Motor stannar - Peugot 407 SW 2007, 2,0 diesel

JonB
6 juni 2013 · 145 Inlägg

Hejsan.

Min granne har fått problem med sin bil. Under körning så stannar motorn. När hon sedan försöker starta så går detta bra, dock med varningstexten "Depollution fault" eller liknande och tänd motorlampa.

- Händer oavsett hastighet
- Händer när det är varmt väder. Hände förra sommaren och nu, men inte under vinter i mellan.
- Fullservad, dock bytte hon inte partikelfiltret nu senast, vilket börjar bli dags för
- Peugotverkstaden kunde inte hitta några fel

Det enda felet vi har kommit fram till att hon har gjort är att hon visste inte om att man var tvungen att glödga stiften, framför allt i kallt väder. Hon har alltså tuggat en del motor i vintras och vintern innan. Kan detta ha lett till sotbildning på något olämpligt ställe?


Bil:
Peugot 407 SW
2007
2.0 diesel
ca 15.000 mil (tror jag)

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2013 · 17 543 Inlägg

Partikelfilter bör bytas.

MEN! Dieselpumpen på dessa kan krångla. Haft samma problem på företagsbilar. Det var pumpen som gett upp (går en stund och sedan dör)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2013 · 17 543 Inlägg

JonB skrev:
Hejsan.

Min granne har fått problem med sin bil. Under körning så stannar motorn. När hon sedan försöker starta så går detta bra, dock med varningstexten "Depollution fault" eller liknande och tänd motorlampa.

- Händer oavsett hastighet
- Händer när det är varmt väder. Hände förra sommaren och nu, men inte under vinter i mellan.
- Fullservad, dock bytte hon inte partikelfiltret nu senast, vilket börjar bli dags för
- Peugotverkstaden kunde inte hitta några fel

Det enda felet vi har kommit fram till att hon har gjort är att hon visste inte om att man var tvungen att glödga stiften, framför allt i kallt väder. Hon har alltså tuggat en del motor i vintras och vintern innan. Kan detta ha lett till sotbildning på något olämpligt ställe?


Bil:
Peugot 407 SW
2007
2.0 diesel
ca 15.000 mil (tror jag)

En diesel kan inte sota igen. Möjligen kan batteriet tagit lite stryk. Jag glöder sällan min mersa. Har haft diesel i 20+ år. Men pumpen bör kollas på verkstad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JonB
6 juni 2013 · 145 Inlägg

Tack för svaret.

Men att den bara dör i varmt väder, är det ett tecken på dåligt P-filter?

"Jaguar är en dröm man bara äger en gång..."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang