Volvo 850 -96 importerad. Går inte att larma av och starta.

larsson86
5 maj 2013 · 2 Inlägg

Hej,

har fått problem med min Volvo 850 -96 som är importerad från Belgien.
Den har således inte något Volvo Originallarm utan det är något larm som är märkt med "Scorpions".

Det började för ett par dagar sen, då ville den inte larma av på morgonen och jag antog att det var dåligt med batteri i dosan, så jag köpte ett nytt - men den ville fortfarande inte öppna dörrarna/larma av.
Inte heller reservdosan fungerade, så då började jag misstänka att det är något med larmet.

Det jag har gjort nu är att jag kollat hur fan allt ser ut där under ratten och det är en härlig kabelhärva.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut.
http://imgur.com/a/v94b0

Jag har läst om att det verkar vara relä 210/211 som är larm och just i min bil då så sitter som ni ser på bilden en kontakt istället för ett dubbel(?)relä som går (så småningom) till larmboxen.

Jag har annars läst att man ska kunna bygla i 210 för att få bort startspärren, ska prova detta om det går - för det är ju startspärren som är största problemet.
Det finns två säkringar på kablarna som gör att jag kan få bort tutet och "något som knäpper" i larmboxen (ett relä typ i boxen?) så det kan "jag lösa" på det sättet.

Hur tror ni att jag kan göra?

Kan jag om inte jag lyckas lura larmet köpa ett "baslarmsrelä", original, enligt inlägget nedan och på det sättet få centrallåset att fungera och att det inte blir någon startspärr etc? http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223936
Kan jag även fjärrstyra låset med ett sådant relä eller hur funkar det? Spelar mindre roll förvisso. Huvudsaken jag kan starta bilen.

Tacksam för tips och hjälp!

Brådhis * Voff voff *
5 maj 2013 · 10 293 Inlägg

larsson86 skrev:
Hej,

har fått problem med min Volvo 850 -96 som är importerad från Belgien.
Den har således inte något Volvo Originallarm utan det är något larm som är märkt med "Scorpions".

Det började för ett par dagar sen, då ville den inte larma av på morgonen och jag antog att det var dåligt med batteri i dosan, så jag köpte ett nytt - men den ville fortfarande inte öppna dörrarna/larma av.
Inte heller reservdosan fungerade, så då började jag misstänka att det är något med larmet.

Det jag har gjort nu är att jag kollat hur fan allt ser ut där under ratten och det är en härlig kabelhärva.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut.
http://imgur.com/a/v94b0

Jag har läst om att det verkar vara relä 210/211 som är larm och just i min bil då så sitter som ni ser på bilden en kontakt istället för ett dubbel(?)relä som går (så småningom) till larmboxen.

Jag har annars läst att man ska kunna bygla i 210 för att få bort startspärren, ska prova detta om det går - för det är ju startspärren som är största problemet.
Det finns två säkringar på kablarna som gör att jag kan få bort tutet och "något som knäpper" i larmboxen (ett relä typ i boxen?) så det kan "jag lösa" på det sättet.

Hur tror ni att jag kan göra?

Kan jag om inte jag lyckas lura larmet köpa ett "baslarmsrelä", original, enligt inlägget nedan och på det sättet få centrallåset att fungera och att det inte blir någon startspärr etc? http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223936
Kan jag även fjärrstyra låset med ett sådant relä eller hur funkar det? Spelar mindre roll förvisso. Huvudsaken jag kan starta bilen.

Tacksam för tips och hjälp!

Ja, högst sannolikt kan du lösa dina problem genom att trycka dit ett vanligt originallarm.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
larsson86
6 maj 2013 · 2 Inlägg

Det blev så att jag slet ut allt som hade med larmet att göra, byglade i relä 210 för att få startmotorn att gå och sen hade larmet även kopplats in på ett annat ställe mot bränslepumpen så jag kopplade ihop de kablar som blev kvar efter att larmet tagits bort och vips - nu startar bilen igen.
Det var det viktigaste, men nu har jag inte fjärröppning av bilen men det spelar mindre roll.

Finns det något enkelt och billigt sätt att lösa det? Vad behöver man?

it_mutt Avstängd
6 maj 2013 · 10 388 Inlägg

larsson86 skrev:
Det blev så att jag slet ut allt som hade med larmet att göra, byglade i relä 210 för att få startmotorn att gå och sen hade larmet även kopplats in på ett annat ställe mot bränslepumpen så jag kopplade ihop de kablar som blev kvar efter att larmet tagits bort och vips - nu startar bilen igen.
Det var det viktigaste, men nu har jag inte fjärröppning av bilen men det spelar mindre roll.

Finns det något enkelt och billigt sätt att lösa det? Vad behöver man?

Finns ju, om inte annat, "fjärrlåskit" att plocka på ebukten (finns säkert "hemma i sverige" också givetvis) för någon hundring.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang