Skrammel i framvagn Audi A4 01

addek
28 juni 2013 · 55 Inlägg

Hej alla glada smile

Jag har ett sjukt irriterande ljud i min Audi A4 2001:a (B6)

Det yttrar sig i att när jag kör över ojämnheter så skramlar det något kopiöst. Men, håller jag vänsterfoten lite lätt på bromspedalen så låter det ingenting...


Jaha, perfekt tänkte jag... Något knas med bromsarna dådå... Så jag rev isär alltihopa och konstaterade att något smartskaft som bytte beläggen sist haft sönder den ena glidkolven samt gummiskyddet runt det... Nåväl, bytte dessa delar och inte vart det bättre... Det trodde jag väl i ärlighetens namn inte att det skulle bli heller...

Reflekterade även att "fjädrarna" som spänner fast oket i hållarna var lite väl lätta att få tillbaka så även dessa byttes... Nu ändrade ljudet karaktär en smula, men det låter likförbaskat när man kör över ojämnheter...

Min sista teori är att beläggen inte är stora nog (det verkar som om föregående ägare slagit på stort och monterat belägg ifrån biltema) för dom glappar en smula i ok-hållaren, men frågan är ju om det är tillräckligt för att det ska låta som om hela framvagnen ska ramla isär... Men ljudet försvinner ju när man bromsar samtidigt... Kan det vara så enkelt?

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
Cyklop
2 juli 2013 · 1 277 Inlägg

Prova att knacka på beläggena med en hammare eller liknande, då märker du om det slammrar i dom, om du inte redan löst problemet såklart

jaka54
2 juli 2013 · 5 778 Inlägg

Hej!
Du säger att det skramlar!?
Har du kollat att inte fjädrarna är av? Är en eller bägge fjädrarna  av så skramlar det när du kör över en ojämnhet i vägbanan.

Det kan också vara spindelledens P-ände som är sliten, men det borde inte låta något, bara kännas i om du tar tag och hjulet (kl12 och 6) och försöker rucka på hjulet. Du måste hissa upp hjulet för att testa detta.

Sen kan man alltid kolla krängningshämmarens gummibussningar?

Kolla motorns gummifästen?
Du har väl en hjälpram på din bil som motorn hänger i, den ramen är upphängd i gummibussningar, kolla dem också.

Kolla också stötdämparna!

it_mutt Avstängd
2 juli 2013 · 10 388 Inlägg

addek skrev:
Hej alla glada smile

Jag har ett sjukt irriterande ljud i min Audi A4 2001:a (B6)

Det yttrar sig i att när jag kör över ojämnheter så skramlar det något kopiöst. Men, håller jag vänsterfoten lite lätt på bromspedalen så låter det ingenting...


Jaha, perfekt tänkte jag... Något knas med bromsarna dådå... Så jag rev isär alltihopa och konstaterade att något smartskaft som bytte beläggen sist haft sönder den ena glidkolven samt gummiskyddet runt det... Nåväl, bytte dessa delar och inte vart det bättre... Det trodde jag väl i ärlighetens namn inte att det skulle bli heller...

Reflekterade även att "fjädrarna" som spänner fast oket i hållarna var lite väl lätta att få tillbaka så även dessa byttes... Nu ändrade ljudet karaktär en smula, men det låter likförbaskat när man kör över ojämnheter...

Min sista teori är att beläggen inte är stora nog (det verkar som om föregående ägare slagit på stort och monterat belägg ifrån biltema) för dom glappar en smula i ok-hållaren, men frågan är ju om det är tillräckligt för att det ska låta som om hela framvagnen ska ramla isär... Men ljudet försvinner ju när man bromsar samtidigt... Kan det vara så enkelt?

Monterat många biltemabelägg på audikärror, och det har aldrig skramlat om dessa, så där vågar jag nästan säga med säkerhet att du inte har felet.

Skulle däremot ta en titt på jaka54s tips

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
addek
4 juli 2013 · 55 Inlägg

Tack för alla svar smile

Problemet är iaf löst nu... Troligtvis kanske jag ska tillägga... smile det fungerade på den korta provturen jag gjorde och där det alltid skramlat...

Skramlet kom ifrån beläggen, de inre beläggen glappade rätt friskt... Men, problemet berodde iaf på att när beläggen byttes sist så hade personen som bytte dessa ingen större koll på hur grejjorna ska sitta uppenbarligen...

Det följer med ett plåtbleck som tydligen ska sitta på det inre belägget mot kolven till, det hade han satt på det yttre belägget... Där gjorde det inte så stor nytta...

Men av någon annledning fick jag för mig att testa att sätta det på det inre belägget och där såg det ut som att det skulle sitta... Plockade isär och satte ihop allt igen för femtielfte gången och så var det skrammelfritt... Guuuuud så skönt....

Jaka54: Dessa delar har jag bytt.. Bytte "bananerna" och gummilagren till krängningshämmaren, fast det gjorde ju ingen större nytta ändå... :p

Senast redigerat av addek (4 juli 2013)

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
it_mutt Avstängd
4 juli 2013 · 10 388 Inlägg

addek skrev:
Tack för alla svar smile

Problemet är iaf löst nu... Troligtvis kanske jag ska tillägga... smile det fungerade på den korta provturen jag gjorde och där det alltid skramlat...

Skramlet kom ifrån beläggen, de inre beläggen glappade rätt friskt... Men, problemet berodde iaf på att när beläggen byttes sist så hade personen som bytte dessa ingen större koll på hur grejjorna ska sitta uppenbarligen...

Det följer med ett plåtbleck som tydligen ska sitta på det inre belägget mot kolven till, det hade han satt på det yttre belägget... Där gjorde det inte så stor nytta...

Men av någon annledning fick jag för mig att testa att sätta det på det inre belägget och där såg det ut som att det skulle sitta... Plockade isär och satte ihop allt igen för femtielfte gången och så var det skrammelfritt... Guuuuud så skönt....

Jaka54: Dessa delar har jag bytt.. Bytte "bananerna" och gummilagren till krängningshämmaren, fast det gjorde ju ingen större nytta ändå... :p

Ah, ja det kan ju påverka wink

Spelar nog ingen roll vilka, eller snarare var man köpt sina pryttlar om man monterar det så tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
addek
4 juli 2013 · 55 Inlägg

it_mutt skrev:

addek skrev:
Tack för alla svar smile

Problemet är iaf löst nu... Troligtvis kanske jag ska tillägga... smile det fungerade på den korta provturen jag gjorde och där det alltid skramlat...

Skramlet kom ifrån beläggen, de inre beläggen glappade rätt friskt... Men, problemet berodde iaf på att när beläggen byttes sist så hade personen som bytte dessa ingen större koll på hur grejjorna ska sitta uppenbarligen...

Det följer med ett plåtbleck som tydligen ska sitta på det inre belägget mot kolven till, det hade han satt på det yttre belägget... Där gjorde det inte så stor nytta...

Men av någon annledning fick jag för mig att testa att sätta det på det inre belägget och där såg det ut som att det skulle sitta... Plockade isär och satte ihop allt igen för femtielfte gången och så var det skrammelfritt... Guuuuud så skönt....

Jaka54: Dessa delar har jag bytt.. Bytte "bananerna" och gummilagren till krängningshämmaren, fast det gjorde ju ingen större nytta ändå... :p

Ah, ja det kan ju påverka wink

Spelar nog ingen roll vilka, eller snarare var man köpt sina pryttlar om man monterar det så tongue

Dagens sanning smile

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang