Lite frågor ang stötdämpar/fjäderbyte saab 9-3 aero 01

Robin899
7 april 2013 · 42 Inlägg

Godkväll smile

Håller nu på att byta stötdämpare och fjädrar på min saab 9-3 aero årm 01.
Är ett evighetsjobb då den som bytat innan mig satt tillbaka runda skruvar överallt som rostat fast hmm

Har lite frågor.
1.) Måste jag släppa krängningshämaren för att få loss fjäderbenet?
2.) skruven som sitter och håller fast absen vid abskranen är helt slut,hur fan ska man få loss den?

Tacksam för svar smile

Robin899
8 april 2013 · 42 Inlägg

Någon som har koll? smile samt behöver man en spindelledsavdragare för att få loss den leden som sitter under drivknuten? smile

Richtenb
8 april 2013 · 1 365 Inlägg

Biltemas brytgaffel och en minislägga brukar fungera till det mesta. Värm med gasolbrännare om det rostat.

De flesta spindelledsavdragare är värdelösa (billiga)

Vad gäller skruven till abskransen så kan du eventuellt svetsa fast en liten mutter och gänga ur den? (nu förutsätter jag att det är en skruv och inte en bult) Annars är det nog att vinkelslipa av, borra, gänga om som gäller.

Är det en bult kan du kapa den runddragna bultskallen med vinkelslip, sen skruva på två muttrar och dra dem mot varandra, sen skruvar du ut allt på muttern längst ner (den kommer ingenstans eftersom översta muttern stoppar)


Robin899 skrev:
Någon som har koll? smile samt behöver man en spindelledsavdragare för att få loss den leden som sitter under drivknuten? smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Robin899
8 april 2013 · 42 Inlägg

Richtenb skrev:
Biltemas brytgaffel och en minislägga brukar fungera till det mesta. Värm med gasolbrännare om det rostat.

De flesta spindelledsavdragare är värdelösa (billiga)

Vad gäller skruven till abskransen så kan du eventuellt svetsa fast en liten mutter och gänga ur den? (nu förutsätter jag att det är en skruv och inte en bult) Annars är det nog att vinkelslipa av, borra, gänga om som gäller.

Är det en bult kan du kapa den runddragna bultskallen med vinkelslip, sen skruva på två muttrar och dra dem mot varandra, sen skruvar du ut allt på muttern längst ner (den kommer ingenstans eftersom översta muttern stoppar)


Robin899 skrev:
Någon som har koll? smile samt behöver man en spindelledsavdragare för att få loss den leden som sitter under drivknuten? smile

Tack för svar smile leden där nere på länkarmen vill jag helt inte slå ut för den ser bra ut samt att om den går sönder är det ny länkarm som gäller. Styrleden slog jag loss med brytgaffel och hammare för de ska jag ändå byta.

Lite drygt när tidigare ägare bytat grejer och satt tillbaka runddragna bultar och muttrar som nu rostat fast smile

Richtenb
8 april 2013 · 1 365 Inlägg

Ja det är värdelöst, det är därför det är kanon att ha gängtappar hemma eftersom det inte är skitlätt att hitta fingängade muttrar/bultar på vanliga affärer (kan man gänga om och få nya ändå)

Om man vill spara grejerna så brukar jag slå till leden på bulten där du gängar muttern, så leden åker ur hålet.


Robin899 skrev:

Richtenb skrev:
Biltemas brytgaffel och en minislägga brukar fungera till det mesta. Värm med gasolbrännare om det rostat.

De flesta spindelledsavdragare är värdelösa (billiga)

Vad gäller skruven till abskransen så kan du eventuellt svetsa fast en liten mutter och gänga ur den? (nu förutsätter jag att det är en skruv och inte en bult) Annars är det nog att vinkelslipa av, borra, gänga om som gäller.

Är det en bult kan du kapa den runddragna bultskallen med vinkelslip, sen skruva på två muttrar och dra dem mot varandra, sen skruvar du ut allt på muttern längst ner (den kommer ingenstans eftersom översta muttern stoppar)


Robin899 skrev:
Någon som har koll? smile samt behöver man en spindelledsavdragare för att få loss den leden som sitter under drivknuten? smile

Tack för svar smile leden där nere på länkarmen vill jag helt inte slå ut för den ser bra ut samt att om den går sönder är det ny länkarm som gäller. Styrleden slog jag loss med brytgaffel och hammare för de ska jag ändå byta.

Lite drygt när tidigare ägare bytat grejer och satt tillbaka runddragna bultar och muttrar som nu rostat fast smile

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Robin899
8 april 2013 · 42 Inlägg

ja fattar inte vad folk tänker när de sätter tillbaka rundade bultar/muttrar hmm vet fan inte hur jag ska få ut den vid abs:en har försökt knacka runt den men resultatet blir att jag förstör huvet ännu mer...

bear_volvo
8 april 2013 · 283 Inlägg

ska du byta givarn? annars ta loss den vid kontaktstycket så slipper du ev problem:)

bear_volvo
8 april 2013 · 283 Inlägg

när du fått loss muttern på spindelleden slå ej på leden eller med muttern på leden risk för kassa gänger eller så pajar du muttern. slå vid sidan om leden EJ på leden utan på "fjäderbenet" där spindelleden går in i hålet. inga kärringslag nu utan du kan få ta i ett par gånger sen knackar du lätt på länkarmen så ska den hoppa ur:)

Robin899
8 april 2013 · 42 Inlägg

bear_volvo skrev:
när du fått loss muttern på spindelleden slå ej på leden eller med muttern på leden risk för kassa gänger eller så pajar du muttern. slå vid sidan om leden
EJ på leden utan på "fjäderbenet" där spindelleden går in i hålet. inga kärringslag nu utan du kan få ta i ett par gånger sen knackar du lätt på länkarmen så ska den hoppa ur:)

Tack för tipset smile får bli imorgon då jag inte hittar 18mm nycklen så får införskaffa en ny sådan:) samt att det tär på humöret när
exakt alla jävla skruvar och bultar är runda och fastrostade. Men blir bra när det är klart med nya bultar och muttrar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang