3185
Sök

Motorlampan lös - ska jag oroa mig? - Toyota Avensis Verso 2002, 2.0 bensin VVTi

4 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
Motorlampan började lysa efter ca 20mil motorvägskörning. Och lös i ytterligare 30mil. Dagen efter var den släckt, och har nu varit det i några dagar. Bilen hade stått ett tag innan jag körde den.

Ska jag oroa mig?

Har läst ut felkoder mha ELM327 och och Torque fick P0420 och P0430

(vilket jag inte förstår, då det ska betyda att katalysatorerna för båda motorbankerna jobbar med för låg effektivitet. Motorn är en radfyra. Har den mer än en bank?)

Har tittat på denna http://www.youtube.com/watch?v=vKLFO8MF7SY och försökt titta på syresensorernas utspänning före och efter cat, men hittar bara en syresensor som heter sensor2 (minns inte vilken bank). Den oscillerar, men sitter den verkligen efter catten om det bara finns en?

Så, är det så att denna bil har luft/bränsle-blandningssensor och inte förlitar sig på syresensor före och efter cat för luft/bränsle-blandning?

Vem kan, eller kan man ens, göra det som visas i youtubeklippet på min bil?

lite vilsen som ni märker.

Tacksam för svar.

MVH

Fikakungen.

PS måste rekommendera youtubeklippet i texten ovan. mycket Pedagogisk, om man förstår engelska.

edit: stavning.
Senast redigerat av fikakungen (19 juli 2013)

4 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
Igår, efter ca 10 mil motorvägsskörning i ca 130km/h tändes lampan igen. Samma felkoder som ovan, Släckte den med ELM327 och Torque. Den har varit hållit sig släckt under ett par kortkörningar nu på några km.

Om det skulle vara dålig katalytisk avgasrening, skulle inte lampan tändas snabbt?

MVH
Fikakungen

KHRacing
22 juli 2013
man får max hålla maximalt 120 i Sverige, kanske det är inbyggd hastighetsvarning ?

4 Inlägg
24 juli 2013
Trådstartare
haha... vem säger att jag körde i Sverige?

Sök