2st kicker cvx 15" vad mer behövs?

Extazzy
10 juli 2013 · 48 Inlägg

hej, har 2 st kicker cvx15" basar i en passat 00a. driver det med ett b2 mono på 1800w rms i 1 ohm. har för tillfället bara i en 33mm kabel och bara ett batteri. vad är rekomenderat att ha och hur vet jag vad det ska vara för längd på portarna?

Extazzy
11 juli 2013 · 48 Inlägg

lådan som jag har nu är på 262.87L invändigt med 2 st 5" portar på ca 40cm var (basarna och portarna är inte inräknade i volymen) . räcker det verkligen med dom 2 portarna och är det ens längden rätt på dom?

pettsson90
11 juli 2013 · 2 Inlägg

Hej,

Kolla vad det står för rekommendation på kabelarea för steget. Skulle tippa på att det är 50 mm2. Du bör aldrig ha mindre än rekommenderat.
Sen om det räcker med ett batteri eller om man ska ha fler är lite beroende på hur hårt du vill spela. Ju mer du krämar ur steget ju mer ström behöver du. Så det bestämmer hur mycket ström du behöver. Men visst, kan du lägga i fler batterier så är det att rekommendera:)

Nu till låda och portar, detta är väldigt svårt att svara på vad som är rätt och fel.
Det beror helt på vad just du tycker om och vad du har för ändamål. Om du ska spela högt, spela rent vilket typ av musik du lyssnar på bland annat.

MVH

Drönirettab
11 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Extazzy skrev:
lådan som jag har nu är på 262.87L invändigt med 2 st 5" portar på ca 40cm var (basarna och portarna är inte inräknade i volymen) . räcker det verkligen med dom 2 portarna och är det ens längden rätt på dom?

Är det verkligen 5" portar?
Vilken innerdiameter har de?

Även om det skulle vara 6" portar så verkar avstämningen ligga ganska lågt, troligen ner mot 30 Hz eller aningen lägre. En sån avstämning ger i princip bara djupbas, dessutom kan lufthastigheten bli hyfsat hög om man pressar steget ordentligt. smile

Extazzy
12 juli 2013 · 48 Inlägg

Kollade igen och porten är 4" 10cm. Måste väl bli åt helvete för litet eller?.

Frippe_L Gladen Audio
12 juli 2013 · 2 388 Inlägg

Extazzy skrev:
Kollade igen och porten är 4" 10cm. Måste väl bli åt helvete för litet eller?.

Korrekt antagande :-)
Jag hade gärna använt iaf två 6" eller motsvarande slotport, portlängd beror ju på avstämning men med tanke på den relativt stora lådan krävs det inte så långa portar för vettig avstämning.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Drönirettab
12 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Avstämningen ligger då ner mot 20 Hz, inget man har nytta av i en bil normalt sett. För hemmabruk möjligen. Faktiskt ser det ut att funka i teorin med endast 2 st 4" portar när avstämningen ligger så lågt, men man bör hålla sig till frekvenser över 25 Hz för att inte få alltför höga lufthastigheter.

Jag rekommenderar att du sågar upp hålen så att 2 st 6" portar får plats istället, då kan du till att börja med kapa rören 15 cm (ca 35 Hz avstämning) och sedan sätta trattar i båda ändar. Spelar det för djupt så kapar du några cm kortare. Om röret är så kort att trattarna i princip sitter ihop så borde avstämningen vara runt 40-41 Hz. smile

Extazzy
21 juli 2013 · 48 Inlägg

Kan jag ha 3st 4" portar annars? Och vad för längd isåfall?

Leo86
21 juli 2013 · 1 468 Inlägg

Vet av egen erfarenhet att 35-37hz funkar utmärkt till blandad musiksmak i en passat -00 kombi då jag har en sådan själv och labbat lite smile.

2st 6" på 25cm styck i en låda på 262 liter borde funka ~35.4 hz.

Personligt tycke självklart!

Drönirettab
21 juli 2013 · 21 761 Inlägg

Extazzy skrev:
Kan jag ha 3st 4" portar annars? Och vad för längd isåfall?

Jag tycker att lufthastigheten i portarna blir lite väl hög om du driver basarna fullt ut, 2 st 6" portar eller 4-5 st 4" portar är ett bättre alternativ. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang