Volvo 940 B230FK i en volvo 745

Anderholm
18 juli 2013 · 613 Inlägg

tydligen vill inte min trötta motor vara med längre så ett nytt roligare alternativ vore en LTT.

så ett stundande motorbyte är på gång dock är frågan vad behöver man göra för att få ner en B230FK från en 940?

är det mesta bolt on utom elen?

en regbesiktning borde väl inte heller vara något problem då det mesta i 745 från 1992 är tidig 940

tanken är att byta WG också så man får samma effekter som en FTT men de motorerna är hårdare körda enligt en vän på skoten så han tyckte att jag skulle köpa en lågmilad B230FK sen byta WG och tryckklocka
så hade man enligt honom exakt samma effekter som en FTT

en fråga jag funderat på är om man behöver en IC sitter det IC på LTT?

alla tips och svar är välkomna

Mvh Anderholm

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
avse
19 juli 2013 · 169 Inlägg

För det första, har du LH2.4 eller regina?

Westergren Large Cap
19 juli 2013 · 1 816 Inlägg

Anderholm skrev:
tydligen vill inte min trötta motor vara med längre så ett nytt roligare alternativ vore en LTT.

så ett stundande motorbyte är på gång dock är frågan vad behöver man göra för att få ner en B230FK från en 940?

är det mesta bolt on utom elen?

en regbesiktning borde väl inte heller vara något problem då det mesta i 745 från 1992 är tidig 940

tanken är att byta WG också så man får samma effekter som en FTT men de motorerna är hårdare körda enligt en vän på skoten så han tyckte att jag skulle köpa en lågmilad B230FK sen byta WG och tryckklocka
så hade man enligt honom exakt samma effekter som en FTT


en fråga jag funderat på är om man behöver en IC sitter det IC på LTT?

alla tips och svar är välkomna

Mvh Anderholm

-Wastegaten behöver du inte byta. Räcker med en tryckklocka från en FTT, en ställbar tryckklocka, "bricka" upp tryckklockans fäste eller "pystrimma". Ställbar tryckklocka är att rekommendera av dessa alternativ.
-Ja, det sitter IC på både LTT och FTT. Hoppa inte över IC:n utan montera en sådan och montera tryckrören.

Anderholm
19 juli 2013 · 613 Inlägg

avse skrev:
För det första, har du LH2.4 eller regina?

vart står detta?

i motorrummet eller vid elhärvan?

Mvh

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Westergren Large Cap
19 juli 2013 · 1 816 Inlägg

Anderholm skrev:

avse skrev:
För det första, har du LH2.4 eller regina?

vart står detta?

i motorrummet eller vid elhärvan?

Mvh

Regina/rex fanns bara på sena -91 och -92.
Nu vet jag inte vilken årsmodell bilen i frågan är, men kolla om du har en luftmassemätare (LMM) eller en tempgivare vid luftboxen/luftfiltret. LMM = LH2.4 , tempgivare = regina/rex.

http://forumbilder.se/images/51120121003453bfc.jpg
Regina/rex givare

http://www.volvo940turbo.dk/Bilder/195.jpg
Luftmassemätare LH2.4 (LMM)

lartz Mekaniker
19 juli 2013 · 240 Inlägg

Om jag skulle göra om Ltt till Ftt skulle jag nog kolla så jag har samma saker som en ftt speciellt med sprutet så jag vet att motorn inte går för magert.

Bil & Maskin i Munkfors AB.
Volvo 240 GL "Barbro" (1988)
Anderholm
19 juli 2013 · 613 Inlägg

745-an är från 1992 alltså en av de sista så jag har rex/regina kikade under huven idag
detta är en fördel då 940 har samma eller?


jag skrev fel jag har rex/regina

tack för bra och förklarade bilder smile

Mvh Anderholm

Senast redigerat av Anderholm (19 juli 2013)

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Anderholm
19 juli 2013 · 613 Inlägg

jag sökte lite på olika system och har förstått att jag har absolut fel system att bygga på

940 b230FK har bosch och inte rex/regina

så då är frågan går detta brygga utan större ingrepp då el inte är min stora passion?
Eller ska man bara hinka i en likadan motor och vara glad för att den startar och tuffar ^^

jag har 2 stycken reservdelsbilar som är från 90 och 88 båda har LMM går det att ta dessa system och flytta över eller kostar det mer än det smakar?

Mvh

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Westergren Large Cap
19 juli 2013 · 1 816 Inlägg

Ja, då blev det krångligare!

Försök kom över en skrotad/krockad/billig 940/945 och plocka motor samt kabelstam, givare, boxar osv från den till din 745.

Dock enklare att köpa en komplett 940/945 med fk-motorn, men vill du pilla och mecka så är det bara att köra på!

Anderholm
19 juli 2013 · 613 Inlägg

det går inte att plocka Lh systemet från en av reservdelsbilarna och föra över till min bil sen byta motor?

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
NoCooL
19 juli 2013 · 215 Inlägg

Har gjort denna operation ett par gånger nu. enklaste sättet är att ta motor/kabelstam från donatorbil. Mycket jobb men du spar in sjukt många timmar från felsöknings tid. Händer alltid att man tabbar till sig.

Eller så köper du min 745 gl som är ombygd o klar till turbo redan. sitter 960 fron o glastaklucka på smile

Anderholm
19 juli 2013 · 613 Inlägg

nej tack har plöjt ner mycket pengar i våran 745 redan och lagat mycket rost så den bilen kommer vi ha kvar länge får leta reda på en bättre beg motor bara ^^ tack för hjälpen iallfall

Mvh

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang