Volvo 850 2,5 se -96 startar men dör!

Holmer92
8 april 2013 · 82 Inlägg

Tja, som det står i rubriken så gäller saken en volvo 850 2,5 se -96 som startar men ligger på låga varv och sedan dör om man inte försöker varva upp den.. Enligt polaren som är lite mer insatt så hör han ett visst knackande. Och han tror därmed att en ventil är kass.

Köpte bilen i detta skick för att byta ut motorn, men överväger nog att låta befintlig motor sitta i och fixa den.
Nån som kan tänka sig att det skulle kunna vara något annat än en ventil? (Har inte själv stått och lyssnat efter knackningen)..

Sen så har jag även läst runt ang felsökningar, rätta mig gärna om jag har fel men enligt vad jag fått fram så går det bara att felsöka volvo 850 fram till -95 ?

bear_volvo
8 april 2013 · 283 Inlägg

lea upp/smörja tomgångsmotorn och prova om det blir bättre ang knackadet det är inte en mer tickade ljud? ej ovanligt att man får byta ventillyftare..

Holmer92
8 april 2013 · 82 Inlägg

Knackande/tickande.. jo jag har funderat på att testa smörja upp tomgångsmotorn, hjälper inte det så får jag väl anta att det är en ventil...?

Och vi testade faktiskt att starta utan tomgångsmotorn och enligt min egna åsikt så gick den mer normalt. Fast det kanske har att göra med att den går mer upp i varv vid det tillfället?

Iaf, återkommer när jag kollat lite mera under huven!

Holmer92
9 april 2013 · 82 Inlägg

Har startat upp och lyssnat själv, den tickar från toppen. Så jag förmodar att det blir till att riva ner toppen och kolla ventiler? Hur svårt är det att byta ventil etc? Eller om det möjligtvis är något annat under toppen...

Christian S
9 april 2013 · 4 816 Inlägg

det är inte spridarna ni hör? för dom brukar låta rätt högt, annars så kan det ju som det nämndes längre upp vara någon ventiltryckare som börjar bli kass då tickar/knackar det också rätt bra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Holmer92
9 april 2013 · 82 Inlägg

Blir till att öppna och kolla läget helt enkelt.
Men du menar på att det kan vara spridarna för att dom kan vara kassa isf?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang