Billjud och multimedia

Gralls
16 maj 2013 · 30 Inlägg

Hej! jag har en fråga, jag har 2st RE AUDIO SX12D4 och jag tänkte jag skulle driva dom med ett hollywood hxa 3k
(1800wrms) i 1 ohm, basarna ligger på 1000rms styck, så steget driver inte ut dom fullt, men jag undrar om det går att köra på de endå utan att steget blir för belastat och går sönder? // mattias

Drönirettab
16 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Steget blir inte överbelastat bara för att basarnas RMS-effekt tillsammans är högre än vad steget kan ge ut. Om man ställer in stegets gain/levelkontroll på rätt sätt så kan steget jobba "så hårt det kan utan att ge ut dåligt ljud", sedan får man helt enkelt ge sjutton i att vrida upp gain/level ännu mer ifall det visar sig att basarna inte drivs fullt ut.

I slutändan är det alltså du själv som är ansvarig för om steget ska bli överbelastat eller inte. smile

Gralls
16 maj 2013 · 30 Inlägg

ja tack för svar! smile får köra hyfsat lugnt med gainen då , kan man köra en 100-150amp säkring på de? smile

Drönirettab
16 maj 2013 · 21 761 Inlägg

För att dimensionera kablage och säkring i förhållande till vad steget enligt specen kan ge ut vid 1 Ohm så bör du ha 50 mm2 kabel och 200 A säkring. Det kanske verkar i största laget, men man bör utgå ifrån specens siffror och då blir kablarna och säkringen så där stora. smile

Vilken storlek har du nu på kabeln och säkringen?

Gralls
16 maj 2013 · 30 Inlägg

okej, jag har 50mm2 på kabeln och jag hade 200amp säkring på mitt gamla steg som var på 1500wrms men det steget brann för säkringen var för stor, så jag tänkte prova köra med 125 säkring på det nya steget och se om de går annars sätter jag dit 150 smile för jag vill hellre att säkringen går sönder en steget smile

Drönirettab
16 maj 2013 · 21 761 Inlägg

Nja, ett steg brinner inte för att man har för stor säkring på pluskabeln. I så fall har det hänt någonting annat. smile

Gralls
16 maj 2013 · 30 Inlägg

möjligt vis överbelastat isåfall smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang