BMW 520 E34 som laddar ur sig. Tjuvström?

AmaXon Dit solen aldrig når
10 mars 2013 · 163 Inlägg

Införskaffat en BMW 520 E34 som har "stått till sig" ett tag. Och precis som en singelkille som "stått till sig ett tag" har den nu problem.

Vi startade den med en aktiv-booster ( en bärbar smidig) variant. Vi lät hon gå ett tag och det var inga problem. Rent mekaniskt funkade den riktigt bra. Till slut fick vi hem den. Direkt vi tog bort boostern så tvär dog den och vill nu inte riktigt hänga med längre, Helt stendöd alltså.

Tänkte först att batteriet inte riktigt hanterat avställningen och därmed gett efter. Sagt och gjort. Batteriet ersättes med ett nytt. Vi startade den med boostern och den gick igång. Dock även denna gången när boostern togs bort så dog bilen.

Kan inte alls mycket om dessa fel gällande bmw eller den angivna modellen överlag heller.

Så jag vänder mig till er nu här. Är det så att generatorn är helt stendöd? Att det är den som är boven i dramat? Alternativt något relä?

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
MVPerformance
10 mars 2013 · 755 Inlägg

Verkar inte ta någon laddning, kan vara generatorn, kabelbrott etc... kollat om det sitter en rem över generatorn? tongue

Sannolikheten av kabelbrott är liten, största är att kolen i generatorn är slut eller hela generatorn, om du har tillgång till multimeter testa att mäta upp generatorn

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
AmaXon Dit solen aldrig når
10 mars 2013 · 163 Inlägg

Haha jag förstår tanken men det sitter faktiskt en rem där wink Jo men känns lite instabilt att mäta upp över polerna när man har boostern där. Den dör direkt utan den. Batteriet står nu på laddning och får göra det ett par dagar. Så nu byts generatorn och remmen ut. Får chansa lite känner jag

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
MVPerformance
10 mars 2013 · 755 Inlägg

AmaXon skrev:
Haha jag förstår tanken men det sitter faktiskt en rem där wink Jo men känns lite instabilt att mäta upp över polerna när man har boostern där. Den dör direkt utan den. Batteriet står nu på laddning och får göra det ett par dagar. Så nu byts generatorn och remmen ut. Får chansa lite känner jag

Men han dör direkt när "boostern" stängsav eller tas bort från polerna?

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
AmaXon Dit solen aldrig når
10 mars 2013 · 163 Inlägg

Känns väl lite som att det inte riktigt spelar någon direkt roll? Avlägsnar man boostern så dör den. Men som sagt batteriet är på laddning och kommer att vara där, batteriet dog under hemresen då boostern slocknade.

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
MVPerformance
10 mars 2013 · 755 Inlägg

Måste ju vara generatorn då, om han inte får någon laddning

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Drönirettab
10 mars 2013 · 21 761 Inlägg

Om bilen dör så fort boostern koplas bort fastän det sitter ett nytt batteri så är det knappast generatorproblem, bilen ska funka absolut minst en halvtimme även om inte generatorn laddar. Dålig kontakt i batterikablarna låter mer troligt. smile

ennaveblabar
10 mars 2013 · 47 Inlägg

"Batteriet ersättes med ett nytt. Vi startade den med boostern och den gick igång" alltså satte ni i ett urladdad batteri igen?

BMW e28 518 (1988)
BMW e28 535 "Turbo" (1983)
ennaveblabar
10 mars 2013 · 47 Inlägg

ja de ska gå att köra flera mil utan generator.. en komis bil dog när man tog av startkablarna fast batteriet var okej och då var det som drönirettab sa.. dålig kontakt på en pol smile

BMW e28 535 "Turbo" (1983)
BMW e28 518 (1988)
AmaXon Dit solen aldrig når
8 april 2013 · 163 Inlägg

tack för all engagemang runt tråden. Dock har jag varit lite sämre på att svara.

Plockade ned generatorn och bytte ut den, bytte samtidigt rem och spännrullarna. Satte bilbatteriet på laddning där det fick sitta i över en vecka.

Nu fungerar det helt utan problem.

Förmodligen var det en blandning av dålig generator och kasst batteri. Utbytes batteriet hade under en tid stått i en annan bil och därför inte används. Förmodligen kassa celler. Eller ja.. Mindre fungerbara. Så efter över en vecka på laddaren så gick det bättre

smile

Audi A4 1.8T "Tyskan" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang