Bensinare svartryker och drar mycket bränsle!

OVERDOSE
23 juli 2013 · 77 Inlägg

Tjena tjena! Har ett häftigt fel på min Volvo 740 som jag inte har en aning om vad det är! Var ute och åkte och lambda lampan började lysa , Trodde de va avgassystemet som läkte eftersom jag åkte på en väldigt dålig väg.. Bilen började dra ungefär 3 liter milen och började svartryka , Så åkte hem och svetsade ihop varenda litet hål jag hittade och satte dit det igen. Men efter körning på ungefär en mil så började lampan lysa igen och den började svartryka igen , stannade och kollade luftfiltret som inte såg så himla roligt ut , Gjorde rent det och satte dit det igen , Kopplade lös minuskabeln på batteriet och körde igen. körde några mil och bilen bara dog , Men lampan lyste inte. hade lite bensin i den men inte så lite att den bara skulle dö , hällde in reservdunken och den va sjukt segstartad (brukar inte vara det) Har nu kört någon mil bara vågar inte köra nå mer eftersom den fortfarande svartryker, har kollat allt möjligt men hittar inga fel , någon som vet vad det kan vara? /Jocke

Böörnarååå
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 juli 2013 · 14 086 Inlägg

OVERDOSE skrev:
Tjena tjena! Har ett häftigt fel på min Volvo 740 som jag inte har en aning om vad det är! Var ute och åkte och lambda lampan började lysa , Trodde de va avgassystemet som läkte eftersom jag åkte på en väldigt dålig väg.. Bilen började dra ungefär 3 liter milen och började svartryka , Så åkte hem och svetsade ihop varenda litet hål jag hittade och satte dit det igen. Men efter körning på ungefär en mil så började lampan lysa igen och den började svartryka igen , stannade och kollade luftfiltret som inte såg så himla roligt ut , Gjorde rent det och satte dit det igen , Kopplade lös minuskabeln på batteriet och körde igen. körde några mil och bilen bara dog , Men lampan lyste inte. hade lite bensin i den men inte så lite att den bara skulle dö , hällde in reservdunken och den va sjukt segstartad (brukar inte vara det) Har nu kört någon mil bara vågar inte köra nå mer eftersom den fortfarande svartryker, har kollat allt möjligt men hittar inga fel , någon som vet vad det kan vara? /Jocke

Eftersom du har Lambda så har du väl även en LMM som kan va fel på. En eller fler injektorer kan vara slut. Lambdan kan va slut. Ja, det finns en del att kolla upp. Göra oljebyte kanske. Byta stift. Varför kopplade du bort minuskabeln, då tappar du ju laddningen på bilen.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (23 juli 2013)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
OVERDOSE
23 juli 2013 · 77 Inlägg

Jo det kan vara allt möjligt , men är väl bara att börja leta hehe smile , Kopplar man bort den och sätter dit den igen så slocknar ju Lambda lampan , ett lite trick att kolla om den tänds igen , tänds den igen så är ju felet kvar , brukar då vara så smile

Böörnarååå
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang