Värmeproblem Passat

mined
20 december 2012 · 2 Inlägg

Hej

Har en passat 1.8T -04. Har haft dålig eller ingen värme i kupen. Den la av i slutet på förra vintern och eftersom jag inte behövde något värme under varmare månader så gjorde det inget när termostatbyte/rensning av kylsystemet inte hjälpte. Nu kom dock kylan igen och problemet blev återigen aktuellt. Har nu även bytt vattenpump och rensat/luftat systemet igen utan någon större förändring. Spjällmotorn verkar funka då den går att se bakom klimaenheten. Ska också tillägga att det spelar ingen roll om om värmen är inställt på 21, 26 eller 31 grader.För att korta ner det hela så misstänker jag att det är någonting fel på värmepaketet och det jag och min mekanikern kom fram är att när man tar loss slangarna för tur och retur av värmen in till kupen så är returen betydligt trögare än tillförseln. Kan vara någonting i kylaren i kupen som blockerar flödet.  Det är samma ljuma värme (oftast kyla) som kommer ut. När vi dock provade stoppa in vattenslangen i röret där returen ska komma egentligen så var flödet jätte bra. Jag har nu växlat på tur och retur slangar och har nu bra med värme i bilen. Har inte lust att lägga massa pengar på nytt värmepaket då bilen inte längre är värd pengarna och undrar nu vad detta innebär för bilen iom att jag i princip ändrat på flödeshållet. Är det ok att köra så?
Pilen visar alltid stadiga 90 grader och har alltid gjort det.

Tack
Mined

Biemer
14 juli 2013 · 110 Inlägg

Tjena, du kanske har löst problemet, men jag hade ingen värme i min a4, då spola jag systemet baklänges med brandslang då kom det ut skit sedan hade jag bra värme smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang