Ang utlandschaffisar i Sverige... Vad tycker ni ? Interjuv med två av dem !!

erikor
19 maj 2013 · 58 Inlägg

Nu vet jag inte riktigt vart jag skall börja...


Får uppfattningen av att du anser det vara en tävling om vem som har det jävligast? Har aldrig påstått att jag föredrar en massa slavfabriker som spyr ut gifter och dumpar kemikalier. Men det finns en stor skillnad som jag anser det. Vad gäller industrier så håller ni till på världsmarknaden, där ni dels har konkurrens från asien men även står upp mot valutasvängningar och politiska beslut. Men här har du en bransch som verkligen blöder, där man operar på en viss ort och har alla sina åtaganden där.

Att du personligen väljer att anlita utländsk arbetskraft har jag ingenting emot. Men vadå F-skattesedel? För att du vill att allting skall gå rätt till antar jag? Där har du skillnaden mellan en fasadrenovering, och transportavtal. Utländska åkare och speditörer får gärna vara på den svenska marknaden för min del, jag anser att konkurrens är bra. Men då skall det vara på samma vilkor, eller ska vi börja betala allting under bordet tycker du? Men likväl som att det är fel att låta människor slita i vidriga miljöer utan rättigheter, är det väl lika fel att det pågår här?

Först säger du att "vi" gör fel som väljer produkter enpart efter prislappen och på så sätt slår ut svenska industrier, men det är ju precis samma sak "ni" gör. Struntar i de svenska, och anlitar tjänster av utländska företag.

"Grunda på om ni lastbilschaffisar tillför något ekonomiskt?" - Vi är beroende av transporter. Industrierna skulle inte kunna hålla varken priser eller knappt kunna framställa något. Industrier och lastbilstransporterna är beroende av varandra, utan er vore vi också arbetslösa, det kan vi väl vara överrens om? Vi har ju inte lastbilar bara för att någon tycker det är fränt med V8. Tänk om bara en liten del, t.ex. skogstransportörerna, skulle stå still. Då skulle tämligen omgående varenda pappersbruk och såg stanna, och även många värmeverk. Det vill vi väl inte? Eller är vi helt värdelösa parasiter som inte tillför detta land något?

Vi kan ju inte sitta och bråka om att vi antingen ska arbeta för att behålla produktion i Sverige, eller låta svenska bilar rulla på våra vägar. Både "några slitna långtradarchaffisar" och något (i sammanhanget) litet stålverk är ju bagateller om man tänker globalt. Men nu har vi de här, och många fler, problem att ta tag i. Vi vill väl båda kunna gå till jobbet?

Vidare diskussion ikväll så får du kontakta mig på 072 - 00 97 161

Volvo V40 2.0T, - 00
Volvo V40 (2000)
CarpeDiem German Engineering
21 maj 2013 · 9 083 Inlägg

Hur många har appen cabotagestudien? smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
erikor
21 maj 2013 · 58 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Hur många har appen cabotagestudien? smile

Ajjemen smile Taggar i Borlänge, och även en del i Falun smile

Volvo V40 2.0T, - 00
Volvo V40 (2000)
M1Get
21 maj 2013 · 360 Inlägg

erikor skrev:
Vidare diskussion ikväll så får du kontakta mig på 072 - 00 97 161

Har endorfinslaven ringt dig? Jag bad honom för någon vecka sen fortsätta våran diskussion som började gå lite allt för off topic i PM men har inte fått något svar ifrån honom. Fast vet iför sig inte vad det skulle leda till, för endorfinslaven verkar ha sin uppfattning klar att vi chaufförer bara gnäller och när vi försöker försvara/förklara oss så lyssnar han inte..

Det är ca 1½ vecka kvar nu som vi kan tagga lastbilar via cabotagestudie appen, så nu gör vi alla ett slutryck sista tiden nu smile Är själv uppe i ca 250 taggningar.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/972022_665535006806035_408273509_n.jpg
Här ser ni en bulgarisk lastbil som har blivit taggad hela 48 gånger på olika platser i Sverige sedan 15 aprill, riktigt skrämmande!

CarpeDiem German Engineering
21 maj 2013 · 9 083 Inlägg

Det är verkligen skrämmande! hmm

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
erikor
21 maj 2013 · 58 Inlägg

M1Get skrev:

erikor skrev:
Vidare diskussion ikväll så får du kontakta mig på 072 - 00 97 161

Har endorfinslaven ringt dig? Jag bad honom för någon vecka sen fortsätta våran diskussion som började gå lite allt för off topic i PM men har inte fått något svar ifrån honom. Fast vet iför sig inte vad det skulle leda till, för endorfinslaven verkar ha sin uppfattning klar att vi chaufförer bara gnäller och när vi försöker försvara/förklara oss så lyssnar han inte..

Det är ca 1½ vecka kvar nu som vi kan tagga lastbilar via cabotagestudie appen, så nu gör vi alla ett slutryck sista tiden nu smile Är själv uppe i ca 250 taggningar.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ … 3509_n.jpg
Här ser ni en bulgarisk lastbil som har blivit taggad hela 48 gånger på olika platser i Sverige sedan 15 aprill, riktigt skrämmande!

Inte hört ett pip, jag som var så taggad på att fortsätta smile

Ja, nu är det slutklämmen kvar, full gas som gäller!

Jag håller till i Borlänge, har taggat ca 440 tror jag, och då missar jag ändå en hel del tyvärr. Nu har skyltarna bak börjat vara avplockade, och fotsteget vid främre plåten nedfällt. Tycker detta är det bästa som hänt på länge! Kul matt så många är engagerade, jag tycker det har blivit lite av en sport faktiskt smile

Edit; Fin bil har du också smile

Senast redigerat av erikor (21 maj 2013)

Volvo V40 2.0T, - 00
Volvo V40 (2000)
M1Get
5 juni 2013 · 360 Inlägg

Nu är cabotagestuiden avslutad tillsvidare, det ryktas som att den kommer igång igen efter sommaren! smile

Expressen har gjort ett reportage om detta: http://www.expressen.se/nyheter/langtra … d-problem/

CarpeDiem German Engineering
9 juni 2013 · 9 083 Inlägg

Reportage om cabotagestudien och utländska lastbilsförare som bryter mot reglerna.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/syd … chaufforer

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
olsen Glidare...
16 juni 2013 · 64 Inlägg

Jag taggade 913 st, men kunde inte tagga de sista 10 dagarna då jag var på förlossning och hemma med mitt första barn det blev en son som gjorde pappa till den stoltaste i världen då han gjorde "varning för polis"-tecknet redan påväg hem från sjukhuset 3dagar gammal...

That's my kid

Peugeot Sport Club
"Speed dosn´t kill, It´s the sudden loss of it that does"
Peugeot 406 SS
Mitsubishi Lancer Evolution IX GT Wagon
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang