Bogsera utan lampor+blinkers?

steelseries
15 juni 2013 · 327 Inlägg

Hej börjat funderat på en bil här i trakterna. Är inga ljus på högersida. Alltså ingen lykta fram, ingen blinkers och inget ljusbak. Själva lyktorna är borta på den sidan. Min fråga är då vad det blir för böter iaf man bogserar hem den?big_smile tänkte köra landsvägen hem. så är inga rondeller å rödljus,korsningar å skit! är endast 2 högersvängar man behöver blinka i!

Men går ändå i tankarna på att köpa en lykta å sätta på bak, så jag iaf har ljus bak så dom bakom ser att jag blinkar höger.

är det någon lag att ha själva blinkersglaset på , på skärmen?

wofflan- Gear Heads Göteborg
15 juni 2013 · 156 Inlägg

Har du en bil med drag är det bättre att hyra ett släp. Tänk också på att du inte får bogsera en avställd bil.

steelseries
15 juni 2013 · 327 Inlägg

mrglass skrev:
Har du en bil med drag är det bättre att hyra ett släp. Tänk också på att du inte får bogsera en avställd bil.

Jo drag har jag.. Men när kompisar varit inne på macken å frågat om trailer har dom bett att få se att dem har BE kort, eller va det heter:p  Är en merca på typ 1500kg. Så vågar inte ta vanlig kärra som folk gör. duvet såhär http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1992198 .. vet inte hur jag ska få upp den så heller haha:p

wofflan- Gear Heads Göteborg
15 juni 2013 · 156 Inlägg

Men om du ändå skall bogsera då så skaffa magnet lampor som du sätter i ljuskontakten till draget och fäster bak på bilen som du bogserar så har du ju broms och blinkers som på en kärra http://www.jula.se/magnetiskt-lampset-603027

volvochefen
15 juni 2013 · 514 Inlägg

Häng en varningstriangel bak istället

Volvo 945 "tdi" (1992)
Drofy
15 juni 2013 · 53 Inlägg

Taget från körkortsteori: Om belysningen på det bogserade fordonet är ur funktion måste det under mörker eller oklar sikt märkas ut på samma sätt som vid utskjutande last framåt och bakåt.

Med andra ord släng på en röd markering bak på bilen som blir bogserad så andra trafikanter ser att det går sakta, kanske en LGF skylt om du har det till hands.

v70tdi
15 juni 2013 · 106 Inlägg

tejpa dit två röda lampor?

steelseries
15 juni 2013 · 327 Inlägg

volvochefen skrev:
Häng en varningstriangel bak istället

Mja.. Det kan ju gå. Men folk lär ju reta sig på att de ej är blinkers... Så funderar på att köra hem den. Så får nån kompis ligga bakom hela vägen hem...

Drofy skrev:
Taget från körkortsteori: Om belysningen på det bogserade fordonet är ur funktion måste det under mörker eller oklar sikt märkas ut på samma sätt som vid utskjutande last framåt och bakåt.

Med andra ord släng på en röd markering bak på bilen som blir bogserad så andra trafikanter ser att det går sakta, kanske en LGF skylt om du har det till hands.

Ah. Men kör nog hem den ist. Och ber kompisen ligga nära bakom så lär kanske inte nån märka att det ej är blinkers å så.smile

v70tdi skrev:
tejpa dit två röda lampor?

Kan gå..:p Men blir nog lättast å går fortast å köre:p

Slash Saabifierad
16 juni 2013 · 2 026 Inlägg

testa att bogsera under dagtid samt när det är klar sikt så slipper du ha lampor tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang