Någon med saab 9-5 2.3t steg 3? Bra?

Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

Som rubriken lyder, funderar på detta steg till min saab... Mest för att annars får man börja byta allt för mkt grejer, kolvar,ringar,turbo mm... Och är inte sugen på det just nu!

Får man någon valuta för stålarna? Stor skillnad mellan steg 2 och 3?
Kan man jämnföra saabs steg 3 med volvos steg 3? Menar då t5 spisarna.

Ja, berätta lite hur ni upplever era steg 3! Vet att gt17 är inget att hurra för, drf tror jag inte att det är ens att fundera på mer grejer innan man bytt ut denna!

Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

Har nu kollat upp olika firmors sk trimsteg nu.
Alla dessa är steg 3

Bsr 15 339kr, innehåller... Chip, 3" dp, 2,5" halvsats
Maptun 16 390kr, innehåller chip, 3"dp och 2,5" halvsats från jt samt insatsfilter
Nordic 18 460kr, innehåller chip, 3" dp i rostfritt, 2,5" halvsats i rostfritt, 3.5 btr, insatsfilter
Trollspeed 15 100kr, chip, 3" dp och 2,5" halvsats samt insatsfilter

Skulle nog välja bsr med den enkla motiveringen att dp har katten så nära turbon! Jt satsen har katten först efter torpedplåten (tar lång tid att få upp denna till arbetstemperatur!)
Samt att priset är överkomligt även fast man inte får med sportluftfilter... Men dessa finns på biltema, öppna dessutom för 250kr!

Ge gärna synpunkter på olika firmorna!

lingua
3 augusti 2013 · 2 271 Inlägg

När det kommer till mjukvara hade jag gått på Nordic eller Maptun.
Tänker inte överdrivet gå in på varför, mer än att det är dom jag anser kunna Saab.

Men en 15T är att föredra, samt om möjligt se över koppling.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Glesmark
3 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

Vill bara ge ett varningens finger för att stressa en gt17 mer än nödvändigt, sett en del 9-5or med chip där turbon varit slut inte långt efter chippningen.

Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

Glesmark skrev:
Vill bara ge ett varningens finger för att stressa en gt17 mer än nödvändigt, sett en del 9-5or med chip där turbon varit slut inte långt efter chippningen.

Äh, bryr mig inte så mkt om turbon säger upp sig! Iofs är den ny... Men som sagt... Den är klen! Tror dp förlänger gt17 liv ganska mkt iom den slipper allt mottryck!

Glesmark
3 augusti 2013 · 1 938 Inlägg

Slim_M skrev:

Glesmark skrev:
Vill bara ge ett varningens finger för att stressa en gt17 mer än nödvändigt, sett en del 9-5or med chip där turbon varit slut inte långt efter chippningen.

Äh, bryr mig inte så mkt om turbon säger upp sig! Iofs är den ny... Men som sagt... Den är klen! Tror dp förlänger gt17 liv ganska mkt iom den slipper allt mottryck!

Du får tro precis vad du vill, dom jag haft kontakt med har haft 3" helsats med metallkattar.

Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

Glesmark skrev:

Slim_M skrev:

Glesmark skrev:
Vill bara ge ett varningens finger för att stressa en gt17 mer än nödvändigt, sett en del 9-5or med chip där turbon varit slut inte långt efter chippningen.

Äh, bryr mig inte så mkt om turbon säger upp sig! Iofs är den ny... Men som sagt... Den är klen! Tror dp förlänger gt17 liv ganska mkt iom den slipper allt mottryck!

Du får tro precis vad du vill, dom jag haft kontakt med har haft 3" helsats med metallkattar.

Ofan!!! Ja, detta är bra att veta!

bellanbeltin
3 augusti 2013 · 40 Inlägg

Personligen skulle jag nog kollat runt lite om någon privatperson byter programvara åt dej, å bygger ett eget system för kanske max 5-7k:)

Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

Ja... Fan... Lutar åt en 15t från mrtuning, 3" dp o halvsats från bsr samt en kungscobra från ? Och snickra ihop ett öppet filtersystem! Känns som att man får mest för pengarna då! Men vilken programvara ska man då välja? Mixa ihop en aero box? Välja nå eftermarknads programmering?

lingua
3 augusti 2013 · 2 271 Inlägg

Finns folk som gör bra programvaror i Stockholm, hojta när det närmar sig via pm så skickar jag info.smile

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Volvoniss
3 augusti 2013 · 227 Inlägg

Igentligen... Om jag ska vara den...
Har räknat och kollat runt!
Denna setup får det bli! smile
15t turbo från mr tuning 3200kr
16t kompressorhus från customcab 650kr
Avgasfläns mot turbo och 3" katt från kl racing
Kungscobran från nånstans ca 1500-2000kr
Rör/rördelar för avgassystem 800kr
Aerobox/mappning lr flasha om! (Inte så insatt i detta ännu) <5000kr
Aero spridare (om jag inte har samma i min redan) 1000kr
Slangar för att koppla nya turbon med 650kr
Koppling som tål ca 300hk/450nm 2500kr

Med detta borde jag kunna åka med 270stabila pållar utan att något rasar! Enda som skulle tänkas gå åt är lådan samt kolvarna/ringarna.

Vad tror ni? Hur ser min setup ut? smile vill ha tillförlitliga åsnor och är inte ute efter att pressa till max! Vill bara inte ifrån åkt av min gamla v70 2.5t om jag stöter på den! Förmodligen blir jag frånåkt iom gick förjävlligt bra!

Jayson77
3 augusti 2013 · 45 Inlägg

Hejsan!

Vill bara fråga om du har intresse att köpa min bil stage3 mapad till 280hk laddar ungefär 1.4 bar..
Saab 900 2.0 Turbo Sport Coupe. slipper du betala massor av pengar för trim delar... Bilen aldrig vinterkörd, endast för bil träffen evenamang..


MODELLINFO
Original

Fabrikat:    SAAB
Modell:    900 (II) Turbo
Typ:    2.0 Turbo
Årsmodeller:    1997-1998
TYPINFO
Motor:    B204L
kW:    136

Efter Modifierad

Steg 3+  280hk 420Nm
* Optimerad Nordic mjukvara
* Spec koppling
* 3" Downpipe
* 3" Rostfritt sportavgassystem
* 4" Japs slutrör
* 3" Metallisk racekatalysator i rostfritt
* Modifierad wastegate
* BSR sportluftfilter sats
* Special kjol Paket
* Opet dumpventil
* A-stolpe med Laddtrycksmätare,Volts,Vatten temp
*18" Ace Black edition fälgar med 225/40R18 med bra prestanda
* DVD Pioner P3100DVD
Some details about it copied:

5.8-inch touchscreen LCD monitor
Double DIN Head Unit
Plays DVD-R/RW, CD-R/RW, DivX, MP3, WMA and AAC
Features touchscreen control for iPod/iPhone with album art, touch slide, ASR and USB Control

ring mig om du är serious köpare

0739680667

Senast redigerat av Jayson77 (3 augusti 2013)

Saab 900 "2fast4u" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang