Lite knack i 940:in

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
17 april 2007 · 946 Inlägg

Hej!
Det har börjat knacka lite i motorn på min 940, låter bara vid gaspådrag/motstånd dvs inte när man ger gas vid friläge. Kör man och t ex motorbromsar låter inget. Detta fenomen började för bara ett tagsen, efter en resa t/r Jönköping - Stockholm. Kollade oljan, visserligen lite låg nivå men det låter även efter påfyllning. Tanken slog mig att det var ventilerna som inte lyfte riktigt pga låg oljenivå eller liknande... Bilen slog precis om till 28000 mil när knacket började. Känner igen ljudet från andra Volvo-bilar, men vad beror det egetligen på och är det skadligt?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Gustavsson88
17 april 2007 · 1 Inlägg

kan vara ventildämparna som börjar bli slitna.. tätningar kanske:P vet inte.. kolla upp runt ventilerna..

TeamParkbänk!
dalldall
17 april 2007 · 97 Inlägg

dom flesta volvo med dessa motorer har ett speciellt knackande oberoende av mil, min har gått snart 50000 mil och låter med. det är svårt att avgöra om det kan vara nåt annat utan att höra det själv! men troligen är det bara volvoljudet!!!

BMW 535 (1988)
jonas 740
17 april 2007 · 429 Inlägg

dalldall skrev:
dom flesta volvo med dessa motorer har ett speciellt knackande oberoende av mil, min har gått snart 50000 mil och låter med. det är svårt att avgöra om det kan vara nåt annat utan att höra det själv! men troligen är det bara volvoljudet!!!

Det du nog menar är nog kolvbults knack är vanligast på turbomotorer och då knackar det oftast bara på tomgång till 1500-2000rpm och det är inget farligt att köra med men störade ljud...

Är knacket högt eller tickar den?
Som det inte är avgaspackningen mellan grenrör och topplock? Då får man ett tickande ljud
när gaspådrag eller belastning som kan höras in i kupen.

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
19 april 2007 · 946 Inlägg

jonas 740 skrev:

dalldall skrev:
dom flesta volvo med dessa motorer har ett speciellt knackande oberoende av mil, min har gått snart 50000 mil och låter med. det är svårt att avgöra om det kan vara nåt annat utan att höra det själv! men troligen är det bara volvoljudet!!!

Det du nog menar är nog kolvbults knack är vanligast på turbomotorer och då knackar det oftast bara på tomgång till 1500-2000rpm och det är inget farligt att köra med men störade ljud...

Är knacket högt eller tickar den?
Som det inte är avgaspackningen mellan grenrör och topplock? Då får man ett tickande ljud
när gaspådrag eller belastning som kan höras in i kupen.

Hej! Tack för era svar!
Nej, den knackar inte mycket på tomgången. Ja, tickar är väl mer rätt beskrivning på det hela. Bytte topploppspackning för ca 500 mil sen... Men borde inte vara några problem att köra med eller?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang