Volvo XC70 2.5T '04 Felkod P2135?

siiimooon Påstängd
29 april 2013 · 1 194 Inlägg

Tjena!

Motorlampan tändes för mamma idag på väg hem från jobbet, så jag kopplade in en ELM327 felkodsutläsare och kollade efter fel.
Det enda jag fick fram var var P2135 vilket tydligen var:
P2135    Spjällägessensor/-kontakt A/B - spänningskorrelation    Ledningar, spjällägessensor/-kontakt

Vad ska man börja med att kolla?
Kan tillägga att bilen har enda sen den köptes (Ungefär 3 år sedan) tvekat på fullgas, den måste liksom tänka innan den växlar ner, och sen småhugger den. Men på tex halvgas skjuter den på väldigt bra, bättre än V70xc'n gör på fullt. Stift och tändspolar är bytta.

Så vad tror ni det är?

Volvo 965 "Sex är bättre än fyra.." (1995)
Audi A8 4,2 Quattro "Kokainsläden" (1995)
Volvo V70R Awd "Guwernören" (1998)
pAd105
29 april 2013 · 11 Inlägg

Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

BMW E34 535 "M30B35 Turbo" (1992)
BMW E34 520 (1993)
gral
29 april 2013 · 63 Inlägg

pAd105 skrev:
Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

Jo, det är det. Men brukar inte vara så stora problem på dessa. Var mellan 99 - 02 som  volvo hade problem med spjällhusen. Nu kan det ju vara fel nyare också.

siiimooon Påstängd
30 april 2013 · 1 194 Inlägg

pAd105 skrev:
Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

Jo det är det! Nja, jag på dom äldre vet jag men inte på såhär "nya".

gral skrev:

pAd105 skrev:
Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

Jo, det är det. Men brukar inte vara så stora problem på dessa. Var mellan 99 - 02 som  volvo hade problem med spjällhusen. Nu kan det ju vara fel nyare också.

Precis, det har man fått fixa på ett par bilar i skolan, men vet inte om det är så vanligt på nyare?

Henrik-N
30 april 2013 · 450 Inlägg

siiimooon skrev:

pAd105 skrev:
Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

Jo det är det! Nja, jag på dom äldre vet jag men inte på såhär "nya".

gral skrev:

pAd105 skrev:
Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

Jo, det är det. Men brukar inte vara så stora problem på dessa. Var mellan 99 - 02 som  volvo hade problem med spjällhusen. Nu kan det ju vara fel nyare också.

Precis, det har man fått fixa på ett par bilar i skolan, men vet inte om det är så vanligt på nyare?

de nya spjällhuset som är driftsäkrare kom väl från och med 05 i och med faceliften ... rätta mig om jag har fel?

Brådhis * Voff voff *
30 april 2013 · 10 328 Inlägg

Henrik-N skrev:

siiimooon skrev:

pAd105 skrev:
Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

Jo det är det! Nja, jag på dom äldre vet jag men inte på såhär "nya".

gral skrev:

Jo, det är det. Men brukar inte vara så stora problem på dessa. Var mellan 99 - 02 som  volvo hade problem med spjällhusen. Nu kan det ju vara fel nyare också.

Precis, det har man fått fixa på ett par bilar i skolan, men vet inte om det är så vanligt på nyare?

de nya spjällhuset som är driftsäkrare kom väl från och med 05 i och med faceliften ... rätta mig om jag har fel?

Nya spjällhuset (Bosch) kom 2002 (förutom på biogas-bilarna som behöll det gamla längre).

Även det nya kan gå sönder, men det är inte närmelsevis lika vanligt som på dom äldre.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
siiimooon Påstängd
3 maj 2013 · 1 194 Inlägg

Henrik-N skrev:

siiimooon skrev:

pAd105 skrev:
Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

Jo det är det! Nja, jag på dom äldre vet jag men inte på såhär "nya".

gral skrev:

pAd105 skrev:
Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

Jo, det är det. Men brukar inte vara så stora problem på dessa. Var mellan 99 - 02 som  volvo hade problem med spjällhusen. Nu kan det ju vara fel nyare också.

Precis, det har man fått fixa på ett par bilar i skolan, men vet inte om det är så vanligt på nyare?

de nya spjällhuset som är driftsäkrare kom väl från och med 05 i och med faceliften ... rätta mig om jag har fel?

Jag vet inte om jag sett nån bil efter 00 som haft problem med spjällhuset, men du kan säkert ha rätt!

Brådhis skrev:

Henrik-N skrev:

siiimooon skrev:

pAd105 skrev:
Är det inte elektroniskt spjällhus på dessa? Brukar alltid strula!

Jo det är det! Nja, jag på dom äldre vet jag men inte på såhär "nya".

Precis, det har man fått fixa på ett par bilar i skolan, men vet inte om det är så vanligt på nyare?

de nya spjällhuset som är driftsäkrare kom väl från och med 05 i och med faceliften ... rätta mig om jag har fel?

Nya spjällhuset (Bosch) kom 2002 (förutom på biogas-bilarna som behöll det gamla längre).

Även det nya kan gå sönder, men det är inte närmelsevis lika vanligt som på dom äldre.

//Brådhis

Okej, ja bilen gick klockrent efter att jag nollade felkoderna. Var iväg och hämtade en bil på trailer 6 mil bort och det var inga som helst problem, men idag var bilen dum igen för morsan, fanns tydligen ingen som helst kraft i motorn.
Den hade gått bra till jobbet, men när hon skulle hem lös motorlampan vid start och bilen var slö, men hon stannade till och ringde mig, men det fanns inget jag kunde komma på bara sådär.. Sen gick den bättre efter omstart men inte helt 100.

Får kolla felkoder igen, kanske dykt upp någon ny.

siiimooon Påstängd
6 maj 2013 · 1 194 Inlägg

Nu går bilen ännu sämre.. Felsökte och fick P2135 och P2111 den här gången.

Den betyder:
P2111    Elektroniskt spjällsystem - manöverdon fastnat i öppet läge    Spjällhus, gasspjäll går trögt/fastnar

Så det lutar väl lite åt att ta bort spjället, men jag är ändå lite skeptisk till att det skulle vara felet! Bilen har gått 18 eller 19 tusen mil (Minns inte riktigt, men vi kan säga 19), och V70in hade gått 32 när jag gjorde rent det spjället och det var inte speciellt skitigt då..
Har sett något om att det kan räcka med att uppdatera mjukvaran också, men det kanske gäller tidigare modeller?

Så är det bara att plocka av spjällhuset och göra rent tror ni?

Tacksam som f*n för svar! smile

HASSELITO Filosof
6 maj 2013 · 99 Inlägg

det låter ju som en klassiskt spjäll problem.

börja med rengöring

Volvo S60R (2005)
siiimooon Påstängd
26 maj 2013 · 1 194 Inlägg

Nu är bilen heltokig, larmet kan gå lite är det vill, abs/antisladd lyser, och idag gick bilen tydligen asdåligt..
Vad tror ni, Volvo-verkstad nästa? wink

Eftersom det är så mycket fel så tror jag nästan på att nån styrbox fått spel.. Eller att det behöver uppdateras på nåt sätt, vi får se..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang