Motorproblem.....

Woot
6 maj 2006 · 85 Inlägg

Tjejens gamla opel kadett 1,6 har svårt med sitt hjärta...
Vill liksom inte komma igång, kan funka ett tag att köra men sedan händer nått. (spelar ingen roll om motorn är kall eller varm)
Den börjar hoppa, oftast så dör den efter det.
Sedan efter allt från 5-30 min så startar den igen så går den ett tag.

Allt detta började med att en morgon var batteriet helt utdraget, tog och tjacka ett nytt och dunka i, det batteriet har funkat galant..Batteriet laddas även när bilen är igång så inget problem med det.
Kollat det vanliga dumma sakerna som olja, luft filter mm.

Men står här mellan att skrota den, laga den eller sälja den till nån stackare.
MEN, kan ju vara nått simpelt med den också, därför kom ja hit tongue

Kom nu med alla tips och råd ni kan så är ni snälla!

Volvo V70R AWD "Saffransbullen" (1998)
Malmoe SSS -12
6 maj 2006 · 3 217 Inlägg

Det kan inte helt enkelt vara startmotorn som tagit in vätska av någon slag och blir lite seg? Eller generatorn som inte ladda så friskt som den ska? Kolen kanske slut...

Det känns lite som att startmotorn är lite kass om jag ska vara ärlig... Att där är något slags kontaktfel eller överslag! Kolla upp den och se vad du kan komma fram till!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Drönirettab
6 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Jaha, nu kommer jag och börjar hänga upp mig på batterier igen som vanligt.

Bilen gick alltså bra innan du bytte batteri? Om det är på det viset så finns faktiskt risk att det nya batteriet är dåligt, det kan vara kortslutning i någon cell. Men det behöver inte vara kortslutning hela tiden utan vibrationer kan göra att plattorna i batteriet skakar ihop ibland och när det blir kortslutning så får inte tändningen tillräcklig spänning med följd av att motorn hackar och stannar.

Naturligtvis är det inte säkert att det är på detta vis men för att utesluta batteriet så kan du försöka få tag i ett batteri som du vet fungerar och sätta i bilen, det är mitt förslag.

Malmoe SSS -12
6 maj 2006 · 3 217 Inlägg

T. ex låna ett av en vän innan du går iväg och köper ett nytt dyrt batteri!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Woot
6 maj 2006 · 85 Inlägg

Fuckface: Ja är ingen höjdare på motorer..Bara råkar älska bilar! Generatorn fungerar som den ska, kört med voltmeter och se så den laddar bra hela tiden, så det är lugnt på den fronten.
Startmotorn..Används den hela tiden?! tongue Ska kolla upp vart den kan sitta och pilla lite på den.

Drönirettab: Bilen gick bra...Tills en morgon då den var helt död, jag kom med min älskade voltmeter igen och kollade, batteriet låg på 8 volt, på tok för lågt. Tog bort batteriet och laddade upp den, kontrollerade batterivattnet med, det var ok. Men efter 2 dagar var batteriet slut igen, dvs att batteriet va kasst. Efter det köpte hon ett nytt batteri. Batteriet som sitter i nu är prima, men kan iof stoppa i mitt batteri jag har i min för test bara, skadar ju inte att vara helt säker.

Senast redigerat av Woot (6 maj 2006)

Volvo V70R AWD "Saffransbullen" (1998)
Drönirettab
6 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Javisst, det tycker jag också. Då har man iaf uteslutit en sak. Eftersom jag är en liten batterinörd så brukar jag haka upp mig på batteriet stup i ett så fort det finns minsta misstanke. Även om batteriet är helt nytt så kan det vara fel på det även om det inte är så vanligt.

Det skadar ju inte att kolla jordkabel/fläta och pluskabeln heller så att det inte glappar någonstans.

Senast redigerat av Drönirettab (6 maj 2006)

silent GSI
20 april 2007 · 6 Inlägg

Jag tror det e spridarna eller kanske bränslerelät ..... bränsle filtret  ne jag tror det är spridarna för jag hade samma problem och det verkar vara många som har juest det problemet med kadett .... men du kan jue göra som mig byta presic allt i hela systemet smile

-Lev ditt eget liv för du ska dö din egen död-
MilleN
20 april 2007 · 9 108 Inlägg

silent skrev:
Jag tror det e spridarna eller kanske bränslerelät ..... bränsle filtret  ne jag tror det är spridarna för jag hade samma problem och det verkar vara många som har juest det problemet med kadett .... men du kan jue göra som mig byta presic allt i hela systemet smile

Bra att du ger förslag men tråden är ett år gammal wink

Tompa_Vax Skogs Arbetare
20 april 2007 · 413 Inlägg

du menar väller ändå 2 år ju

Go For It!!
MilleN
20 april 2007 · 9 108 Inlägg

Tompa_Vax skrev:
du menar väller ändå 2 år ju

Hur är det med matten? wink Det är väl 2007 nu?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang