Audi S4 B5 -99 Märkligt laddtryck

Salves
22 maj 2013 · 79 Inlägg

Hej
Har en Audi s4 B5a -99 vars laddtryck har börjat bete sig väldigt märkligt.
Bilen är chippad och har laddat ca 1,1 bar stabilt.
För ett par månader sedan så kopplade jag ur/i batteriet och efter det började den ladda ca 0,5 och sedan dala.
Jag bytte tändstift, luftfilter, olja och oljefilter, bytte även vevhusventilationen för ena slangen var trasig.
Jag rensade alla gamla felkoder.
Efter det så laddar bilen ena gaspådraget ca 0,4 och sen dala, andra gaspådraget så laddar den över till ca 1,5 för att sedan dumpa ut till ca 1,2 och sen dala...
Har bytt magnetventilen (N75) utan någon effekt, enda felkoden jag får är Lambda-fel.
Känns som läckage borde göra att jag aldrig får något högre ladd alls?

Tack på förhand!

AudiSalve
HASSELITO Filosof
23 maj 2013 · 99 Inlägg

Vad händer om du kopplar bort spänning från magnetventilen helt?

Vidare kan jag också påstå att läckage kan ge hyffsat ladd ändå. Min Volvo laddade allt mellan 0.4-1.5 beroende på vad den "kände" för. Felkoder peka på en defekt LMM och lambda, när jag i själva verket hade ett läckage i tryckröret (trasig o-ring och dålig klämma).

Bytte o-ring och klämma och har numera stabilt ladd på 1,2-1,3bar. Magnetventil bytte jag i samma veva.

Senast redigerat av HASSELITO (23 maj 2013)

Volvo S60R (2005)
Gomez
27 maj 2013 · 179 Inlägg

Låter som en läcka någonstans. Trycktesta systemet till ca 1 bar. Glöm inte lossa vevhuskopplingen till y-röret och sätt en plugg där och sen ta av oljelocket när du trycktestar. Passa även på att kolla backventilerna under slangarna Y-röret då du kan ha "internt" läckage och det syns då inte vid vanlig trycktestning.

Detta är jobbiga motorer för det finns vakumslangar och backventiler överallt

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang