva själv att göra det på en 9-5a 98> och återkom med svar, det tar tvärstopp och man får växelmiss eller så skrapar det i lådan. Och det beror inte på att man är kass på att köra utan att Saab har tämligen kassa växellådor som synkar dåligt. Har haft flera niofemmor och alla har varit likadan så min är inget måndagsexemplar..