Saab 9-5, stöldlarmet strular

totore
16 januari 2011 · 20 Inlägg

Hej!
Bilen i frågan är min Saab 9-5 2,0 kombi 00. Sen några veckor tillbaka har stöldlarmet börjat skrika.
Jag låser bilen med fjärren då börjar den tjuta UTAN blinkers och INGET felmeddelande som "sevice stöldlarm" visas i displayen.
Det går att stänga av larmet genom att trycka på upplåsningsknappen på fjärren.
Jag låser mig in i bilen och efter tio sekunder låser jag upp och öppnar dörren eller gör lite oväsen då fungerar larmet som det ska.
Är det någon som vet vad det kan vara för problem?
Tack för all hjälp.

240bns
16 januari 2011 · 1 008 Inlägg

Med största sannorlikhet är det backupbatterierna i sirenen som är dåligt.
Det finns tre alternativ, koppla bort sirenen och få meddelandet " service stöldlarm" eller byta ut sirenen mot en ny  (ca 2500:-) eller öppna upp den och byta batterierna i den.
Det kan även vara oxid i kontaktstycket till sirenen som ställer till det så kolla det också.

Batterier finns exempelvis här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … siren.html
PDF med liten beskrivning: http://home.datacomm.ch/saeuberli/files … teries.pdf

totore
16 januari 2011 · 20 Inlägg

Tack för hjälpen!
Mycket snällt av dig. Ska kolla med båda alternativ.

totore
19 januari 2011 · 20 Inlägg

Har öppnat larmdosan för att byta batterier i denna, men sen jag kollat i olika bloggar att de batterierna som tex. SP säljer inte är av rätt typ (orig. cr17335, SP cr17335se) och verkar ge upp efter endast några månader, har jag återmonterat allt och rengjort kontaktstycket.
Det har inte tjutit sen imorse, nu är det bara att hålla tummarna.
Återkommer med vidare info.

totore
20 januari 2011 · 20 Inlägg

Det blev tyvärr inga framgångar, larmet skrek igen ikväll.mad

Är det någon som har bytt batterierna i sirenen fast av modellen cr17335SE (speedparts) istället för cr17335 (original) med framgång?

Däremot verkar det svårt att få tag på original batterierna med rätt benämning.hmm

Senast redigerat av totore (20 januari 2011)

Spawn79
15 mars 2011 · 16 Inlägg

Iom att du kan stänga av larmet med dosan när den tjuter så skulle jag gissa på glaskrossensorn.
Prova avaktivera den (Står i instruktionsboken hur du gör) så märker du om det är den.
Går att åka till en Saab verkstad (Eller någon med TechII) så kan man koppla bort den.

totore
23 mars 2011 · 20 Inlägg

Tack för tipset.

Nu har det gått två dryga månader och larmet har slutat skrika. Det jag gjorde var att öppna locket till elcentralen i motorrummet och rycka ut och in säkringen nr. 14 ( den till A/C; stöldlarmssirenet) och samtidigt passade jag på att trycka ner ordentligt de andra säkringarna som verkade sitta lite lösa.
Efter det fungerar som sakt larmet som det ska. Är det bara ett tillfällighet eller var det verkligen det som var problemet?
Hoppas att detta kan vara till hjälp till er med samma problem. Det kan  vara värt ett försök innan man börjar böka med batteri bytet.

Lycka till.cool

Baze88
28 januari 2013 · 12 Inlägg

Jag har samma problem med min men jag kan inte stänga av larmet med dosan, jag måste alltså in i bilen o starta den då stängs den av. Lite jobbigt tongue

Fekwall
3 juli 2013 · 3 Inlägg

Baze88 skrev:
Jag har samma problem med min men jag kan inte stänga av larmet med dosan, jag måste alltså in i bilen o starta den då stängs den av. Lite jobbigt tongue

Jag har exakt samma problem. Är det fortfarande batteriet eller är det något annat som strular? Skulle säga att det är sjukt jobbigt ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang