Bränslesnål motor från 70-talet som blev nerlagd.

Aerodynamik ...
5 mars 2007 · 7 120 Inlägg

Min far har pratat åtskilliga gånger om en motor som tillverkades på 70-talet som var så bränsle snål att bensin-bolagen tyckte det var ett hot, så dem köpte upp den och skrotade den. Om detta nu är sant borde dem ju kunna tillverka en sån nu.
Är min far konstig eller någon som hört talas om detta?

Hurricane DRIVER @ HWR.se
5 mars 2007 · 621 Inlägg

Aerodynamik skrev:
Min far har pratat åtskilliga gånger om en motor som tillverkades på 70-talet som var så bränsle snål att bensin-bolagen tyckte det var ett hot, så dem köpte upp den och skrotade den. Om detta nu är sant borde dem ju kunna tillverka en sån nu.
Är min far konstig eller någon som hört talas om detta?

Japp de var väl han som sågade av en V motor till 2 cylindrar och körde med upphettning istället för kylning!! ? eller??

Farsan har åxå paratat om den isf!! smile

- V8 - 4 ever . . .
_________________
Sandman
5 mars 2007 · 873 Inlägg

Klart det är sant.

Väldigt många andra "myter" som också är sanna.

Framförallt när de involverar att bensin/bilbyggar företagen köper upp ideń och begraver den.
Det har hänt om och om igen, och gör att vi fortfarande använder stenålders teknik i en del avseenden.
För att de tjänar pengar på det.


Klart de "kan" göra miljövänligare/effektivare prylar i ett nafs. Men viljan finns inte.
De är nöjda med att skylla allt miljöboveri på den enskilda individen och fortsätta håva in pengar.

Konstigt att vanligt folk inte orkar bry sig... wink

Don't get mad, get even.
malgobay
18 april 2007 · 21 Inlägg

Jo, karln ni menar är smokey yunick. Hot vapor kallade han motorn som han hettade upp för att inte så mycket av bensinens energi skulle försvinna som värme.
http://schou.dk/hvce/
Han har gjort mycket för racingen den gubben, och extra mycket för att reta besiktningsmännen på racebanorna.
Den bränslesnåla motorn från 70talet var en gasturbin motor som ford(tror jag)labbade med och efter 2år med utveckling och tester funkade ypperligt, drog 0,4 l/mil, utsläpp nära 0 pga hög arbetstemperatur, vibrationsfri och kunde tankas med istortsett vad som hälst. Den försvann i nåt oljebolags kassavalv.
GM gjorde föresten en bil i början på 80talet som tankades med vatten, en elbil där vattnet rann ner på nån typ av metallplatta och alstrade ström. Låter fuffens tycket jag men det ska tydligen va sant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang