Låst automatlåda i P-läge (INTE låst vxlspak)

norrliden
11 juli 2013 · 4 Inlägg

Hejsan.
Hoppas det finns någon guru här som kan hjälpa mig.
Bytte motor och låda på min 290 tdt -98. Satte i en likadan motor och låda från en -97.
Sedan började h-vetet. Det är bomstopp i lådan!!! Jag har fullt rörlig spak. Har provat byta styrenhet, kabelstam, bytte tillbaka ventilpaketet från lådan som satt i. Räknat kablar, kollat färgerna på kablarna och allt annat tänkbart. Kopplade upp den i dator och fick veta att 2 magnetventiler saknar ström och något om motortempgivare.
Kabeln från tempgivaren i den isatta motorn saknar motsvarande kontaktstycke i bilen så den har jag inte kopplat.
Är det någon som kan ge mig klara besked om vad nästa steg är? (Frånsett att skrota eländet)
Tack på förhand/ Bosse

kallabaz
11 juli 2013 · 362 Inlägg

Om magnetventilerna inte får ström och sitter i lådan så kan den inte driva.
Eller sitter den verkligen kvar i P-läget med spärr och hela paketet?

norrliden
11 juli 2013 · 4 Inlägg

Lossar jag spaken från staget så går spaken att röra. Men växelförarstaget är fast i p-läget.

torpis Forummoderator
11 juli 2013 · 10 572 Inlägg

Vad är en 290tdt för någonting??  Du har gjort tråden udner avancerad motorteknik, då förväntar vi oss ännu tydligare beskrivningar än i övriga forumet...

flyttar tråden då växellåda inte är motorteknik

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
norrliden
11 juli 2013 · 4 Inlägg

Jag lade den här ifall det kunde ha med elektroniken att göra...

tekniknissen1
11 juli 2013 · 866 Inlägg

En dum fråga ;-) men har du fått i ordäntligt med olja i lådan ? Är inte hemma på MB lådor men BW ZF lådorna som sitter i BMW kan ta en bra stund på sig att få ut oljan i systemet  motor igång och hälla i brukar dra i sig 2-3 liter efter start och mer om momentomvandlaren har varit av. stendöda innan dom fått olja. Men som  kallabaz nämnde saknas ström till mangneten så händer där inget. Tittade snabbt på ett elschema men vet inte vilken låda du har men en som heter 722 ska ha ström igenom D läges kontakten och ner till  i lådan. ?
Mer info hade varit bra!

norrliden
11 juli 2013 · 4 Inlägg

Jag tackar för inkomna förslag, men verkar som att det var ett skitfel...
Låsningen för växelväljaren inne i lådan hade gått sönder så inkommande vajer kunde inte frigöra som den skulle.
Förhoppningsvis så fungerar det efter åtgärd imorgon, annars återkommer jag smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang