Volvo 945 Turbo+ -92 tappar ALLT laddtryck. (Problemet löst!)

Rooth07 Lindahls Gräv AB
6 april 2013 · 716 Inlägg

Haj haj.

Har rotat runt på google och överallt men finner inget svar på mitt satans problem..

Det är såhär att när man belastar bilen så möe man bara är fan till så försvinner allt som har med laddtryck att göra och bilen blir slöare än en gl!?!? och det vet vi ju alla hur slöa dom är..

Full gas på ettan, går fint, tvåan går också fint upp till varvstopp, MEN när man slänger i trean eller fyran så händer det något.. när man kommer uppåt 4-5000 varv så tvärdör allt ladd, man släpper på gasen och gasar på igen och då lirar det någon sekund igen och sedan blir det lika dant. Laddet bara försvinner helt och hållet. Fortsätter man hålla fullgas när laddet är borta och bara trycker ner kopplingen så ökar motorn i varv men i snigelfart.

Detta fenomen händer enbart vid fullgas. vid lite mer än halvgas så skickar han på som han ska men så fort plattan är i mattan så försvinner laddet helt och bilen blir tokslö..

Vad är problemet tro?

Kan tillägga att problemet uppkom efter en hård dag på sjön med spikdäck=)

Tacksam för svar. Mvh

Senast redigerat av Rooth07 (7 april 2013)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
6 april 2013 · 5 650 Inlägg

turbo+ grejjerna som gett upp koppla ur skiten

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
6 april 2013 · 716 Inlägg

MrEricsson skrev:
turbo+ grejjerna som gett upp koppla ur skiten

Eeeeh va?

Vurtne DEVIL
6 april 2013 · 1 171 Inlägg

Kolla så det inte tjuvdrar luft.

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Johan85 Avstängd
6 april 2013 · 1 418 Inlägg

turbo+ grejerna som är kassa ta bort dom sätt i ett chip och ställ laddet på 1bar i stället:)

hade en med turbo+ satsen i förut som gav skenladd när bilen va kall och funka inte alls när den va varm:D

Rooth07 Lindahls Gräv AB
6 april 2013 · 716 Inlägg

Har letat efter luftlekage men verkar inte vara något. han laddar ju som han ska upp till typ 5000 varv och där bara försvinner allt.

Verkar dock som att det uppkommer när bilen börjar bli riktigt varm..

Johan85 Avstängd
6 april 2013 · 1 418 Inlägg

Rooth07 skrev:
Har letat efter luftlekage men verkar inte vara något. han laddar ju som han ska upp till typ 5000 varv och där bara försvinner allt.

Verkar dock som att det uppkommer när bilen börjar bli riktigt varm..

magnetventilen till turbo+ är väll trasig

turbodeath
6 april 2013 · 2 452 Inlägg

tänk på att turbo+ håller bara trycket i typ 30 sekunder...är ju en overbost så att säga.

döden kommer tillbaka
Johan85 Avstängd
6 april 2013 · 1 418 Inlägg

turbodeath skrev:
tänk på att turbo+ håller bara trycket i typ 30 sekunder...är ju en overbost så att säga.

jaså ja trodde det höll upp trycket på 0.9bar från 3700rpm med fullgas hela tiden.
vet att t5r ökar trycket jämfört med en vanlig t5a i 25-30 sekunder

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 april 2013 · 13 749 Inlägg

gissar på slangen mellan lmm och turbon som suger ihop.

eftersom den framförallt händer varm när slangen är mjukare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Rooth07 Lindahls Gräv AB
6 april 2013 · 716 Inlägg

Johan85 skrev:

Rooth07 skrev:
Har letat efter luftlekage men verkar inte vara något. han laddar ju som han ska upp till typ 5000 varv och där bara försvinner allt.

Verkar dock som att det uppkommer när bilen börjar bli riktigt varm..

magnetventilen till turbo+ är väll trasig

Förbikopplad;)

Rooth07 Lindahls Gräv AB
6 april 2013 · 716 Inlägg

Growe skrev:
gissar på slangen mellan lmm och turbon som suger ihop.

eftersom den framförallt händer varm när slangen är mjukare

Skulle kunna vara så.. är så satans svårt att både köra bilen och sitta i motorrummet samtidigt och titta bara:P

superputte
7 april 2013 · 60 Inlägg

kan vara turbon som börjar ge sig typ spricka eller något

Mercedesturbodiesel Sothora <3
7 april 2013 · 1 201 Inlägg

öppet filter?

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
turbodeath
7 april 2013 · 2 452 Inlägg

men om du låter bilen stå på o du gasar från utsidan så ser du om slangen trycker ihop sig,bara en ide då ser du om den är jävligt mjuk då är det nog dags att köpa ny,gjorde så på min 940 med.fast istället för slang så fixade jag ett rör där.

döden kommer tillbaka
Rooth07 Lindahls Gräv AB
7 april 2013 · 716 Inlägg

Problemet löst!

Det var slangen mellan lmm och turbon som blivit lite för varm och mjuk.
Hade som tur var en sådan slang liggandes så nu går han ända upp till varvstoppet igen;)

Tråden kan låsas.

Tack för hjälpen gott folk!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang