Köpa orginaltändstift eller tändstift från OKQ8?

dawwe ...has left the building...
24 juni 2013 · 4 474 Inlägg

Jag kör oxå på "Biltema" stift (Brisk) i mina M (M3 E36, M5 E34 o snart även M5 E39). Dock så kan man inte köpa de stiften jag kör med hos Biltema då det är en "racing variant" (Brisk Premium LGS). O de funkar klockrent i bilarna. Har haft koll på stiften, skruvat ut o kollat hur de ser ut, ser ut att fungera perfekt, o jag märker ingen försämring i gången, snarare tvärtom. På M5 E34 går bilen jämnare o nästan helt fritt från de karaktäristiska "magerrycken" runt 1500-2000 varv. Nej Brisk är inga dåliga stift, de är/var bla OEM leverantör till VW koncernen. Iaf, Biltema tar ju rätt bra betalt för stiften (typ 60kr/st), så det går att hitta billigare märkesstift (NGK, Beru osv) på Ebay. Köpte nyligen nya Bosch Super 4 till min Passat -96, bilen ryckte vid belstning med de stiften, sjukt! Satte i de gamla NGK o allt var som vanligt, så nu sitter det nya NGK. Att frångå de rekommenderade stiften är alltid en liten chansning, det finns inte två olika stift-tillverkare som har exakt samma värmeområde på "motsvarande/kompatibla" stift.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang