Audi A4 1,8 svajande tomgång

2bad4u
28 januari 2011 ·

En  a4 med ADR motor som har som enda problem att bilbesiktningen inte godkänner pga av hysteriska värden på CO och HC
Har bytt olja och stift tempgivare, termostat, vevhus vent och kat. ( som va helt utblåst) så då trodde jag att problemet var löst .....men när man kört det varm gick tomgången upp till 1500 och ner till 1000 och så höll den på., men den går bra alldeles innan den blivit varm. Har försökt att nollställa spjällhuset genom att varmköra bilen, sen vrida tills tändningsläge, gå ut och lyssna på spjället att det skall ställa om sig, men utan lycka.
Någon som har nån som helst aning om vad detta kan vara, har försökt "allt".

tacksam för alla svar smile

mvh Phille

Senast redigerat av 2bad4u (28 januari 2011)

2quick4u
28 januari 2011 · 296 Inlägg

en vild gissning, tomgångsmororn? smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
2bad4u
28 januari 2011 ·

kan vara, vart sitter den? smile

2quick4u
28 januari 2011 · 296 Inlägg

innanför gasspjället smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
2bad4u
28 januari 2011 ·

den har ingen tomgångsmotor haha den har bara spjället smile

2quick4u
28 januari 2011 · 296 Inlägg

har du smörjt upp och gjort rent spjället då? smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
2bad4u
1 februari 2011 ·

ahh okej tack för hjälpen, har löst problemet nu. Jag hade loss hela såjället och vevhusventilation, sen öppnade jag spjällets undersida och smörjde med lite el sprej. satte tillbaka alltsammans och vips så funkade den som en klocka igen, oavsett varm eller kall smile

Uthil
6 juli 2013 · 61 Inlägg

Hej!

Samma bekymmer för mig, men dock så går bilen klockrent , men vid start så dör den, får försöka några ggr och efter en stund hoppar den igång, har hjälpt till lite vid start ögonblicket att gasa lite grann och då fungerar det. men om jag kör en liten bit och ska stanna så vill bli dö, den svajjar på tomgången från 500 upp till 900 några ggr för att sedan lägga sig stadigt på 900 varv! Kan det vara samma problem, kan ju prova att göra rent spället och se vad som sker.

Mvh Knotten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang