Volvo 960- montera tillbaka avtagbart drag??

turbo98
3 juni 2013 · 1 362 Inlägg

hej har tagit av mitt drag på min 960 och nu vill jag sätta de tillbaka men kan inte förstå hur man får tillbaka de nån som vet?

har de med ett grönt handtag

:-/glad för svar/-:

BOLIN_
12 juni 2013 · 2 763 Inlägg

Tryck på draget igen till spärren går i och lås det? smile

Volvo - For Life
Brådhis * Voff voff *
12 juni 2013 · 10 303 Inlägg

Vilket drag är det? Bild?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
turbo98
12 juni 2013 · 1 362 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Tryck på draget igen till spärren går i och lås det? smile

men de går ej har testat men de går ej , de gröna handtaget e liksom stumt och den röda pinnen e ute?

horbybonnen
12 juni 2013 · 1 160 Inlägg

är där nyckellås är det upplåst

horbybonnen
12 juni 2013 · 1 160 Inlägg

en del drag är låsbara med nyckel. det är vad jag menar

Aronson
12 juni 2013 · 914 Inlägg

Om det ej har nyckellås/låscylinder så sätt dit det med kulan nedåt vrid sedan ett halvt varv och klick så ska spärren gå i och det sitter fast.Den modellen har jag.(volvo originaldrag)

namcon
12 juni 2013 · 242 Inlägg

turbo98 skrev:

BOLIN_ skrev:
Tryck på draget igen till spärren går i och lås det? smile

men de går ej har testat men de går ej , de gröna handtaget e liksom stumt och den röda pinnen e ute?

Låter som du har samma drag som jag har, du sätter draget upp och ner på bilen "klockan 6", sedan vrider du den moturs tills du kommer till klockan 12 då ska den klicka och den röda pinnen åker in, för att visa att den är monterad rätt.

Går det trögt får du ha på fett, så glider det hur lätt som helst.

Och när du tar bort den nästa gång måste du dra i den gröna spaken tills den röda hoppar ut och när du är vid klockan 6 och drar loss den från bilen kommer den röda att åka in igen, så för att montera nästa gång måste du börja med att dra i den gröna spaken.

Senast redigerat av namcon (12 juni 2013)

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
turbo98
15 juni 2013 · 1 362 Inlägg

namcon skrev:

turbo98 skrev:

BOLIN_ skrev:
Tryck på draget igen till spärren går i och lås det? smile

men de går ej har testat men de går ej , de gröna handtaget e liksom stumt och den röda pinnen e ute?

Låter som du har samma drag som jag har, du sätter draget upp och ner på bilen "klockan 6", sedan vrider du den moturs tills du kommer till klockan 12 då ska den klicka och den röda pinnen åker in, för att visa att den är monterad rätt.

Går det trögt får du ha på fett, så glider det hur lätt som helst.

Och när du tar bort den nästa gång måste du dra i den gröna spaken tills den röda hoppar ut och när du är vid klockan 6 och drar loss den från bilen kommer den röda att åka in igen, så för att montera nästa gång måste du börja med att dra i den gröna spaken.

draget går på "klockan 6" men de går ej o vrida den de e helt stumt:/

Kooza
15 juni 2013 · 234 Inlägg

Nu har du ju inte lagt ut en bild på draget så vi ser vilket vilken sort det är. Men på dina förklaringar låter det ju som ett sånt här http://accessories.volvocars.com/Access … 08%29_2005 Detta är en monteringsanvisning och längst ner finns det bilder och förklaring på hur du monterar och demonterar själva kroken. Funkar den inte som det är tänkt är det bara att rengöra och smörja tills det fungerar och går lätt.

//Mattias

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
namcon
16 juni 2013 · 242 Inlägg

turbo98 skrev:

namcon skrev:

turbo98 skrev:

men de går ej har testat men de går ej , de gröna handtaget e liksom stumt och den röda pinnen e ute?

Låter som du har samma drag som jag har, du sätter draget upp och ner på bilen "klockan 6", sedan vrider du den moturs tills du kommer till klockan 12 då ska den klicka och den röda pinnen åker in, för att visa att den är monterad rätt.

Går det trögt får du ha på fett, så glider det hur lätt som helst.

Och när du tar bort den nästa gång måste du dra i den gröna spaken tills den röda hoppar ut och när du är vid klockan 6 och drar loss den från bilen kommer den röda att åka in igen, så för att montera nästa gång måste du börja med att dra i den gröna spaken.

draget går på "klockan 6" men de går ej o vrida den de e helt stumt:/

Så var min med sen hade jag på lite universalfett på pinnen som kroken glider över, då gick det hur lätt som helst. Är den delen snustorr blir det så trögt att du måste använda en minislägga för att få på/av den, så det blir stor skillnad med lite fett.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
namcon
17 juni 2013 · 242 Inlägg

Samma som jag har, så ha på fett och vrid på den! Funkar säkert med 5-56 eller annan olja också, men då kan den bli lika trög att få av, som den nu är att få på. wink

Det här fettet använde jag.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … ett-19826/

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang