Gamla högtalare, värt att byta?

Propellerjeppe
5 augusti 2013 · 7 Inlägg

Tjena!

Jag hittade nyligen kvitton på högtalarna från som en tidigare ägare köpt i min SAAB 9000 CSE - 94, det visade sig att allt ljud, inkl. slutsteg och huvudenhet gick på 8600:- och för den summan kan man ju gissa på att det var rätt bra grejer. Men det var ett tag sedan och nu är de sakerna 15 år gamla och båda högtalarmodellerna är utgångna sedan länge (ett par Sony XS6940 i bak och Amega Q-Cox 400 fram). Bytte dock huvudenhet för ett par månader sedan.

Så till frågan; är det mer värt att köpa sprillans grejer för en lite mindre summa eller ska man behålla den dyra fast uråldriga utrustningen? De spelar rätt bra fortfarande men brusar gärna vid inte alls hög volym, och ibland kan jag tycka att de knastrar lite också.

Kan man förvänta sig att så gamla grejer presterar som vanligt fortfarande? Allt jag är vill är att få till bra ljud med hyfsad bas och klarhet för under en miljon riksdaler.

Har säkert glömt att nämna nått, men skrik till isåfall.

Tack på förspel!

/J

perzy Snål gnällspik
5 augusti 2013 · 402 Inlägg

Det jag tänker mest på är skumgummikanterna på elementen. Av egen bitter erfarenhet så vet jag att de ruttnar efter ett antal år. Elementens egenskaper ändras då därför att kanterna både håller pappkonen på plats och agerar som fjädermotstånd för rörelsen. (Hur exakt mycket detta påverkar vet jag inte). Du borde med visuell och pekfingerinspektion kunna avgöra ungefär hur kanterna är.
Tyvärr har ju också kondensatorer(läcker,spricker)  och annan elektronik begränsad livslängd, en förstärkare som var super för 20 år sedan kan låta rejält annorlunda nu.
Men låter anläggningen bra så funkar det ju fortfarande?

Volvo S80 2,9.
Carl7
5 augusti 2013 · 403 Inlägg

Om det DU tycker det låter bra behöver du inte skaffa nytt ljud.

Men börja dom låta illa och du inte känner att du är nöjd kanske det är dags för ett byte.

Propellerjeppe
5 augusti 2013 · 7 Inlägg

Det kanske är så bra som det kan bli, men eftersom jag är nybörjare på billjud så har jag egentligen ingen aning om nånting. Säger värden som exempel watt och frekvensomfång osv. nånting om hur bra ljudet blir, och vad ska jag tänka på om det nu blir så att jag köper nya?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang