Pendlande tomgång bmw e39 525 M54

jocke_gronberg
2 maj 2013 · 4 586 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/25/24718/323567/323567-3080776.jpg

har sedan köp fått pendlande tomgång på min bmw

När den är kall går det oftast jämt men när den blir varm så blir det sämre

Ifall jag låter den stå på tomgång så stabiliserar sig tomgången och blir jämn efter 10 sekunder

Gick igenom bilprovningen med klockrena avgasvärden för 2 månader sen
Bytt vevhusventilation och stift

kontrollerad gummibläg och sökt efter läckage med startgas

var och sökte felkoder fick svar att jag hade misständning på alla cylindrar utan 1an

Bilen går bra och drar fint så låter konstigt att den skulle misstända på 5 cylindrar

En tändspole skulle gå på 740kr/st och dom rekommendera att alla skulle bytas ut sad

Motorn har inga som helst missljud

har även läst att sliten vanos kan ge detta men det borde väl ge felkod. Någon mer som varit med om samma sak ?

här är ett videoklipp på hur den kan vara. Men brukar vara värre pendlande mellan 500-1500 varv

http://www.streetfire.net/video/bmw-525 … 425959.htm

Senast redigerat av jocke_gronberg (2 maj 2013)

hangman
3 maj 2013 · 2 174 Inlägg

hade exakt sådär på min e34, var läkage till kolkanistern, och sen efter ett tag gick ena sidan ventilkåpspackning ( v8) blev samma symptom.

jocke_gronberg
3 maj 2013 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:
hade exakt sådär på min e34, var läkage till kolkanistern, och sen efter ett tag gick ena sidan ventilkåpspackning ( v8) blev samma symptom.

Jasså ventilkåpspackningen ger samma symtom. Tycker jag ser ett litet läckage där big_smile

drog då åt ventilkåpan då skruvarna satt löst på ena sidan

Senast redigerat av jocke_gronberg (3 maj 2013)

hangman
3 maj 2013 · 2 174 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

hangman skrev:
hade exakt sådär på min e34, var läkage till kolkanistern, och sen efter ett tag gick ena sidan ventilkåpspackning ( v8) blev samma symptom.

Jasså ventilkåpspackningen ger samma symtom. Tycker jag ser ett litet läckage där big_smile

drog då åt ventilkåpan då skruvarna satt löst på ena sidan

Jajjemän det gör det, Drar tjuvluft direkt, Många bilar får samma problem om du tex öppnar oljelocket då bilarna använder sig av undertryck.

Börja kolla packningen runt om och dra åt får vi se om det blir bättre.

jocke_gronberg
3 maj 2013 · 4 586 Inlägg

Tog bort alla slangar och kollade tomgångsmotorn en gång till. Den satt inte som den skulle. smörje även upp den en gång till. Går nu som ett troll igen

jocke_gronberg
5 maj 2013 · 4 586 Inlägg

Bilen gick bra tills jag körde en länge sträcka. Nya tändspolar beställda. Byter alla 6

Ska sedan in och läsa felkoder när allt är bytt

Senast redigerat av jocke_gronberg (5 maj 2013)

S2RSR
5 maj 2013 · 24 Inlägg

Låter som taskig lambdasond!

HASSELITO Filosof
6 maj 2013 · 99 Inlägg

jag tycker också det låter som lambda strul.
hade liknande fel, klara besiktning med godkända värden, bytta främre lambasond och problemet var borta

Volvo S60R (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang