Startar inte på första försöket

brimsto
1 juli 2013 · 7 Inlägg

Hejsan
Jag har en polo 1,6i -97 som på senare tid inte startar första gången jag vrider om nyckeln men startar som vanligt andra gången man vrider om, har även kommit på att den startar fint om jag vrider på tändningen och sedan väntar några sekunder för att starta den.

Vad kan detta bero på? Har inga andra problem med bilen.

Tacksam för svar

Racso Dr Snuggles
1 juli 2013 · 956 Inlägg

Det är inte en diesel du har då? wink

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"
brimsto
1 juli 2013 · 7 Inlägg

Haha näe det är det inte!tongue

PerArne Mycke vill ha mer...
2 juli 2013 · 611 Inlägg

Hör du om bränslepumpen går nån sekund när du vrider på tändningen?

//Per-Arne
brimsto
2 juli 2013 · 7 Inlägg

Jepp den det gör den.
En polare till mig snackade om att det kanske har något med en backventil att göra, kan det stämma?

scorpan6662
3 juli 2013 · 177 Inlägg

brimsto skrev:
Jepp den det gör den.
En polare till mig snackade om att det kanske har något med en backventil att göra, kan det stämma?

Japp låter som att bilen tappar bränsletrycket när den stått ett tag. Osäker på hur det ser ut just på din modell men borde sitta en tryckregulator el dyl med en backventil i.

Är den lätt startad om du startar om den när den redan varit igång?

brimsto
4 juli 2013 · 7 Inlägg

scorpan6662 skrev:
Japp låter som att bilen tappar bränsletrycket när den stått ett tag. Osäker på hur det ser ut just på din modell men borde sitta en tryckregulator el dyl med en backventil i.

Är den lätt startad om du startar om den när den redan varit igång?

Okej, jo den startar direkt när den är ny körd.
Är backventilen något man enkelt kan komma åt och byta själv?

scorpan6662
4 juli 2013 · 177 Inlägg

Brukar inte vara några konstigheter att byta men är som sagt lite osäker på hur det ser ut på din motor, kanske någon annan har bättre koll på?

PerArne Mycke vill ha mer...
6 juli 2013 · 611 Inlägg

Du borde åka in på VW och fråga direkt, då kan dom söka upp prylen du ska ha på datorn. Du behöver inte köpa den där men dom kan ju vara hjälpsamma att peka ut var den sitter och hur mycke jobb det är att byta den. Å ja visst så är det ett överkomligt pris så kan du ju köpa den där, ibland ska man inte ta för givet att orginal delar alltid är dyrast för så är det inte.

//Per-Arne
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang