Sälja en bil med lån hos Santander, vad gäller?

LVM
24 mars 2013 · 20 Inlägg

Hej.
Har blivit kontaktad av en som eventuellt vill köpa min bil. Jag köpte den av firma och finansierade en del av den genom Santander Consumer Bank.

På Santanders hemsida står följande: "När du säljer ditt fordon kan kontraktet överlåtas till den nya köparen. Ansök genom att fylla i blanketten nedan. Vi gör en kreditprövning på den nya köparen och skickar det nya avtalet i retur till dig. En administrativ avgift om 1 950 kr inkl. moms för privatpersoner och 3 000 kr exkl. moms för företag debiteras köparen. Mer information finns på ansökningsblanketten."

I mina papper som jag fick vid köpet från Santander står det att jag kan extra-ammortera eller betala av lånet när som helst, bara att betala det extra man vill på fakturan så det är ju bra. Men det står även att bilen inte får säljas INNAN skulden är betald.
Hur ska jag kunna sälja bilen om jag först måste betala av lånet? Låter ju helt orimligt! Räknas det som att jag först betalade av lånet om köparen flyttar in pengarna som är kvar på skulden till finansbolaget, resten av summan in på mitt konto och efter det skriver vi papper så att säga, eller måste Santander ha mottagit och bekräftat betalningen först?

Någon som haft finansiering genom Santander tidigare, hur gjorde du vid försäljning? (Det typiska är att det är söndag och deras kundtjänst har stängt.)

Marlboroman
24 mars 2013 · 8 234 Inlägg

Du har ju 2 val: antingen så måste den som köper bilen ta över lånet du har kvar på bilen eller så lär du betala av lånet helt innan du kan sälja bilen. Det är dem 2 alternativ du har.

Du kan ju förvisso ta ett annat lån och betala av Santander med det och sedan sälja bilen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
LVM
24 mars 2013 · 20 Inlägg

Marlboroman skrev:
Du har ju 2 val: antingen så måste den som köper bilen ta över lånet du har kvar på bilen eller så lär du betala av lånet helt innan du kan sälja bilen. Det är dem 2 alternativ du har.

Du kan ju förvisso ta ett annat lån och betala av Santander med det och sedan sälja bilen.

Kan man inte direkt betala av lånet med pengarna man får vid försäljning av bilen? Låter som uppgjort för lyxfällor. mad

Senast redigerat av LVM (24 mars 2013)

Anton-DekorTeknik
24 mars 2013 · 964 Inlägg

Smidigaste är att gå till banken vid betalning av bilen.
Samtidigt tar banken och betalar av hela lånet med pengarna som du får av honom direkt.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
LVM
24 mars 2013 · 20 Inlägg

Antonicracing skrev:
Smidigaste är att gå till banken vid betalning av bilen.
Samtidigt tar banken och betalar av hela lånet med pengarna som du får av honom direkt.

Vad blir skillnaden mot att betala det via internetbanken hemma direkt under affären? Har en faktura hemma med förfallodatum sista mars, där angivs min totala skuld och det måste väl bara vara att köparen betalar in den summan på Santanders bankgiro, och resterande summa av överenskommet pris in på mitt konto. Går det att göra så? Då är ju skulden betald innan bilen skrivs över på nya ägaren wink

Evildan
24 mars 2013 ·

LVM skrev:

Marlboroman skrev:
Du har ju 2 val: antingen så måste den som köper bilen ta över lånet du har kvar på bilen eller så lär du betala av lånet helt innan du kan sälja bilen. Det är dem 2 alternativ du har.

Du kan ju förvisso ta ett annat lån och betala av Santander med det och sedan sälja bilen.

Kan man inte direkt betala av lånet med pengarna man får vid försäljning av bilen? Låter som uppgjort för lyxfällor. mad

Du kan givetvis använda pengarna du får vid försäljning av bilen till att betala hela skulden i klump.

Ägarbyte går dock inte att genomföra så länge du har kreditspärr på den.

Alltså:
Köparen betalar dig.
Du betalar omgående Santander och kontaktar dom att omg meddela transportstyrelsen att ta bort spärren
(detta kan ta en viss tid annars)
hupp, bilbytet klart.

Som det skrivs, detta löses enklast inne på banken då köparen säkerligen vill ha en garanti för att lånet löses å att denne inte betalar dig ett gäng pengar som du sedan köper mjukglass eller en fiskrök för istället och köparen blir utan bil.

Rojpen
24 mars 2013 · 2 230 Inlägg

Ring och fråga är väll ändå enklast?

så kan det vara då det inte blev som det skulle
LVM
24 mars 2013 · 20 Inlägg

Evildan skrev:

LVM skrev:

Marlboroman skrev:
Du har ju 2 val: antingen så måste den som köper bilen ta över lånet du har kvar på bilen eller så lär du betala av lånet helt innan du kan sälja bilen. Det är dem 2 alternativ du har.

Du kan ju förvisso ta ett annat lån och betala av Santander med det och sedan sälja bilen.

Kan man inte direkt betala av lånet med pengarna man får vid försäljning av bilen? Låter som uppgjort för lyxfällor. mad

Du kan givetvis använda pengarna du får vid försäljning av bilen till att betala hela skulden i klump.

Ägarbyte går dock inte att genomföra så länge du har kreditspärr på den.

Alltså:
Köparen betalar dig.
Du betalar omgående Santander och kontaktar dom att omg meddela transportstyrelsen att ta bort spärren
(detta kan ta en viss tid annars)
hupp, bilbytet klart.

Som det skrivs, detta löses enklast inne på banken då köparen säkerligen vill ha en garanti för att lånet löses å att denne inte betalar dig ett gäng pengar som du sedan köper mjukglass eller en fiskrök för istället och köparen blir utan bil.

Fast vad jag har förstått så meddelar finansbolagen transportstyrelsen direkt en skuld är betald. Och det sista du skrev, jag föreslog att köparen betalar in skulden via internetbanken här hos mig, med fakturan framför sig och får själv knappa in allt. Lite svårt att bli lurad då väl?
Han kan ju betala skulden, vi fyller i ägarbytet, postar den ikväll eller imorgon, då är den inte hos transportstyrelsen förns på tisdag ändå och då kanske kreditspärren är borta? Eller är jag ute och cyklar nu?



Rojpen skrev:
Ring och fråga är väll ändå enklast?

Ja, men köparen vill komma idag (vilket också passar bra för mig) och Santander har stängt. Därför frågar jag efter folk som finansierat bilen via liknande bolag för att få veta hur de gjorde.

Senast redigerat av LVM (24 mars 2013)

Evildan
24 mars 2013 ·

LVM skrev:

Evildan skrev:

LVM skrev:

Kan man inte direkt betala av lånet med pengarna man får vid försäljning av bilen? Låter som uppgjort för lyxfällor. mad

Du kan givetvis använda pengarna du får vid försäljning av bilen till att betala hela skulden i klump.

Ägarbyte går dock inte att genomföra så länge du har kreditspärr på den.

Alltså:
Köparen betalar dig.
Du betalar omgående Santander och kontaktar dom att omg meddela transportstyrelsen att ta bort spärren
(detta kan ta en viss tid annars)
hupp, bilbytet klart.

Som det skrivs, detta löses enklast inne på banken då köparen säkerligen vill ha en garanti för att lånet löses å att denne inte betalar dig ett gäng pengar som du sedan köper mjukglass eller en fiskrök för istället och köparen blir utan bil.

Fast vad jag har förstått så meddelar finansbolagen transportstyrelsen direkt en skuld är betald. Och det sista du skrev, jag föreslog att köparen betalar in skulden via internetbanken här hos mig, med fakturan framför sig och får själv knappa in allt. Lite svårt att bli lurad då väl?
Han kan ju betala skulden, vi fyller i ägarbytet, postar den ikväll eller imorgon, då är den inte hos transportstyrelsen förns på tisdag ändå och då kanske kreditspärren är borta? Eller är jag ute och cyklar nu?



Rojpen skrev:
Ring och fråga är väll ändå enklast?

Ja, men köparen vill komma idag (vilket också passar bra för mig) och Santander har stängt. Därför frågar jag efter folk som finansierat bilen via liknande bolag för att få veta hur de gjorde.

Det blir inte alltid direkt, kan ta ngn vecka eller längre ibland faktiskt.

Precis så som du skrev i inlägg #5 vilket jag missade då jag knåpade på mitt eget inlägg med samma innebörd.
Även om finansbolaget inte hinner häva spärren så har ni båda kvitton och det är inge problem att lösa det i efterhand om bytet skulle "studsa" ni får bägge hem papper att de tgjort så och då kontaktar du finansbolaget direkt och problemet är löst.

Lycka till nu, hoppas ni kommer överens och det blir affär, alltid kul att byta bil.
Uppdatera gärna här sedan, så fler kan ta del av kunskapen.

Anton-DekorTeknik
24 mars 2013 · 964 Inlägg

LVM skrev:

Antonicracing skrev:
Smidigaste är att gå till banken vid betalning av bilen.
Samtidigt tar banken och betalar av hela lånet med pengarna som du får av honom direkt.

Vad blir skillnaden mot att betala det via internetbanken hemma direkt under affären? Har en faktura hemma med förfallodatum sista mars, där angivs min totala skuld och det måste väl bara vara att köparen betalar in den summan på Santanders bankgiro, och resterande summa av överenskommet pris in på mitt konto. Går det att göra så? Då är ju skulden betald innan bilen skrivs över på nya ägaren wink

Om nya ägaren litar på dig så ja.

Jag skulle aldrig göra det dock vem den än är.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2013 · 17 543 Inlägg

Antonicracing skrev:

LVM skrev:

Antonicracing skrev:
Smidigaste är att gå till banken vid betalning av bilen.
Samtidigt tar banken och betalar av hela lånet med pengarna som du får av honom direkt.

Vad blir skillnaden mot att betala det via internetbanken hemma direkt under affären? Har en faktura hemma med förfallodatum sista mars, där angivs min totala skuld och det måste väl bara vara att köparen betalar in den summan på Santanders bankgiro, och resterande summa av överenskommet pris in på mitt konto. Går det att göra så? Då är ju skulden betald innan bilen skrivs över på nya ägaren wink

Om nya ägaren litar på dig så ja.

Jag skulle aldrig göra det dock vem den än är.

Det finns flera fällor:
1. Han kan häva överföringen till dig/santander när han kommer hem om ni har olika banker.
2. Han kan häva överföringen till Santander och hävda att det är ditt problem. Vilket det är.

Men jag har fått kontant betalt för en bil en söndag och gått ner till banken måndag morgon och löst skulden samt att banken faxade till kreditgivaren direkt. Gick utmärkt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
LVM
25 mars 2013 · 20 Inlägg

Evildan skrev:

LVM skrev:

Evildan skrev:
Du kan givetvis använda pengarna du får vid försäljning av bilen till att betala hela skulden i klump.

Ägarbyte går dock inte att genomföra så länge du har kreditspärr på den.

Alltså:
Köparen betalar dig.
Du betalar omgående Santander och kontaktar dom att omg meddela transportstyrelsen att ta bort spärren
(detta kan ta en viss tid annars)
hupp, bilbytet klart.

Som det skrivs, detta löses enklast inne på banken då köparen säkerligen vill ha en garanti för att lånet löses å att denne inte betalar dig ett gäng pengar som du sedan köper mjukglass eller en fiskrök för istället och köparen blir utan bil.

Fast vad jag har förstått så meddelar finansbolagen transportstyrelsen direkt en skuld är betald. Och det sista du skrev, jag föreslog att köparen betalar in skulden via internetbanken här hos mig, med fakturan framför sig och får själv knappa in allt. Lite svårt att bli lurad då väl?
Han kan ju betala skulden, vi fyller i ägarbytet, postar den ikväll eller imorgon, då är den inte hos transportstyrelsen förns på tisdag ändå och då kanske kreditspärren är borta? Eller är jag ute och cyklar nu?



Rojpen skrev:
Ring och fråga är väll ändå enklast?

Ja, men köparen vill komma idag (vilket också passar bra för mig) och Santander har stängt. Därför frågar jag efter folk som finansierat bilen via liknande bolag för att få veta hur de gjorde.

Det blir inte alltid direkt, kan ta ngn vecka eller längre ibland faktiskt.

Precis så som du skrev i inlägg #5 vilket jag missade då jag knåpade på mitt eget inlägg med samma innebörd.
Även om finansbolaget inte hinner häva spärren så har ni båda kvitton och det är inge problem att lösa det i efterhand om bytet skulle "studsa" ni får bägge hem papper att de tgjort så och då kontaktar du finansbolaget direkt och problemet är löst.

Lycka till nu, hoppas ni kommer överens och det blir affär, alltid kul att byta bil.
Uppdatera gärna här sedan, så fler kan ta del av kunskapen.

Pratade med Santander idag, det går givetvis (som han uttryckte det) bra att betala av skulden i samband med affär. Huvudsaken är att bilen inte säljs vidare och lånet ligger kvar, för att göra det måste man skicka in en blankett och ansöka om att köparen tar över lånet. Fick även veta att kreditspärren släpps per automatik direkt lånet är nollat, vilket oftast sker dagen efter man betalat in pengarna.

Vi löser det så att köparen och jag går in på banken och löser lånet, vi har båda samma bank så det borde gå snabbt och smärtfritt. Han är på språng hit nu så förhoppningsvis blir jag av med den. smile Håller dock inte med om att det är kul att byta bil, nu måste jag ju jaga rätt på en billigare golf. wink
Tack för svaren!

Senast redigerat av LVM (25 mars 2013)

skutte Bilrekonditionerare
11 juni 2013 · 453 Inlägg

Hej allihop!, tar upp tråden igen.

Är sugen på en bil där köparen har en kredit hos Santander. Hur ska jag göra för att vara säker? Även om jag löser hans lån på plats över nätet eller på bank så är ju bilen kreditspärrad och ägd av Santander och kan därmed inte byta ägare förrän spärren är borta (ca en vecka), eller? Måste jag då vänta på ett nytt ägarbevis där HAN är ägare och hoppas på att han skickar in det?

MVH Rikard
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juni 2013 · 17 543 Inlägg

skutte skrev:
Hej allihop!, tar upp tråden igen.

Är sugen på en bil där köparen har en kredit hos Santander. Hur ska jag göra för att vara säker? Även om jag löser hans lån på plats över nätet eller på bank så är ju bilen kreditspärrad och ägd av Santander och kan därmed inte byta ägare förrän spärren är borta (ca en vecka), eller? Måste jag då vänta på ett nytt ägarbevis där HAN är ägare och hoppas på att han skickar in det?

Nej för helvete!

Ni åker ner till banken och löser lånet. Resterande tar säljaren. DU tar regbeviset och postar detta. Eller så tar ni affären via en handlare. Han tar någon tusing för detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
skutte Bilrekonditionerare
11 juni 2013 · 453 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

skutte skrev:
Hej allihop!, tar upp tråden igen.

Är sugen på en bil där köparen har en kredit hos Santander. Hur ska jag göra för att vara säker? Även om jag löser hans lån på plats över nätet eller på bank så är ju bilen kreditspärrad och ägd av Santander och kan därmed inte byta ägare förrän spärren är borta (ca en vecka), eller? Måste jag då vänta på ett nytt ägarbevis där HAN är ägare och hoppas på att han skickar in det?

Nej för helvete!

Ni åker ner till banken och löser lånet. Resterande tar säljaren. DU tar regbeviset och postar detta. Eller så tar ni affären via en handlare. Han tar någon tusing för detta.

Men jag kan ju inte skriva på ägarbeviset o skicka in eftersom Santander är ägare på bilen och den är kreditspärrad. Transportstyrelsen får alltså en ett ägarbyte som jag postat efter ca två dagar på en kreditlåst bil (IOM att spärren ej är borta så snabbt). Vad händer då?

MVH Rikard
nixon89 klabbarpan
11 juni 2013 · 3 041 Inlägg

Ni kan fylla i ägarpapprena och posta dessa. När bollaget plockar bort spärren skickas även de nya papprena till dig. Altså du står som ägare.
Men var säkrr på att lånet betalas!

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
skutte Bilrekonditionerare
11 juni 2013 · 453 Inlägg

nixon89 skrev:
Ni kan fylla i ägarpapprena och posta dessa. När bollaget plockar bort spärren skickas även de nya papprena till dig. Altså du står som ägare.
Men var säkrr på att lånet betalas!

Detta är du säker på? Ja lånet måste lösas

MVH Rikard
gamlingen
11 juni 2013 · 5 198 Inlägg

man kan ju alltid ringa till dom,, då får du ett 100% ätt svar.

nixon89 klabbarpan
12 juni 2013 · 3 041 Inlägg

skutte skrev:

nixon89 skrev:
Ni kan fylla i ägarpapprena och posta dessa. När bollaget plockar bort spärren skickas även de nya papprena till dig. Altså du står som ägare.
Men var säkrr på att lånet betalas!

Detta är du säker på? Ja lånet måste lösas

Svaret jag fick av santander ja. Fick samma svar ifrån nordea finans.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang