Bila i Italien- tips och åsikter

Qorran
16 maj 2013 · 726 Inlägg

Tja. Jag vill dra med min mamma på en resa i september och funderar på Italien
Jag skulle helst vilja flyga till Milano och sen hyra bil och ta oss till Venedig och flyga hem därifrån
Men undrar lite om någon gjort det? Hur det är att köra bil där, vad som gäller vid att hyra bil, billigt dyrt?
Tips på smultronställen osv smile

Alla tips om Italien är välkomna.

johan_dansk
16 maj 2013 · 157 Inlägg

Det är väl inga konstigheter egentligen. Det går ju en motorväg däremellan. Gardasjön är väldigt vacker, och man kan svänga upp i bergen och promenera lite. Väldigt läckert! Det enda med bilkörningen är väl att det brukar gå lite snabbare på motorvägarna där, än i Sverige, emn jag har för mig att det är 130 som hastighetsgräns! Ett tips kan ju vara att flyga med Ryanair till Bergamo (Milano) och sen flyga hem från Treviso (Venedig).

Mvh Johan

Audi A4 1.8t Quattro
xXSammy
16 maj 2013 · 6 582 Inlägg

johan_dansk skrev:
Det är väl inga konstigheter egentligen. Det går ju en motorväg däremellan. Gardasjön är väldigt vacker, och man kan svänga upp i bergen och promenera lite. Väldigt läckert! Det enda med bilkörningen är väl att det brukar gå lite snabbare på motorvägarna där, än i Sverige, emn jag har för mig att det är 130 som hastighetsgräns! Ett tips kan ju vara att flyga med Ryanair till Bergamo (Milano) och sen flyga hem från Treviso (Venedig).

Mvh Johan

När man har en buss bakom sig som tutar för man kör för långsamt i den hastigheten känns det sådär..
Varit med ofta att folk kör rakt ut vid stopplikt, även om det kommer folk. Utan bälte.
hm.

Går att köra där ja, men hela alltet är ju som "skit i andra"

De/Dem
slowSwede
16 maj 2013 · 223 Inlägg

Tycker Italien är ganska vettigt land att köra i, lite fortfare än här hemma kanske.
Totalt sett helt om tycker jag. Bil är billigt att hyra, iaf om man hyr någon Fiat, de brukar vara helt nya så de känns helt ok också.
Vanliga tips blir väl kyrkan i Sienna, Florens. Nu ligger det lite söderut, men det är är jag snurrat runt lite. Pisa, som är snabbt avklarat, alltså själva tornet och kyrkan invid, Pisa som stad har ingen charm alls.
Lite varning på en del vingårdar som vet att ta betalt för som bäst halvtrevliga viner. Andra gårdar är däremot super. Fråga lokalbefolkningen, för de brukar ha ok koll.

Motorvägarna har tullar, även om det inte är så jättedyrt så kostar det säkert 30-50 euro att åka den sträckan. Kolla viamichelin.com, de brukar ha info om sådant.

BMW 335 (2007)
Qorran
16 maj 2013 · 726 Inlägg

Tack för alla svar smile får se hur det slutar wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 maj 2013 · 17 547 Inlägg

Tycker det är helt ok att köra där. Men som nämns är det en "sydeuropeisk stämning" Tvekar du i en korsning kan du stå där resten av livet...

Hyr en mindre Fiat. Det är inte långt mellan Milano och Venedig. Ca 25-30 mil tror jag

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang