Hjälp med ägarbyte...

Tomaas
2 juni 2013 · 31 Inlägg

Hej

Sålde bilen idag och efter att köparen betalt bilen och tagit med den upptäcker jag att hans personnummer är konstigt.. där det ska stå dag står det 86.. alltså " xxxx86-xxxx "

har sökt lite och kommit fram till att det kan vara ett så kallat samordningsnummer och med tanke på att köparen knappt kunde svenska så är ju det rimligt men hur funkar det då? kan jag bara posta ägarbytes pappret och det blir godkänt?

alltså, får han köpa bilen med samordningsnummer utan att man skickar med något mer till transportstyrelsen?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Tomas

MB350se S-klass =)
2 juni 2013 · 295 Inlägg

Tomaas skrev:
Hej

Sålde bilen idag och efter att köparen betalt bilen och tagit med den upptäcker jag att hans personnummer är konstigt.. där det ska stå dag står det 86.. alltså " xxxx86-xxxx "

har sökt lite och kommit fram till att det kan vara ett så kallat samordningsnummer och med tanke på att köparen knappt kunde svenska så är ju det rimligt men hur funkar det då? kan jag bara posta ägarbytes pappret och det blir godkänt?

alltså, får han köpa bilen med samordningsnummer utan att man skickar med något mer till transportstyrelsen?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Tomas

En vild gissning, han var finsk va? I finland skriver man ju personnummret  ddmmyy-xxxx... dag först, månad, år och fyra sista... Var å jobbat några gånger i finland å skrivit mitt personnr som ja gör i svergie å alla har kollat å frågat vad är de där för nr...

BMW 328IA "beevern" (1997)
joakim89
2 juni 2013 · 1 265 Inlägg

hur är dom 4 sista skrivna  är de en bokstav ? isf är de finskt personnummer,  tex 12F4 eller liknande.

valle22 Smidd i rostigt stål
2 juni 2013 · 933 Inlägg

det skulle varit en "export" försäljning. Åkte han iväg med de svenska skyltarna också?

När min Ascona A gick till Tyskland fick jag behålla de svenska skyltarna och gula reg pappert ifyllt EXPORT skickades in med skyltar och sedan jag kopia på de tyska reg papperna av killen som köpte den. Skickade in alltsammans och bilen blev "avreggad" för all framtid här hemma

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Tomaas
2 juni 2013 · 31 Inlägg

Det var så här - det var 3 utlänska som var och titta på bilen, ingen aning var dem kom ifrån med om jag inte såg helt fel på den enas pass var det romänien...
Dem betala bilen i svenska pengar och hade en lapp med sin uppgifter på och skrev ner det på ägarbytet och jag skrev datum och skrev under.

Sen kommer jag hem och kollar igenom det innan det ska postas och då står det 86 där födelsedag i personnummret brukar stå, alltså 1-31 i vanliga fall. För övrigt så är det bara siffror i nummret inga bokstäver eller något konstigt.

Har kollat upp detta nu och troligtvis är det ett samordningsnummer så nu är ju frågan, får en person som endast har samordningsnummer stå som ägare på en bil i sverige?

suck, att det ska vara så krångligt o sälja en bil för 4k..... hmm

joakim89
2 juni 2013 · 1 265 Inlägg

anmäl den stulen istället?  garanterat utanför landets gränser redan, Du kommer ha svårt att få tag i köparna

Tomaas
2 juni 2013 · 31 Inlägg

joakim89 skrev:
anmäl den stulen istället?  garanterat utanför landets gränser redan, Du kommer ha svårt att få tag i köparna

men dem har ju betalt bilen osv.
Kan det inte vara så att man får äga en bil om man har samordningsnummer?

Har läst lite om det där samordningsnummret och det kan t.ex. vara artister fr. utlandet som är här på besök och då får dem ett sådant nummer istället för personnummer. Nu var ju inte detta artister men så länge dem har rätt att äga en bil och den skrivs på dem så... lite dumt o anmäla stulen ifall det är så att dem får äga en svenskt registrerad bil...

joakim89
2 juni 2013 · 1 265 Inlägg

Tomaas skrev:

joakim89 skrev:
anmäl den stulen istället?  garanterat utanför landets gränser redan, Du kommer ha svårt att få tag i köparna

men dem har ju betalt bilen osv.
Kan det inte vara så att man får äga en bil om man har samordningsnummer?

Har läst lite om det där samordningsnummret och det kan t.ex. vara artister fr. utlandet som är här på besök och då får dem ett sådant nummer istället för personnummer. Nu var ju inte detta artister men så länge dem har rätt att äga en bil och den skrivs på dem så... lite dumt o anmäla stulen ifall det är så att dem får äga en svenskt registrerad bil...

Har frågat runt lite  de går inte man måste vara svensk emdborgare med vanligt personnummer.
Antagligen har bilen gått i export till afrika eller nått, du kommer stå som ägare resten av livet.

Va för bil var de föresten?

Tomaas
2 juni 2013 · 31 Inlägg

joakim89 skrev:

Tomaas skrev:

joakim89 skrev:
anmäl den stulen istället?  garanterat utanför landets gränser redan, Du kommer ha svårt att få tag i köparna

men dem har ju betalt bilen osv.
Kan det inte vara så att man får äga en bil om man har samordningsnummer?

Har läst lite om det där samordningsnummret och det kan t.ex. vara artister fr. utlandet som är här på besök och då får dem ett sådant nummer istället för personnummer. Nu var ju inte detta artister men så länge dem har rätt att äga en bil och den skrivs på dem så... lite dumt o anmäla stulen ifall det är så att dem får äga en svenskt registrerad bil...

Har frågat runt lite  de går inte man måste vara svensk emdborgare med vanligt personnummer.
Antagligen har bilen gått i export till afrika eller nått, du kommer stå som ägare resten av livet.

Va för bil var de föresten?

men läs detta:
http://www.svt.se/ug/ager-1400-bilar-me … pa-riktigt

där är det tydligen en som kunnat äga över 1000 bilar med samordningsnummer....

det var en bmw 318 coupe

Tomaas
2 juni 2013 · 31 Inlägg

sen måste det väll gå att förklara läget för transportstyrelsen så man inte står som ägare i resten av livet ??
i värsta fall alltså...

martinn
2 juni 2013 · 2 624 Inlägg

Hoppas att det löser sig för dig på ett smidigt sätt!

Det är då sjukt att det går att fiffla med snart allt. sad

Volvo S60 2,5T Summum "S60n" (2005)
Tomaas
2 juni 2013 · 31 Inlägg

joakim89 skrev:

Tomaas skrev:

joakim89 skrev:
anmäl den stulen istället?  garanterat utanför landets gränser redan, Du kommer ha svårt att få tag i köparna

men dem har ju betalt bilen osv.
Kan det inte vara så att man får äga en bil om man har samordningsnummer?

Har läst lite om det där samordningsnummret och det kan t.ex. vara artister fr. utlandet som är här på besök och då får dem ett sådant nummer istället för personnummer. Nu var ju inte detta artister men så länge dem har rätt att äga en bil och den skrivs på dem så... lite dumt o anmäla stulen ifall det är så att dem får äga en svenskt registrerad bil...

Har frågat runt lite  de går inte man måste vara svensk emdborgare med vanligt personnummer.
Antagligen har bilen gått i export till afrika eller nått, du kommer stå som ägare resten av livet.

Va för bil var de föresten?

har du läst reportaget? isf, verkar det inte som att det går att stå som ägare med endast ett samordningsnummer? :S

martinn: tack smile

Rille0
3 juni 2013 · 2 021 Inlägg

sålde en bil till en ryss med ett konstigt personnummer, han var knappast svensk medborgare.
Men det gick bra, ägarbytet gick igenom efter några dagar ( nervösa dagar dvs tongue)

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Tomaas
3 juni 2013 · 31 Inlägg

Rille0 skrev:
sålde en bil till en ryss med ett konstigt personnummer, han var knappast svensk medborgare.
Men det gick bra, ägarbytet gick igenom efter några dagar ( nervösa dagar dvs tongue)

okej, med konstigt person nummer - menar du att hela nummret var konstigt eller var det just där som födelsedag ska stå det stod datum som inte finns? Tacksam för era svar! smile

Brådhis * Voff voff *
5 juni 2013 · 10 308 Inlägg

Kan han inte bara ha skrivit DD/MM/YY, dvs i fel ordning?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
horbybonnen
5 juni 2013 · 1 160 Inlägg

för säkerhets skull anmäl skyltarna stulna så du slipper p-böter mm. görs enkelt via internet

Tomaas
6 juni 2013 · 31 Inlägg

Han skrev rätt nummer och det är ett samordningsnummer han skrev.
ägarbytet gick igenom igår så det löste sig smile

för er som undrar så har jag förstått det som så här - samordningsnummer får dem som inte ska stanna i sverige och därför inte har rätt till ett svenskt person nummer, det kan vara t.ex. artister som är här en period för att sjunga och då har dem tydligen rätt att äga en svenskt registrerad bil.

dock är det många bilhandlare som kör med sånt här nummer, på så sätt kan dem köpa hur många bilar som helst.. dem som köpte min bil hade enligt han jag prata med på transportstyrelsen 65 bilar skrivna på det nummret, troligtvis är alla exporterade...

Det ända man ska vara noga med är att samordningsnummret är giltigt, annars kan det bli problem och jag hade sån tur att det var ett riktigt sånt nummer. smile

tack för all hjälp

Mattsson_91 Självlärd
8 juni 2013 · 3 083 Inlägg

Skönt att det löste sig till sist smile.

Men för framtida stackare som råkar ut för en med falskt samordningsnr. Man kan väl skicka in pappret och kryssa i "skrotad utan intyg"?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
joakim89
8 juni 2013 · 1 265 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Skönt att det löste sig till sist smile.

Men för framtida stackare som råkar ut för en med falskt samordningsnr. Man kan väl skicka in pappret och kryssa i "skrotad utan intyg"?

funkar inte längre, måste va nått särskiltskäl  som ska skrivas i fältet under,
Går inte med folkrace längre dom kräver kopia på vagnsboken numera

Mattsson_91 Självlärd
8 juni 2013 · 3 083 Inlägg

joakim89 skrev:

Volvo142_73a skrev:
Skönt att det löste sig till sist smile.

Men för framtida stackare som råkar ut för en med falskt samordningsnr. Man kan väl skicka in pappret och kryssa i "skrotad utan intyg"?

funkar inte längre, måste va nått särskiltskäl  som ska skrivas i fältet under,
Går inte med folkrace längre dom kräver kopia på vagnsboken numera

Det var ju inge vidare sad

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang