Volvo s70 1998 problem

Kimolssonn
12 juli 2013 · 5 Inlägg

Hej, har nyligt köpt en volvo S70 med den vanliga 10 ventilarn på 144 hk. Har dock märkt 3 saker som jag stör mig lite smått på.

1 När bilen är kall så läker det någonstans ifrån avgasröret, men det försvinner och man hör inget avgasläckage när motorn blivit varm, så jag tänkte att detta kanske är något vanligt problem? Just att det försvinner när den blivit varm? någon som har en idé av vad det kan vara? Har kollat under bilen men såg ingenstans där det såg ut att kunna läka..

2. När bilen står på tomgång och man duttar till på gasen snabbt så hör man ett sugljud från motorrummet, det liksom suger till snabbt bara sen försvinner det, är detta normalt eller kan det möjligtvis vara nån insugsläcka?

3. Motorn tickar, väldigt lågt man hör det knappt när huven är stängd.. Den tickar varm som kall. Har fått höra att detta är normalt men jag blir lite skeptisk.

Väldigt tacksam för tips och råd!
Mvh.

marcus80 Sir
12 juli 2013 · 935 Inlägg

1: metall expanderar när det blir varmt. Kolla över alla skarvar så inte det är något sånt.

2: kan vara luften som sugs in i motorn, därför låter det?

3: det är spridarna som låter. Låter på alla bilar då det är magnetventiler som öppnar och stänger.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Brådhis * Voff voff *
12 juli 2013 · 10 314 Inlägg

1: Kolla flexröret vid främre röret. Inta alls ovanligt att detta ger upp när folk kör med trasiga övre motorfästen.

2: Normalt.

3: Normalt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimolssonn
12 juli 2013 · 5 Inlägg

okej tack för svaren! Jag har tittat lite mer noga under bilen idag och då såg jag ett hål i ljuddämpare, det ska svetsas, men det är ändå som att det låter som att det läker om man står precis under grenröret typ, och det låter sju resor värre om motorn är kall, verkar vara rätt så svårt att se exakt vars det läker men antar att grenrörspackningen är lite dålig. Flexröret såg då helt ut

bronco_z
13 juli 2013 · 604 Inlägg

Blås med lite tryckluft i röret så hittar du läckan.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang