Lådberäkning

larzon
24 oktober 2005 · 47 Inlägg

Har en Pioneer TS-W1200DVC med följande värden:
QTS: 0,48
VAS: 120
FS Hz: 23
Känslighet db: 92

Någon som har tips/förslag på en låda till denna? Vilket typ av låda ska man ha?  Den ska monteras i en BMW E36 Coupé och jag ser helst att lådan inte blir så stor då det ska inte lite andra saker där med.

Drönirettab
24 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

På nardik.se står det att den passar både i sluten och basreflex.                   De rekommenderar dessa volymer:  Sluten låda 31 liter.  Basreflexlåda 31 liter 68 mm rördiam  23 cm långt.

prone
24 oktober 2005 · 31 Inlägg

Beror ju även på vilken musik du lyssnar på, vill du ha en snärtigare bas ska du nog satsa på sluten låda, lättast att få dem att låta bra också ex. trance passar dem bra till. Vill du i andra hand ha en djup bas så kanske du ska satsa på en portad, sen beroende på längd och diameter på röret så kan du få olika sorters ljud ex. hifi
mvh

Senast redigerat av prone (24 oktober 2005)

BMW 520 (1996)
larzon
25 oktober 2005 · 47 Inlägg

Någon som vet hur dessa element presterar i sluten låda när dom ges bra med effekt?

Drönirettab
25 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Har inte hört högtalaren men med tanke på Fs och Qts borde den gå relativt djupt. Känsligheten är jag fundersam på om den verkligen stämmer.

Senast redigerat av Drönirettab (25 oktober 2005)

larzon
25 oktober 2005 · 47 Inlägg

Det var då dom värdena som jag hittade på nätet

Drönirettab
25 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Dig tror jag på men värdena stämmer inte alltid så bra. Mina Vegaline 104 till exempel, det står 92 dB(1W/1m) känslighet på pappret som följde med men när jag matar in värdena i mitt lådprogram(BassBox 6.0) så vill det ha det till ca 86 dB(1W/1m). Nu är kanske inte programmet jättesuperexakt men så fel tror jag inte att det räknar.

Drönirettab
25 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

...Men det var ju inte det som du frågade om förstås. Jag hittade några fler värden, x-max 9,1 mm och 200w rms/spole, max 800w/båda spolarna. Det borde väl bli hyffsat ljud med 400w rms.

larzon
25 oktober 2005 · 47 Inlägg

Drönirettab: Du råkar inte ha tid och lust att göra en ritning på en sluten låda som skulle passa denna bas?

Drönirettab
25 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Jag skulle gärna vilja men när det gäller att använda datorn så är jag väldigt oduktig. Spela WarCraft,söka lite på nätet och köra pekfingervalsen på detta forum är nog vad jag klarar....tyvärr.

larzon
25 oktober 2005 · 47 Inlägg

Drönirettab: Du kanske kan använda dig av pekfingervalsen då och plita ner lite mått?

pwilhelm Hewi
26 oktober 2005 · 571 Inlägg

Du har ju redan fått mått:

Drönirettab skrev:
På nardik.se står det att den passar både i sluten och basreflex.                   De rekommenderar dessa volymer:  Sluten låda 31 liter.  Basreflexlåda 31 liter 68 mm rördiam  23 cm långt.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
David Carlsson Värmlänning
28 oktober 2005 · 172 Inlägg

Har en liten fundering här. Har ett program som räknar ut baslådor hemma. Men har ett litet problem:)
Vad betyder QTS, Vas och fs? Hur får man fram de värdena?
Mvh David

larzon
28 oktober 2005 · 47 Inlägg

Om man går efter dom 31L som nämnts här ovanför, är det då räknat så man ska lägga till ett par liter för element osv?

Sharky
28 oktober 2005 · 10 287 Inlägg

Korrektamente som fransmannen säger. Därför brukar alltid tillverkare av element ange hur mycket volym dom tar. Skall man vara noga - när man monterar elementet utifrån - så skall man räkna bort lådtjocklekens volym där man har tagit ur för elementet.

En 12" bas i 22mm låda blir tex ca 1 liter som skall räknas bort.

/Göran


larzon skrev:
Om man går efter dom 31L som nämnts här ovanför, är det då räknat så man ska lägga till ett par liter för element osv?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
28 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

David Carlsson skrev:
Har en liten fundering här. Har ett program som räknar ut baslådor hemma. Men har ett litet problem:)
Vad betyder QTS, Vas och fs? Hur får man fram de värdena?
Mvh David

Qts är  ett värde som ger en liten fingervisning om vilken lådtyp som passar elementet bäst. Mäts inte i någon enhet, är bara ett värde.

Fs betyder elementets egenresonans. Mäts i hertz


Vas betyder ungefär mängden luft som behövs för att elementet ska kunna
spela ner till egenresonansen. Mäts i liter.

Vad menar du med hur man får fram värdena?

Dessa värden ska följa med elementet när man köper det, utan dessa kan man inte räkna ut en låda.

David Carlsson Värmlänning
28 oktober 2005 · 172 Inlägg

ok. Men står detta på basen eller? För just nu hittar jag inget sånt någonstans om man läser om basen?
Tack så mycket för hjälpen dröniettab

Drönirettab
28 oktober 2005 · 21 761 Inlägg

Nej, det står inte på basen. Vad heter basen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang