Köpråd Baslåda + steg till Volvo V70N

Frippe_L Gladen Audio
9 maj 2013 · 2 388 Inlägg

Digital_Kicker skrev:

Frippe_L skrev:

Digital_Kicker skrev:
Tjena!

Sommaren snart här och jag tänkte uppgradera ljudet i bilen.
Det är en djungel med baslådor och steg/monoblock där ute, och tänkte höra lite med er som redan har schyssta grejer,,, vad rekommenderar ni?

Vill ha ett bra tryck i bilen.
Lådan ska ej ta mer än halva bagageutrymmet.
Har en budget på runt 5000kr

Mvh

Mitt råd är att då du inte verkar så insatt hör av dig till en handlare i närheten som vet va han snackar om,
Tonny på Ljudbyggaren ute i Hyllinge är den närmaste dig jag vet som har bra grejer på lager.
kontakta honom och du kommer få en rejält rockande Volvo inom kort.
http://www.ljudbyggaren.se/index.php?ro … on/contact

Tonny satte ihop mitt ljud i min V40 som jag hade innan. Så jag vet att han är seriös. Kanske får vänta lite så att budgeten tillåter lite mer. Har inte så mycket för tillfället att röra mig med.

Ja han är bra, var och tävlade där i lördags på hans Springbreak-tävling, fanns mkt trevligt att kolla på där :-)

En vettig 12" bas i portad låda kommer räcka långt i en V70 om du inte byter framsystem till nåt värre, för annars hör du ju bara basen vilket inte är så kul big_smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
BengtK
9 maj 2013 · 280 Inlägg

Putte1 skrev:
Då har du inte besökt PM-Shopen med andra ord! Så mycket erfarenhet som de besitter det gör ingen annan butik i Sverige överhuvudtaget men du kanske känner dem bättre?

Det har jag. Det är nog till och med den fysiska butik jag besökt mest. Jag har alltid haft ett väldigt positivt intryck av PM-shopen. Ända tills den här typen av marknadsföring började dyka upp här. Nu känner jag att jag inte längre kan lita på ett ord som kommer därifrån.

Digital_Kicker
9 maj 2013 · 3 721 Inlägg

Frippe_L skrev:

Digital_Kicker skrev:

Frippe_L skrev:

Mitt råd är att då du inte verkar så insatt hör av dig till en handlare i närheten som vet va han snackar om,
Tonny på Ljudbyggaren ute i Hyllinge är den närmaste dig jag vet som har bra grejer på lager.
kontakta honom och du kommer få en rejält rockande Volvo inom kort.
http://www.ljudbyggaren.se/index.php?ro … on/contact

Tonny satte ihop mitt ljud i min V40 som jag hade innan. Så jag vet att han är seriös. Kanske får vänta lite så att budgeten tillåter lite mer. Har inte så mycket för tillfället att röra mig med.

Ja han är bra, var och tävlade där i lördags på hans Springbreak-tävling, fanns mkt trevligt att kolla på där :-)

En vettig 12" bas i portad låda kommer räcka långt i en V70 om du inte byter framsystem till nåt värre, för annars hör du ju bara basen vilket inte är så kul big_smile

Ska iaf ge det en chans och åka dit och kolla. Har inte sett den nya butiken i Hyllinge.

Rigan
10 maj 2013 · 451 Inlägg

Dunderdenkan skrev:
jag kör 2 st mds 1200 i portad låda med ett mds aph-2 och mätte upp det till 103dBA.
Skulle säkert komma upp högre med ett lämpligt steg, men det räckte gott o väl då torkararmarna började hoppa på rutorna och tar inte upp mer än halva bagageutrymmet.

dB= effekt per kvadratmeter med logaritmisk transform för att få en vettig skala
dBA= A-filtrerad deciBel

dBA används för att subjektivt bestämma vad som är högst. Här är tanken att 110 dBA diskant skall låta lika mycket som 110 dBA bas.

Med andra ord så är dBA jättebra för normala folk som förstår att hörseln går åt helvete vid 110 dB.

110 dBA = 150 dB vid 30Hz

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang