Olika bilbes-stationer!

Mack855
24 juni 2013 · 1 354 Inlägg

Tjabba!! Nu vet vi alla om att Bilprovningen inte är ett enda stort företag eller hur det nu var!!

Är det någon här som besiktat på någon annan station? När jag bokade tid åt mig kikade jag på priserna hos dekra(?) och vanliga SBP. Dekra var dyrare med nån hundralapp eller 150 har jag för mig..

Isåfall vad skiljer dom och andra besstationer ni som besökt andra? smile såväl ni som kör trimmat eller org. Kollar dom på ytterligare saker eller är det någon annan service? :-)

Tänker på att på audi får man när man servar bilen (är säkert såhär på andra märkesverkstäder också men jag har bara ägt Audi & VW så kan ej yttra mig) ett utförligt protokoll där bilen är noggrant genomgången. Sen hur mycket snicksnack det är vet ju inte jag :-P men iallafall vore det kul med en diskussion om de nya besstationerna i vårt avlånga land :-D

Ha det!

Mack Forum- och sitemoderator
24 juni 2013 · 26 174 Inlägg

Det bör vara samma på varenda station, oavsett vilket företag som driver den.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
hablam
1 augusti 2013 · 136 Inlägg

Fråga dom som jobbar på andra statipner så märker du nog att 90% jobbst på bilprovningen innan smile

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
BMW 525I "The Beemer" (1994)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 augusti 2013 · 14 079 Inlägg

Vi besiktade på samma ställe som SBP hade sina lokaler fast dom är övertagna av "Besikta" och jag tror inte att det var någon skillnad mot förr. Priset var det samma. Hur dom är mot andra vet jag inte. Vi får dom fel vi får och det är oftast motiverat. Jag skulle aldrig fuska mig igenom bilprovningen. Hittar dom nåt trafikfarligt så blir man nästan överlycklig för man tänker ju på vad som skulle hända om man inte vet om det farliga felet.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
1 augusti 2013 · 26 174 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vi besiktade på samma ställe som SBP hade sina lokaler fast dom är övertagna av "Besikta" och jag tror inte att det var någon skillnad mot förr. Priset var det samma. Hur dom är mot andra vet jag inte. Vi får dom fel vi får och det är oftast motiverat. Jag skulle aldrig fuska mig igenom bilprovningen. Hittar dom nåt trafikfarligt så blir man nästan överlycklig för man tänker ju på vad som skulle hända om man inte vet om det farliga felet.

/Benny

Besiktningsgubbarna här måste ha trott jag var tokig, den gången då jag - när besiktningsmannen var under min dåvarande bil och pillade - så nämnde jag att "ja och så har jag nåt underligt knarrande ljud som kommer från framvagnen..du råkar inte se vad det kan vara?"

Kort sagt..jag är ibland lite tacksam för bilprovningen, även om det är en pärs att ibland åka till.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 augusti 2013 · 14 079 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:
Vi besiktade på samma ställe som SBP hade sina lokaler fast dom är övertagna av "Besikta" och jag tror inte att det var någon skillnad mot förr. Priset var det samma. Hur dom är mot andra vet jag inte. Vi får dom fel vi får och det är oftast motiverat. Jag skulle aldrig fuska mig igenom bilprovningen. Hittar dom nåt trafikfarligt så blir man nästan överlycklig för man tänker ju på vad som skulle hända om man inte vet om det farliga felet.

/Benny

Besiktningsgubbarna här måste ha trott jag var tokig, den gången då jag - när besiktningsmannen var under min dåvarande bil och pillade - så nämnde jag att "ja och så har jag nåt underligt knarrande ljud som kommer från framvagnen..du råkar inte se vad det kan vara?"

Kort sagt..jag är ibland lite tacksam för bilprovningen, även om det är en pärs att ibland åka till.

Jag tycker du har rätt tänk för är det trafikfarligt vill man ju veta det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mack Forum- och sitemoderator
1 augusti 2013 · 26 174 Inlägg

Vettemannen skrev:

Mack skrev:

Vettemannen skrev:
Vi besiktade på samma ställe som SBP hade sina lokaler fast dom är övertagna av "Besikta" och jag tror inte att det var någon skillnad mot förr. Priset var det samma. Hur dom är mot andra vet jag inte. Vi får dom fel vi får och det är oftast motiverat. Jag skulle aldrig fuska mig igenom bilprovningen. Hittar dom nåt trafikfarligt så blir man nästan överlycklig för man tänker ju på vad som skulle hända om man inte vet om det farliga felet.

/Benny

Besiktningsgubbarna här måste ha trott jag var tokig, den gången då jag - när besiktningsmannen var under min dåvarande bil och pillade - så nämnde jag att "ja och så har jag nåt underligt knarrande ljud som kommer från framvagnen..du råkar inte se vad det kan vara?"

Kort sagt..jag är ibland lite tacksam för bilprovningen, även om det är en pärs att ibland åka till.

Jag tycker du har rätt tänk för är det trafikfarligt vill man ju veta det.

/Benny

Tack. Dessutom är dom så trevliga på stationen i Östersund. Särskilt sist jag var dit med Mazdan. Det var bland det lustigaste i besiktningsväg jag varit med om..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Shotgun-Vix
1 augusti 2013 · 313 Inlägg

På Dekra var de i allafall inte särskilt petiga på uppenbara fel som avsaknad av skyltbelysning och lysande varningslampor... Det struntar de i (även motorlampan). Annars var det som vanligt fast dyrare. Dock dropin förstås. Amazonen var det lite värre med rost så... Skönt att slippa anmärkning på fel som inte är direkt trafikfarliga. Sedan verkar de fått gå någon charmkurs för så vänligt bemött (2 gånger i år) har jag då aldrig blivit på SBP på 11 år.

Mack855
2 augusti 2013 · 1 354 Inlägg

Det var inget som snackade om att fuska sig igenom i den här tråden vad jag vet?

Tänkte mest om det var något särskilt annorlunda. Menar att besiktiga bilen är inte dyrt om man frågar mig så tänkte, varför inte låta det vara monopol på svensk bilprovning? Hade systemet inte längre haft monopol så dom fick konkurrens så man slapp pröjsa 270 spänn för en platta bärs kontra smuggel för 150 hade man blivit överlycklig.

Visst nu skulle vem som helst som är utbildad kunna öppna sin egna bes-anläggning vilket leder till fler jobb och att man inte måste boka sin tid ett år i förväg för att få den tid man önskar. Men tänkte om man fick en bulle på till kaffet på dekra istället för bara kaffe som man får hos SBP, hade man fått det hade ju jag vetat vart jag skulle besikta resten av mitt liv wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang