Turbon tvekar Saab 9-3 aero 01

Robin899
30 januari 2013 · 42 Inlägg

Har nu fixat alla problem som varit på min bil men ett problem kvarstår hmm

Turbomätaren går upp till början av det röda vid fullgas för att sedan gå tillbaka till mitten av det gula.
Den tvekar även när man ger full gas känner inte det trycket man gjorde innan.

Kan det vara någon slang Om läcker eller wg,magnetventil eller luftmassemätare ?

Linusandler
30 januari 2013 · 105 Inlägg

Hm, har det i huvudet, hade inne en 9-3 Aero på verkstan å de va exakt samma fel som din. vi felsökte den. kommer inte i ihåg namnet på va de va bara! återkommer ! smile

Volvo 264 D24TIC "264an" (1979)
Robin899
30 januari 2013 · 42 Inlägg

Linusandler skrev:
Hm, har det i huvudet, hade inne en 9-3 Aero på verkstan å de va exakt samma fel som din. vi felsökte den. kommer inte i ihåg namnet på va de va bara! återkommer ! smile

Okej perfekt smile

Linusandler
30 januari 2013 · 105 Inlägg

Juste! bypass ventilen va de, väldigt troligt att de e samma på din! smile

Volvo 264 D24TIC "264an" (1979)
Robin899
30 januari 2013 · 42 Inlägg

Linusandler skrev:
Juste! bypass ventilen va de, väldigt troligt att de e samma på din! smile

Vart sitter den? Svårt att byta? smile

Linusandler
30 januari 2013 · 105 Inlägg

bypassventilen reglerar din avlastningsventil "återcirkulerande dump". Följ den tunna slangen ca:6mm från din avlastningsventil som sitter på tryckröret mellan IC och Spjällhus! Följ denna till bypass-ventilen som sitter på torpedväggen. Kolla efter sprickor eller om den rent av gått av eller släppt från BP-ventilen!
Om felet uppstår under acceleration så kan din fjäder vara slut då den inte orkar hålla mot lufttrycket som skapas! smile

Volvo 264 D24TIC "264an" (1979)
Robin899
30 januari 2013 · 42 Inlägg

Linusandler skrev:
bypassventilen reglerar din avlastningsventil "återcirkulerande dump". Följ den tunna slangen ca:6mm från din avlastningsventil som sitter på tryckröret mellan IC och Spjällhus! Följ denna till bypass-ventilen som sitter på torpedväggen. Kolla efter sprickor eller om den rent av gått av eller släppt från BP-ventilen!
Om felet uppstår under acceleration så kan din fjäder vara slut då den inte orkar hålla mot lufttrycket som skapas! smile

Okej tack för svar smile då har jag något att roa mig med imorgon så får vi se om det löser sig smile

Linusandler
30 januari 2013 · 105 Inlägg

Lugnt, hör av dig både om du har fixat de eller om problemet kvarstår! smile

Volvo 264 D24TIC "264an" (1979)
iaz
31 januari 2013 · 7 Inlägg

lånar tråden lite smile
Har med nåt lustigt problem med min saab 900 (sitter ett steg 3 i den ifall de är nåt som behövs vetas under problemet)  började för några dagar sedan att en cylinder la av och den började blöddra, trodde de var ett tändstift så köpte nya. när jag hade satt i alla stiften började han gå rent på alla 4 cylindrarna.
sedan var jag ute och test körde han men då märkte jag att turbon inte laddade som vanligt + att Check Engine lampan börjat lysa. olje nivån är bra

har du några funderingar Linusandler?smile

Robin899
31 januari 2013 · 42 Inlägg

Du hade rätt det var en slang som hade hoppat av så nu tvekar inte mätaren längre:) men tycker fortfarande att bilen känns "slö"

Linusandler
31 januari 2013 · 105 Inlägg

Angående ditt problem ''iaz'' så vet ja inte riktigt, men har du kollat om du hade samma problem som robin att slangen hade hoppat av eller sprickor i slang m.m? kolla längre upp i tråden så har jag beskrivit vart ventilen sitter.

Sen till ditt robin899, va bra att du hittade att slangen hade hoppat av, har du kollat några andra läckage på typ intercooler slangarna och så?

Volvo 264 D24TIC "264an" (1979)
Robin899
31 januari 2013 · 42 Inlägg

Det är märkbart mycket bättre nu iaf men slangen är jävligt torr så kan va den som gör det. Sen vet jag inte om det kan va dumpen som krånglar?

iaz
31 januari 2013 · 7 Inlägg

De va en slang från dumpventillen som var helt slut, så jag köpte ny och nollade han så nu går den bra igen;)

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
31 januari 2013 · 839 Inlägg

Till samtliga i tråden. Följ slangen från dumpventilen (bypassventilen) och byt den samt alla andra små den går till osv. Sitter även en liten vit backventil på slangen från vetilkåpan, de är alltid trasig på äldre bilar. Sätt dit en ny sån.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Linusandler
31 januari 2013 · 105 Inlägg

Haha härligt å höra ''iaz'' wink

Volvo 264 D24TIC "264an" (1979)
Kowalski2010
6 april 2013 · 4 Inlägg

Man kan också koppla bort ventilen på torpedvägen helt och koppla dumpen direkt till insuget,men lämna el kontakten på,turbon börja då laddar lite tidigare.

http://trolltuner.com/?p=219

Smoos
6 juni 2013 · 7 Inlägg

jag tänkte åsså sno lite av denna tråden. köpte en 9-3 aero -00 i slutet på april den har gått ca 13200 km. när jag gasar så tvekar den ibland laddar typ hälften av de gula sen ibland går den upp precis i början på den röda. samtidigt som den sotar nåt enormt mycke. den drog ca 5 dl olja på 3-4 veckor vilket e de största problemet. inga synliga läckage. ryker bara svart som sagt sotar väldigt mycke.

tvedberg
6 juni 2013 · 773 Inlägg

Smoos skrev:
jag tänkte åsså sno lite av denna tråden. köpte en 9-3 aero -00 i slutet på april den har gått ca 13200 km. när jag gasar så tvekar den ibland laddar typ hälften av de gula sen ibland går den upp precis i början på den röda. samtidigt som den sotar nåt enormt mycke. den drog ca 5 dl olja på 3-4 veckor vilket e de största problemet. inga synliga läckage. ryker bara svart som sagt sotar väldigt mycke.

turbon är slut.

Smoos
7 juni 2013 · 7 Inlägg

de e de jag hoppas på men vill inte köpa ny turbo om de visar sig att den e frisk. men brukar de inte ryka blått om turbon e slut å släpper igenom olja?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang